۱۹ مرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6875017
T T
۰ نفر

گفت و گوی رییس جمهوری ونزوئلا و امیر قطر

۱۹ مرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6875017
گفت و گوی رییس جمهوری ونزوئلا و امیر قطر # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/05/79 هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا که ریاست دوره ای اوپک را به عهده دارد، روز چهارشنبه در دیدار با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، تحولات بازارهای بین المللی نفت را مورد بحث و گفت و گو قرار داد.
خبرگزاری فرانسه از دوحه به نقل از خبرگزاری رسمی قطر گزارش داد چاوز و شیخ حمد درباره "روابط دو جانبه و موضوعات مربوط به نفت و انرژی" گفت و گو کردند.
رییس جمهوری ونزوئلا به منظور دعوت از رهبران عضو سازمان کشورهای تولیدکننده نفت برای شرکت در اجلاس کاراکاس، سرگرم انجام سفر به این کشورها است. قطر سومین مرحله از سفر وی به کشورهای عضو اوپک است.
اجلاس سران کشورهای عضو اوپک در ماه سپتامبر در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، تشکیل می شود.
چاوز همچنین قرار است به امارات عربی متحده، ایران، عراق، اندونزی، لیبی، نیجریه و الجزایر سفر کند. وی روز 15 اوت /25 مرداد/ به کاراکاس بازخواهد گشت.
هدف اصلی رییس جمهوری ونزوئلا از سفر به این 10 کشور، دعوت شخصی از تمام سران کشورهای عضو اوپک برای حضور در این اجلاس است. از زمان تاسیس اوپک در سپتامبر سال 1960، اجلاس کاراکاس دومین اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان خواهد بود.
اولین اجلاس سران اوپک در سال 1975 در الجزایر برگزار شد.
هوگو چاوز روز پنجشنبه به عراق سفر می کند و به این ترتیب، وی اولین رییس کشوری خواهد بود که از زمان جنک سال 1991 در منطقه خلیج فارس بر سر کویت، از عراق دیدن می کند. سفر رییس جمهوری ونزوئلا به بغداد موجبات خشم واشنگتن را فراهم آورده است.
ریچارد بوچر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه بار دیگر از سفر چاوز به بغداد انتقاد کرد. خوزه وینسنته رانخل، وزیر امور خارجه ونزوئلا، نیز یک حمله دیگر آمریکا را در این زمینه رد کرده بود.
رانخل روز سه شنبه گفت هیچ راهی برای تغییر برنامه سفر چاوز وجود ندارد.
101
۰ نفر