۲۲ خرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6870367
T T
۰ نفر
پاسخ وزارت بازرگانی به کشاورزان گیلانی در زمینه واردات برنج # رشت ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/03/79 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.برنج وزارت بازرگانی با ارسال اطلاعیه ای به کشاورزان در زمینه واردات و رکود بازار برنج علت اصلی این امر را گرانی برنج داخلی عنوان کرد .
روابط عمومی وزارت بازرگانی درپاسخ به گزارش " برنج کاران از فروش محصول خود نا امید شده اند " که خبرگزاری جمهوری اسلامی گیلان به نقل از کشاورزان به مطبوعات ارسال کرد ، جوابیه ایی نوشته است.
در این اطلاعیه آمده است : مشکل اساسی در بازار برنج تولید داخل کشور متوجه ساختار سنتی تولید این محصول است ، زیرا بدلیل وجود تورم فزاینده در کشور و افزایش دستمزد کارگران و نهاده های کشاورزی هزینه تمام شده این محصول افزایش پیدا می کند.
روابط عمومی وزارت بازرگانی آورده است : طی سالهای گذشته قیمت برنج داخلی به نحو سرسام آوری افزایش پیدا کرده به نحویکه از دیدگاه اقشار آسیب پذیر جامعه تبدیل به کالایی لوکس و کم کشش و میزان تقاضای آن در جامعه دچار کاهش شده است.
این اطلاعیه که بصورت نمابر روز شنبه در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان قرار گرفته ، می افزاید : وزارت بارزگانی در راستای مسوولیت خود نسبت به تامین برنج آحاد مردم در قالب توزیع برنج کالابرگی ، تنظیم بازار داخلی ازطریق تامین برنج مورد نیاز نیروهای مسلح ، واحدهای آموزشی و تعاونیهای کارمندی و کارگری اقدام به واردات برنج می کند.
وزارت بازارگانی یادآور شده است : هرسال درراستای حمایت از تولید داخلی در فصل برداشت محصول برنج کالابرگی توزیع نمی شود.
در این مطلب آمده است : وزارت بازرگانی بر اساس مصوبه شورای اقتصاد به منظور حمایت از تولید داخلی اقدام به خرید محصول مازاد کشاورزان به نرخ توافقی می کند.
وزارت بازرگانی یاد آور شده است : در یکماه گذشته بیش از هفت هزار تن برنج مازاد برنیاز کشاورزان استانهای گیلان و مازندران به ارزش تقریبی بیش از 18 میلیارد ریال به نرخ توافقی خریداری شده است.
این جوابیه می افزاید : برنامه ریزی برای میزان واردات برنج هر سال با بررسی های کارشناسی ، رعایت مصالح تولیدکنندگان داخلی ، آحاد جامعه ارزیابی و نتایج حاصله در خصوص میزان مصرف سالیانه کشور در ستاد تنظیم بازار با حضور وزراء کشاورزی ،اقتصاد و دارایی بازرگانی انجام می شود بنا بر این موضوع واردات انبوه یا مازاد بر نیاز داخلی صحت ندارد.
این در حالی است که گروهی از کشاورزان گیلانی می گویند : برنج کاران استان به دلیل واردات برنج خارجی ارزان قیمت از فروش برنج تولیدی سال گذشته خود در بازار ناامید شده اند.
این کشاورزان که یاد آور شدند : در حالی که محصول جدید برنج دو ماه آینده وارد بازار می شود هنوز بخش اعظم برنج تولیدی سال گذشته به دلیل نبود خریدار ، به فروش نرسیده است.
کشاورزان علت عدم فروش محصول خود را ، ورود برنج خارجی ارزان قیمت می دانند.
۰ نفر