۱۰ فروردین ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6838736
T T
۰ نفر
آسیاتایمز:دخالت مقامهای محلی در چین،به مانعی برای توسعه اصلاحات اقتصادی تبدیل شده است # پکن ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/01/80 دخالتها و حمایتهای مقامهای محلی در چین که یکی از عوامل پیشبرد اصلاحات اقتصادی در این کشور بوده، اکنون به یک مانع تبدیل شده است. شبکه خبری " آسیا تایمز " روز جمعه نوشت که حمایتهای مقامهای محلی همواره روندی نامناسب برای اقتصاد چین نبوده بلکه این حمایتها تا حدی موجب رشد اقتصادی کشور هم شده است . این شبکه می افزاید : بازرگانان و موسسات محلی همواره کوشیده اند تا پیوندهای خود را با دولتهای محلی نزدیکتر کنند تا به این ترتیب رشد آنها مورد تضمین و محافظت قرار گیرد. با این وصف اکنون شرکتهای بزرک، درحال رشد و ملی دیگر نیاز چندانی به این حمایتهای محلی ندارند و باید از آنها کاسته شود. حمایتهای استانی و محلی در چین بتدریج محدودیتهای محلی را ایجادمی کند.
به عبارت دیگر، شرکتهای تجاری و موسسات در چین در حال حاضر در سایه قدرت دولت حرکت می کنند و بشدت به مرکز اتکا دارند و برای محافظت از منافع خود به آن وابسته اند. البته قدرت مقامهای محلی در شرکتهای تجاری بویژه در سطوح بخش، در حال حاضر به نسبت ده سال پیش کاهش یافته است ، اما آنان کماکان می توانند مشکل آفرین باشند، زیرا می توانند برای حضور خود از مقامشان استفاده کنند و از پلکان ترقی سیاست بالا روند. در این روند یک مشکل اساسی، مقامهای محلی خواهند بود. آنان در این جنبش زیان خواهند دید و بزرگترین مانع برای رشد موسسات محلی محسوب می شوند.
مقامهای محلی در چین حتی اکنون نیز باید اقتدار خود را از دولت مرکزی بگیرند، در غیر این صورت، این کشور دارای یک دولت محلی و یک دولت مرکزی خواهد بود . در حالی که اگر هر دو ادغام شوند ، دولت در همه جا حضورخواهد داشت. آسیا تایمز می افزاید : البته این مساله به لحاظ نظری صحیح است ، اما عملا این وضع امکان پذیر نیست . زیرا مقامهای محلی بیش از آنکه بدنبال منافع دولتی باشند، بدنبال منافع خود هستند . برای پکن هم ساده نیست که کسانی را برای اداره امور به آن مناطق بفرستد. در بخش دیگری از این مطلب آمده است: " هو جین تائو " معاون رییس جمهوری چین که " جیانک زمین " رییس جمهور این کشور وی را برگزیده است ، محور و هسته نسل چهارم رهبری در چین به حساب می آید . " جیانک " کسی بود که روند اصلاحات اقتصادی آغاز شده در زمان رهبری " دنک شیائو پینک " رهبر فقید چین را تقویت کرد و جایگاه بین المللی این کشور را ارتقا داد . اما سوال اینجاست که چه کسی " هو جین تائو " را جانشین " جیانک " خواهد کرد ؟ " جیانک زمین " خود با حمایت مقامهای بلندپایه حزب کمونیست روی کار آمده است، اما باید دید که آیا " هو " از این حمایت ها برخوردار خواهد بود یا خیر . به علاوه، یاران وی بیشتر از " هو " به این حمایتها نیاز دارند و این همان دلیلی است که مساله انتخاب را بوجود می آورد و اینکه احتمال دارد جانشین " جیانک " در رای گیری توسط 400 عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برگزیده شود . در غیر این صورت اگر انتخاباتی در کار نباشد احتمال دارد که در حزب مناقشاتی درگیرد و یا وحدت آن به خطر بیفتد که در این صورت کل کشور به خطر خواهد افتاد . اگر این انتخابات گسترده تر شود و یا به کنگره راه یابد ، وضع فرق می کند و آن زمان می توان گفت که مردم سالاری به شاخه های دیگر حزب کمونیست راه یافته است و اگر این اتفاق بیفتد آن زمان رهبری ملی در چین اقتدار خواهد گرفت و حاکمیت مقامها در کل کشور تقویت خواهد شد. در واقع تاکنون در چین حرکت و تغییرات دمکراتیک از پایین و از سطوح محلی به مرکز بوده است ، درصورتی که بهتر است این روند از مرکز به پایین باشد. به گفته یکی از مقامهای حزب کمونیست همه می خواهند در قدرت باقی بمانند، اما این برای کشور و یا حزب مطلوب نیست. باید تضمین کرد که روند دمکراتیک تسریع شده و افرادی که از طریق انتخابات پذیرفته می شوند، مورد مقبولیت دیگران قرار گیرند ، همان اتفاقی که در کشوری چون آمریکا می افتد و همه از فرد انتخاب شده پیروی می کنند . این فرایند همچنین از انشعاب کشور که نه خواست مقامهای چین و نه کشورهای دیگر است ، جلوگیری خواهد کرد. 321 / 31
۰ نفر