تصادفات جاده ای، چالشی که به دغدغه عمومی تبدیل شده است (6)
#
شهرستانها، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/07/82
داخلی.اقتصادی.راه و ترابری. جاده ها.
شماری از کارشناسان، مسوولان و رانندگان غرب مازندران می گویند: بی توجهی
به محورهای ارتباطی غرب مازندران، اکنون به یک معضل جدی اجتماعی تبدیل
شده است.
آنان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر نوشهر، خسارت فراوان
مالی و جانی ناشی ازتصادفات، اتلاف هزینه های ملی، ترافیک سنگین وسرخوردگی
گردشگران را از جمله عمده های پیامدهای منفی عدم رسیدگی به این محورهای
مازندران عنوان کردند.
این مسوولان یادآور شدند: در صورت تحقق رفع این مشکلات، 80 درصد تصادفات
جاده ای در محورهای ارتباطی غرب مازندران کاهش می یابد.
منطقه غرب استان مازندران به دلیل ویژگیهای طبیعی منحصر به فرد و وجود
مکانهای گردشگری درایام مختلف سال خصوصاایام تعطیلات پذیرای میلیونها
مسافر وگردشگر داخلی و خارجی است.
وجود راههای ارتباطی مطمئن و سالم دراین مناطق می تواند بر کاهش میزان
تصادفات و افزایش مسافران و گردشگران بیفزاید که این امر به علت بی توجهی
و کم توجهی برخی مسوولان امر تاکنون محقق نشده است.
نبود راه ارتباطی مطمئن وسالم در محور یادشده که سالانه منجر به افزایش
تصادفات وترافیک سنگین در این محورها می شود، نگرانی رانندگان و مسوولان
این مناطق را در پی داشته است.
بر اساس آمار موجود ارایه شده از سوی پلیس راه " کناره " واقع در مناطق
غربی این استان، طی پنج ماه سالجاری 544 فقره تصادف در این مناطق روی داد
که در پی آن 162 نفر مجروح و سه نفر کشته شدند.
طبق آمار راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مازندران در پنج
ماه اول سالجاری بیش از هفت هزار فقره تصادف درون شهری و چهار هزار و 736
فقره تصادف برون شهری در استان مازندران بوقوع پیوست.
تعداد کشته شدگان ناشی از این تصادفات 48 نفر اعلام شد.
فرمانده پلیس راه محور چالوس- تنکابن، بزرگترین مشکل برای ترددخودروهای
جمعی و سواری دراین مسیر را وجود پلهای کم عرض و باریک و ناهمواری جاده ها
در بعضی از نقاط این منطقه عنوان کرد.
سرگرد امیرعباس ملکی در گفت وگو با ایرنا افزود: منطقه غرب مازندران با
داشتن 120 کیلومتر جاده و وجود چندین پل کم عرض و باریک و ناهمواری محور،
یکی از محورهای حادثه خیز کشور است.
وی افزود:نبودهماهنگی لازم بین وزارت راه وترابری با شرکتهای راهسازی در
خصوص احداث و ترمیم جاده و نصب علائم راهنمایی و رانندگی و نیز خود سرانه
عمل کردن شرکتهای راهسازی، باعث وقفه در چهار بانده کردن این محورشده است.
ملکی گفت:وجود پلهای تنک و کم عرض و باریک در مناطق عباس آباد، کاظم رود،
پسنده،نشتارودوهمچنین غیراستاندارد بودن روکش آسفالت و وجودچاله های متعدد
و افزایش سرعت خودرو به دلیل عریض بودن جاده هادر بعضی از قطعات این مسیر
عامل اصلی بروز تصادفات است.
فرمانده پلیس راه کناره چالوس - تنکابن با اشاره به پیچهای خطرناک در
کیلومتر هشت جاده نوشهر به مزگا، آهنگرکلا،تقاطع نیرنک، موسی آباد و کشکسرا
بر ضرورت هر چه زودتر چهاربانده کردن محورهای ارتباطی غرب مازندران تاکید
کرد.
