۸ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6686197
T T
۰ نفر
آیا رشد اقتصادی کشور در برنامه چهارم در سطح هشت درصد محقق خواهد شد؟ - بخش نخست # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/05/84 داخلی.اقتصادی.برنامه چهارم. از : غلامحسین احمدی متوسط رشد سالانه اقتصادی کشور در برنامه پنجساله سوم حدود 5/6 درصد پیش بینی شده بود، اما براساس گزارشهای منتشره این رقم در سطح 5/5 درصد تحقق یافت. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 83 به 8/4 درصد رسید که این مساله سبب نگرانی کارشناسان اقتصادی برای محقق شدن رشد اقتصادی مورد نظر برنامه چهارم ( هشت درصد ) شده است. رشد اقتصادی بر اساس فعالیتهای اقتصادی پنج بخش اصلی شامل صنعت و معدن ، نفت و گاز، کشاورزی، ساختمان و خدمات به دست می آید. بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور در برنامه سوم ، در سال 81 به میزان 5/7 درصد تحقق یافت و کمترین میزان رشد نیز در این دوره در سطح 3/3 درصد مربوط به سال 1380 ، بود. بررسی آمارهای منتشره نشان می دهد که از بین پنج بخش اصلی یادشده در برنامه سوم ، بخش صنعت و معدن بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داد و کمترین آن مربوط به بخش ساختمان بود. رشد اقتصادی ایران در برنامه چهارم و چشم انداز 20 ساله کشور، سالانه هشت درصد پیش بینی شده و قرار است 5/5 درصد آن از محل سرمایه گذاریهای جدید و 5/2 درصد آن از طریق بهره وری واحدهای موجود تحقق یابد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به افزایش بهای نفت خام، وجود حساب ذخیره ارزی و استفاده از امکانات و ظرفیتهای خالی اقتصاد کشور برای تولید و سرمایه گذاری، دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصد برای کشور میسر است ،اما برای رسیدن به این مهم به مدیریت صحیح نیاز است. در مقابل نیز برخی کارشناسان معتقدند که شاید تحقق رشد 5/5 درصدی از محل سرمایه گذاریهای جدید ممکن باشد ، اما با توجه به منفی بودن نرخ رشد بهره وری در سالهای گذشته، محقق شدن 5/2 درصد رشد اقتصاد از طریق بهره وری ، کمی دور از ذهن است ، مگر اینکه در بخش بهره وری تلاشهای جدی و گسترده ای صورت گیرد که به طور کامل متفاوت از برنامه های گذشته باشد. کارشناسان اقتصادی همچنین اعتقاد دارند که تنها با دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی است که ایران می تواند در یک افق 20 ساله ، جایگاه خود را به کشور رده اول منطقه ارتقا دهد، در غیر این صورت دستیابی به هدف مورد نظر ممکن نیست. یک اقتصاددان ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیحات مبسوطی در ارتباط با رشد مورد نظر در برنامه چهارم و افق 20 ساله ، ارایه کرده است.
دکتر " بهمن آرمان " گفت: بر اساس آنچه که در برنامه چهارم و افق 20 ساله در نظر گرفته شده، قرار است اقتصاد کشور از رشد هشت درصدی برخوردار شود که رقم مطلوبی است و قادر است در دو برنامه پنجساله، ایران را از مدار توسعه نیافتگی خارج کند. بخشی از این رشد قرار است با سرمایه گذاری- های جدید و بخشی نیز از طریق بهره وری در واحدهای تولیدی موجود تحقق یابد.
وی افزود: واقعیتی که اقتصاد ایران با آن رو به رو بوده، این است که به دلایل گوناگون شرایط اقتصاد داخلی مناسب برای سرمایه گذاری نبوده و از ظرفیتهای کشور نیز استفاده کافی نشده است .به طوری که میزان سرانه سرمایه گذاری به قیمت ثابت برای هر ایرانی در زمان حاضر به یک سوم سال 1356 که سال مبنا است، تنزل یافته است. همچنین سهم صنعت در کل تشکیل سرمایه کشور در سال 1356 معادل 28 درصد بود که در طول سالهای جنک به حدود 14 درصد و در زمان حاضر به رقمی حدود 23 درصد رسیده است. آرمان یکی از راههای رشد اقتصادی کشور را استفاده از سرمایه های خارجی برشمرد و گفت : آمارهای فعلی نشان می دهد که سرمایه گذاری کافی در اقتصاد ایران صورت نمی گیرد،این درحالی است که بخشی از منابع مورد نیاز در ساختار اقتصادی کشور باید از طریق تسهیلات فاینانس و بخشی نیز از طریق جذب سرمایه -های خارجی تامین شود ، در حالی شورای نگهبان ، اخذ تسهیلات از بانکهای خارجی برای اجرای پروژه های توسعه ای و حتی عمرانی را ربوی شناخته و آن را رد کرده است که این اقدام به روند جذب سرمایه گذاریها ضربه وارد می کند. وی افزود: ربوی شناختن تسهیلات خارجی در کشور در حالی مطرح شده است که روند فعلی جذب سرمایه خارجی در کشور مطلوب نیست . وی ادامه داد: در گزارشی که به تازگی صندوق بین المللی پول منتشر کرده ، آمده است، به جای اینکه بخش مولد در ایران رشد کند، بخش خدمات از رشد بیشتری برخوردار شده است ،به طوری که ایران از نظر رشد بخش خدمات در جهان در رده یازدهم قرار دارد که برای اقتصاد ایران بسیار خطرناک است و نگرانی -های جدی توسط اقتصاددانان نسبت تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد ایران در برنامه چهارم را فراهم ساخته است. اقتصام. 1556/ 1557
۰ نفر