۲۱ خرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6870296
T T
۰ نفر
رفت و آمد مسافران در مرز باجگیران - ترکمنستان کاهش یافت # عشق آباد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/3/79 به گفته مسوولان منطقه مرزی باجگیران در 200 کیلومتری شمال مشهد، تردد مسـافران در این منطقه به ترکمنسـتان و آسـیای میانه بیش از 50 درصد کاهش یافته است.
یک منبع مطلع در مرز باجگیران در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسـلامی، افزایش عوارض گمرکی کالاهای ایرانی در گمرکات ترکمنستان و سختگیری ماموران گمرکی "گودان" را مهمترین عامل کاهش تردد مسافر در این منطقه دانست. به گفته وی، هر هفته حدود 5000 نفر از مرز باجگیران رفت و آمد داشتند که این تعداد اکنون به حدود 2000 تا 2500 نفر رسیده است.
مسئولان بخش تجارت باجگیران می گویند، ترکمنستان اخیرا برای همه کالاهای ایرانی عوارض وضع کرده و تعرفه برخی کالاها را 20 تا 100 درصد افزایش داده است.
به گفته برخی اتباع ترکمنستان، ماموران ترکمن درمرز باجگیران- گودان، مقررات سخت تری نسبت به مناطق دیگر مرزی اعمال می کنند و بازرسی ها در سـه نقطه ایست و بازرسی و با معطلی زیاد انجام می شود.
وی از جمله دلایل این سختگیری را، نزدیکی "عشق آباد" پایتخت ترکمنستان (در فاصله 40 کیلومتری تا مرز باجگیران ) ذکر کرد.
برخی کارشناسان اقتصادی، وجود سختگیری ها در گذر ورودی به ترکمنستان و یا افزایش عوارض گمرکی بر روی کالاهای ایرانی ازطرف ماموران ترکمن را ناشی از توصیه برخی شرکای اقتصادی و رقبای تجاری ایران در عشق آباد می دانند.
یک مسـوول گمرک ترکمنسـتان پیش از این گفت: تردد مواد مخدر از مشـکلات فعلی در گذرگاه هـای مرزی ایران و ترکمنسـتان اسـت که مربوط به یک طرف خاص نیست.
به گفته بخشـدار باجگیران، مسـائل مرزی و افزایش عوارض گمرکی بر تردد اتباع کشـورهای ازبکسـتان و قیرقیزسـتان از گذر مرزی باجگیران تاثیر منفی داشته است، ضمن آنکه اخذ روادید ورود به ترکمنستان بر مشکلات موجود افزوده است.
مسعود عابدزاده افزود: اتباع قرقیزستان و ازبکسـتان اکنون، به ندرت از مرز باجگیران رفت و آمد می کنند، در حالی که پیش از این شـاهد رفت و آمــد روزانه سه تا چهار گروه از آنها بودیم.
وی می گوید: تعرفه های گمرکی ایران از ابتدای امسال افزایش یافته است و با اجرای آن، رفت و آمد در این نقطه مرزی به شدت کاهش می یابد.
تعرفه های جدید که دو تا سه برابر تعرفه های سال گذشته است، از حدود دو ماه پیش برای جلوگیری از بروز مشکلات جدید، اجرا نشده است.
تردد در دو سوی مرزهای ایران و ترکمنستان از طریق چهار مرز باجگیران، لطف آباد و سرخس در استان خراسان و مرز پل در استان گلستان صورت می گیرد.
لغو روادید یکطرفه از سـوی ایران، سـیاست صادرات کالا به صورت چمدانی، معافیت های ویژه گمرکی برای اتباع ترکمن و شـبانه روزی شـدن فعالیت در مرز باجگیران، زمانی سبب شد که میزان تردد مسـافر از کشـورهای آسـیای میانه و بالعکس در این مسیر به دو تا سه برابر افزایش یابد.
یک مسـوول اسـتان گلسـتان از افزایش تردد در "اینچه برون"، نقطه مرزی دیگر ایران و ترکمنستان در استان گلستان خبر داد. مدیر سازمان حمل و نقل و پایانه های استان گلستان گفت: در فروردین ماه امسال شش هزار تن از مردم ترکمنستان از طریق مرز زمینی "اینچه برون" (پل ) به استان گلستان سفر کردند.
سیدیعقوب میرکتولی گفت: در سال گذشته 52 هزار نفر از مرز اینچه برون تردد کردند که نسبت به سالهای قبل از آن، حدود چهار برابر افزایش داشت.
20 / 120 / / 13
۰ نفر