سرگرد ملکی با بیان ورود شمار زیاد گردشگران و مسافران به این مناطق ،
خواهان همکاری گشتهای جمعیت هلال احمر و امداد خودرو در ایام مختلف سال
به ویژه در ایام تعطیلات در این محورها شد.
وی گفت:کمبود پرسنل پلیس راه در این محوربا جایگزین کردن کردن خودروهای
پیشرفته قابل رفع است.
رییس اتحادیه مینی بوس داران و سواری داران استان مازندران مستقر در
شهرستان چالوس نیز وضعیت نامطلوب جاده و فرسوده بودن سیستم ناوگان حمل
و نقل را عاملی مهمی در بروز تصادفات جاده ای در غرب مازندران می داند.
عبادالله کاویانی، وضعیت محورهای ارتباطی غرب مازندران را با وجود شمار
زیاد گردشگران و بندر نوشهر بسیار اسفبار دانست.
وی یادآورشد: منطقه غرب مازندران در 9 سال گذشته به دلیل فرسوده بودن
ناوگان حمل و نقل و وضعیت نامطلوب جاده هاباکاهش 50درصدی مسافر و گردشگران
خارجی مواجه بوده است.
کاویانی اظهار داشت:اقدامات عمرانی پیمانکاران مسوول راهسازی غرب استان
مازندران بکندی صورت می گیرد، مسوولان باید نسبت به این بی توجهی پیمانکاران
پاسخگو باشند.
به گفته وی در صورت تحقق چهاربانده شدن محورارتباطی غرب مازندران، سالانه
80 درصد تصادفات و تلفات حادث شده در این مناطق، کاهش می یابد.
انوشیروان محسنی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی از
کندی عملیات راهسازی در محورهای غرب مازندران انتقاد کرد.
وی علت کندی عملیات راهسازی دراین مناطق راانتخاب پیمانکاران غیرکارآمد
و ضعیف عنوان کرد و گفت: مگر یک نیروی نظامی می تواند مجری طرحهای راهسازی
باشد، این انتخاب یک اشتباه بود.
وی اظهارداشت:تلفات انسانی بسیاربالا، ترددانبوه خودروها و ترافیک سنگین،
اتلاف هزینه های ملی و دفع گردشگران از جمله پیامدهای منفی بی توجهی به رفع
مشکلات محورهای ارتباطی غرب مازندران است.
این نماینده مجلس افزود: بر اساس آمار، مازندران بعد از تهران، بیشترین
تلفات انسانی جاده ای را به خود اختصاص داده است.
محسنی مدت زمان آغاز اجرای طرح راهسازی چهار بانده کردن نور تا رامسر را
15 سال ذکرکرد و گفت: در صورت تداوم چنین سیاستی،این طرح تا 10 سال آینده
هم به اتمام نخواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد:برای چهاربانده کردن محورنورتارامسر امسال 190 میلیارد
ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی اختصاص داده شد.
نماینده مردم شهرستانهای نوشهر و چالوس ادامه داد این طرح زیرنظرمعاونت
راهسازی وزارت راه وترابری است و نمایندگان مربوط هم پیگیر این موضوع مهم
هستند.
وی گفت: برای تسریع در اتمام این طرح، جایگزینی پیمانکار کارآمد به جای
پیمانکار کنونی ضرورت دارد.
سیداحمد میری فرماندارشهرستان رامسر، نقش راهها را در توسعه کشور مهم
توصیف کرد و گفت: معضل راههای ارتباطی در غرب ماندران بسیار جدی است.
وی اضافه کرد:هیچ تحرکی از پیمانکاران ساخت جاده ها در محورهای ارتباطی
این مناطق دیده نمی شود.
میری تصریح کرد: وقتی مسافران با ترافیک بغرنج چندین ساعته مسیر چالوس
تنکابن مواجه می شوند دیگر انگیزه ای برای عزیمت در سفرهای بعدی به شهرستان
زیبای رامسر نخواهند داشت.
وی نقش راه را در کاهش انرژی و سوخت بسیار موثر دانست و خواهان توجه
بیشتر مسوولان ذیربط به این مهم شد.
فرماندار رامسر خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل آزاد راه تهران - شمال،
شهرهای غرب مازندران دچار بحران جدی ترافیک خواهند شد.
