۲۷ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6873236
T T
۰ نفر
کشاورزان ودامداران اقلید: توان بازپرداخت وامهای بانکی را نداریم # شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/04/79 داخلی.اقتصادی.خشکسالی کشاورزان و دامداران شهرستان اقلید درشمال فارس می گویند : به دلیل خشکسالی و زیانهای ناشی ازآن به تولیدات کشاورزی و دامی،توان بازپرداخت وام های بانکی را نداریم.
این کشاورزان ودامداران خواستاربرخورداری ازوام های بلاعوض و استمهال بازپرداخت وامهای بانکی دراین شهرستان شدند.
کشاورزان و دامداران اقلیدی ضعف بنیه مالی ، عدم امکان جبران خسارت های ناشی از خشکسالی در کوتاه مدت ، ماندگار بودن زیان های خشکسالی در منطقه و عدم تناسب سقف وام ها با حجم زیان ها را مهمترین دلایل خود برای ناتوانی در بازپرداخت وامهای بانکی می دانند.
عبدالعلی قربانی یکی از کشاورزان این منطقه گفت:اغلب چاههای آب کشاورزی دراقلید کم آب و یاخشک شده است.
وی گفت : به دلیل ییلاقی بودن منطقه بیشتر چاهها کم عمق حفر شده اند و اکنون نیاز به کف شکنی مجدد دارد.
وی اظهار داشت : افت تولیدات و درآمد کم موجب عدم امکان پرداخت چندین قسط ازوام 50 میلیون ریالی که برای جبران زیان های خشکسالی گرفته بودم شده است.
مرتضی محمدی یکی از دامدارانی که به این منطقه کوچ کرده است نیزگفت:منطقه اقلید به دلیل ییلاقی بودن مامن عشایر کوچرو است و کم آبی رودخانه های منطقه و نبود علوفه موجب تلف شدن دامها می شود.
وی گفت : اغلب دامداران مجبور به انتقال گوسفندان به مناطق شهری و فروش ارزان قیمت دام ها شده اند.
زیاد الوند مقدم یکی دیگرازعشایر منطقه "بند بهرام سده " نیز گفت:کلیه چشمه سارهای محلی این منطقه خشکیده است و آب مورد نیاز گوسفندان را از رودخانه های همجوار منطقه به این محل می آوریم.
وی گفت : اغلب دامداران با فروش گوسفندان در برابر هر کیلوگرم هشت هزار ریال و میش در برابر هر کیلوگرم شش هزار ریال به سلف خران هزینه کوچ را کم می کنند.
وی افزود : به دلیل نبود توان مالی و زیان در فروش تولیدات دامی قادر به باز پرداخت وام هشت میلیون ریالی خود نیستم.
بر اساس اعلام بانک کشاورزی شهرستان اقلید دامداران منطقه این شهرستان 800 میلیون ریال وام و کشاورزان دو میلیارد ریال وام از این بانک دریافت کرده اند که اغلب آنان قادر به پرداخت به موقع وام نیستند.
به گفته مسوولان محلی "دشت نمدان "اقلید که پایگاه اصلی عشایر کوچرواست، به دلیل خشکیدن دریاچه "کافتر " رونق خود را از دست داده و موجب سرگردانی برخی عشایر منطقه شده است.
دریاچه "کافتر " که هفته گذشته کاملا خشک شد،با وسعت هشت هزارهکتار در 80 کیلومتری جنوب شهر اقلید قرار داشت و یکی از کم نظیرترین تالاب های آب شیرین کشور محسوب می شد .
فرماندار اقلید در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : به دلیل بروز پدیده خشکسالی در منطقه ،66 هزار و 580 هکتار از اراضی کشاورزی به میزان 47 میلیاررد و 556 میلیون ریال زیان دیده اند.
علی دمیری افزود : همچنین به دامهای عشایر و روستاییان و کندوهای عسل در منطقه 113 میلیارد ریال زیان رسیده است.
وی اظهار داشت : وجود یک میلیون راس دام در شهرستان اقلید و کمبود شدید علوفه و آب ، نیاز به ایجاد تمهیدات ویژه از سوی مسوولان دارد.
فرماندار اقلید همچنین گفت : با خشک شدن دریاچه"کافتر " در منطقه ،بیش از 40 حلقه چاه کشاورزی نیز خشک شده است.
وی افزود : مجموعا 63 رشته قنات ، 287 رشته چشمه سار ، 11 رودخانه بین 55 تا 60 درصد افت آبدهی پیدا کرده و خشک شده است.
فرماندار اقلید خواستار توجه ویژه به منطقه و ایجاد تسهیلات در پرداخت وامها برای دامداران و کشاورزان شد.
۰ نفر