نقی نیک کار رییس اداره راه و ترابری شهرستان رامسر گفت:به طور میانگین
در هر ماه 10 فقره تصادف در محورهای ارتباطی این شهرستان روی می دهد.
محسن مهدوی رییس حوزه راهسازی استان مازندران گفت: متاسفانه شرکت نهاجا
مجری طرح چهار بانده کردن محورغرب مازندران به علت کمبود مصالح به تعهداتش
عمل نکرد و کار را نیمه کاره رها کرد.
به گفته وی در حال حاضر به جای شرکت راهسازی نهاجا در محور نور- رویان
شرکت " تونل " و در محور رویان - نوشهر و چالوس - تنکابن شرکت " کوئین "
در حال فعالیت است.
وی کمبود مصالح و ناهمخوانی اعتبارات با آزادسازی اراضی محورارتباطی
غرب مازندران را به عنوان دو مشکل اساسی فراروی اجرای این پروژه اعلام کرد.
رییس حوزه راهسازی استان مازندران یادآور شد:برای تهیه مصالح این پروژه،
اخیرا کارخانه آسفالت سازی در شهرستان نوشهر احداث شد.
مهدوی گفت: برای چهار بانده کردن محور شمال کشور از شهر بندرانزلی در
استان گیلان تا شهرستان بهشهر دراستان مازندران 230 میلیارد ریال اعتبار
در سالجاری اختصاص یافت.
مدیر کل راه وترابری استان مازندران دراین زمینه گفت : راههای این استان
به دلیل واقع شدن در مسیرترانزیتی آسیای میانه، وجود بندرها و پتانسیل های
گردشگری از پرترافیک ترین راههای کشور محسوب می شود.
اسفندیار عشوری افزود:راههای استان مازندران متناسب با جمعیت و وسایل
آن زمان برنامه ریزی شده اما حالا اگر چهاربانده هم شود امکان جوابگویی نیست.
عشوری افزود:در حال حاضر در شبکه های حمل و نقل به سمت بحران می رویم و
اگر تا چهار سال آینده برنامه ریزی نشود، با مشکلات جدی مواجهیم.
وی مشکلات دیگربخش حمل نقل رامشکلات سوانح رانندگی دانست وافزود: درسال
گذشته طبق آمار در هر 24 دقیقه یک نفر تلفات انسانی داشتیم.
مدیرکل راه و ترابری استان مازندران گفت: این نهاد درسالجاری درمحورهای
ارتباطی این استان 196 نقطه سانحه خیز را شناسایی کرد که 136 موردآن ازسوی
مسوولان وزارت راه و ترابری تایید شد.
عشوری افزود: برای رفع این نقاط حادثه خیز 20 میلیارد و 500 میلیون ریال
برآورد شد که 49 درصد آن درشش ماه اول سالجاری پرداخت شد.
به گفته وی عملیات اجرایی این تعداد نقاط یادشده براساس اولویت ،برنامه
ریزی و اجرا شده است.
وی بدون ذکر خسارت ریالی خاطرنشان کرد: وجود ترافیک و نقاط حادثه خیز در
راههای این استان، سالانه خسارات مالی و جانی زیادی ببار می آورد.
وی اظهار داشت: در سالجاری 172 پروژه راهسازی ملی ، استانی و روستایی
با اختصاص 155 میلیارد ریال اعتبار در استان مازندران در حال اجراست.
مدیرکل راه و ترابری استان مازندران گفت:ازاین تعداد پروژه ها، 20 پروژه
ملی، 34 پروژه استانی و بقیه پروژه های روستایی هستند.
در استان مازندران 323 کیلومتر راه اصلی، 512 کیلومتر راه اصلی چهارخطه،
هزار و 432 کیلومتر راه فرعی، دو هزار و474 کیلومتر راه آسفالت روستایی و
بیش از پنج هزار کیلومتر راه روستایی شنی وجود دارد.
ساوه *
جاده های ساوه- همدان و ساوه ـ سلفچگان به قربانگاهی برای مسافران و
رانندگان در حال تردد در این مسیرها تبدیل شده است.
براساس آمار ارائه شده از سوی روابط عمومی فرماندهی منطقه انتظامی ساوه
طی 5 ماهه اول سالجاری در راههای منتهی به شهرستان ساوه جمعا 199 فقره
تصادف منجر به فوت و یا جرح صورت گرفته است .
این آمار نشان می دهد که بطور متوسط هر روز یک تصادف منجر به فوت و جرح
در جاده های منتهی به شهرستان ساوه اتفاق افتاده است .
بر پایه این گزارش در این سوانح رانندگی متاسفانه جمعا 114 نفر از
هموطنانمان جان باخته و 388 نفر از آنان مجروح شده اند.
بر اساس گزارش این روابط عمومی در سال گذشته نیز در جاده های منتهی به
شهرستان ساوه جمعا 321 فقره سانحه رانندگی رخ داد که دراین سوانح متاسفانه
149 نفر فوت و 554 نفر مجروح شدند.
این آمار نشان می دهد که تعداد تصادفات جاده ای در شهرستان ساوه رو به
افزایش است بطوریکه آمار تصادفات در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل
11 درصد افزایش یافته و آمار تلفات در این مدت نیز 67 درصد افزایش داشته
است .
براساس این آمار همچنین تعداد مجروحین سوانح رانندگی در جاده های ساوه
طی 5 ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد افزایش داشته
است .
این روابط عمومی می افزاید: تعداد سوانح یاد شده مختص سوانح رانندگی
منجر به فوت و یا جرح بوده که با احتساب تعداد سوانح رانندگی بدون فوت و
جرح جاده ای ساوه این آمار از افزایش بیشتری برخوردار خواهد بود.
طبق نظر کارشناسان ،استاندارد نبودن جاده های ساوه و عرض کم این محورها
علت اصلی سوانح یاد شده می باشند.
رئیس سازمان حمل و نقل و پایانه های شهرستان ساوه می گوید:روزانه بیش از
33 هزار خودروی سنگین از محور ساوه - سلفچگان تردد دارند.
" رضا عیسوندی می گوید: در محور ساوه- همدان نیز روزانه بیش از 30 هزار
خودروی سنگین و سبک و در محور قدیم ساوه - تهران نیز روزانه 25هزار خودرو
تردد می کنند .
بگفته وی عرض کم این جاده ها و نداشتن شانه خاکی مناسب،عدم پارکینگهای
لازم در کنار این جاده ها و همچنین نبود راههای فرار برای رانندگان در
هنگام سانحه باعث تصادفات جاده ای در این محورها شده است.
فرماندار ساوه نیز ضمن تایید استاندارنبودن جاده های ساوه همدان و ساوه
سلفچگان گفت :برای ایجاد ازاد راه ساوه- سلفچگان تا کنون اعتباراتی هزینه
شده و بیش از 70 درصد عملیات اجرائی این ازاد راه انجام شده است .
"علیرضا آشناگر " افزود:امامتاسفانه برای ایجاد آزاد راه ساوه- همدان
تا کنون اعتباری تخصیص نیافته و این محور به قربانگاهی برای مسافران و
رانندگان تبدیل شده است .
وی گفت : وزارت راه و ترابری باید با توجه به آمار بالای تصادفات جاده
ای در این محور اعتبارات ملی مورد نیاز را هر چه سریعتر برای ایجاد آزاد
راه ساوه - همدان که حدود 90 کیلومتر در حوزه شهرستان ساوه می باشد
اختصاص دهد.
او گفت :البته کار احداث آزاد راه ساوه - همدان از سمت همدان آغاز شده
و پیشرفت فیزیکی مناسبی نیز داشته امادر حوزه شهرستان ساوه که مسیر خطرناک
این جاده نیز می باشد به دلیل عدم تخصیص اعتبار هنوز اقدامی صورت نگرفته
است .
فرماندار ساوه با اشاره به نا مناسب بودن وضعیت ایمنی آزاد راه تهران
- ساوه افزود : متاسفانه با وجودیکه عمر چندانی از احداث این ازاد راه
نگذشته است ولی آسفالت آن در بیشتر جاها کنده شده است و عملا ایمنی ان
کاهش یافته است .
ادامه دارد