۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85136641
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقویت روابط ونزوئلا و کشورهای عربی با چشم انداز دوری از غرب

تهران - ایرنا - رئیس جمهور ونزوئلا به تلاش فشرده برای گسترش روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای ایجاد ائتلاف‌های سیاسی و اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی ادامه می‌دهد؛ امری که نشان از ارتباط فعال بین کشورهایی دارد که تا حدی در حال دور شدن از سیاست‌های آمریکا و غرب هستند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» امروز یکشنبه در تحلیلی از روابط ونزوئلا با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با بیان این مطلب نوشت: «نیکلاس مادورو » رئیس جمهور ونزوئلا که کشورش با تحریم‌های شدید آمریکا مواجه است،به تلاش های فشرده برای گسترش روابط کشورش با کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای ایجاد ائتلاف‌های سیاسی و اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی ادامه می‌دهد. این رویکرد مادورو بعد از آن در دستور کار قرار گرفت که کاراکاس از سازمان کشورهای آمریکایی که قبلاً آن را «بی فایده» توصیف کرده بود، خارج شد.

روابط بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ونزوئلا بسیار خوب است که این امر ریشه در اجماع دیدگاه‌های دوطرف در بسیاری از مسائل بین المللی و الزامات صلح و ثبات در جهان و هماهنگی در مجامع بین المللی و نیز منافع ونزوئلا در موضوع فلسطین دارد که موضوع اول و محوری همه کشورهای عربی از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به شمار می رود.

روابط کاراکاس با ریاض

«مادورو» پس از سفر سال گذشته خود به کویت و قطر، در پنجم ژوئن امسال (۲۰۲۳) به ریاض پایتخت عربستان سفر و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار و با وی درباره توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور و چشم‌انداز همکاری مشترک گفت و گو کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) در آن زمان گزارش داد که دو طرف همچنین چشم‌انداز همکاری‌ها و فرصت‌های توسعه این همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را بررسی و درباره تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

«مبارک آل عاتی» کارشناس مسائل سیاسی عربستان درباره با این دیدار گفت که این دیدار نشان دهنده عمق روابط دو کشور است که در تعدادی از زمینه‌های سیاسی و اقتصادی جهانی با یکدیگر اشتراکات دارند.

«آل عاتی» در گفت و گو با روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» که در ۶ ژوئن منتشر شد، افزود: دیپلماسی عربستان مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری است بنابراین پیش بینی می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های متقابل به ویژه با وزنی که کاراکاس در سازمان اوپک و قاره آمریکای جنوبی دارد، افزایش یابد.

به اعتقاد این کارشناس مسائل سیاسی، وزن ونزوئلا در بازارهای نفت این کشور را به بازیگر تاثیرگذار در داخل اوپک تبدیل کرده است و به همین دلیل بین ریاض و کاراکاس در این زمینه هماهنگی وجود دارد.

بیانیه تیم مطبوعاتی ریاست جمهوری ونزوئلا در توئیتر به این تفاهمات اشاره دارد زیرا در آن آمده است که مادورو در چارچوب یک دستور کار با هدف تقویت اتحادهای سیاسی، دیپلماتیک و انرژی به عربستان سفر کرد.

ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفتی جهان است اما مشکلات سیاسی و اقتصادی آن در بحبوحه تحریم‌های آمریکا مانع از بهره مندی از این ثروت ملی شده است که امید می‌رود برای جبران کمبود عرضه در بازار نفت، از این تحریم‌ها عبور کند.

تقویت روابط ونزوئلا و کشورهای عربی با چشم انداز دوری از غرب

روابط ونزوئلا با قطر

در زمینه رابطه ونزوئلا و قطر نیز باید به این نکته اشاره کرد که آخرین شکل نزدیکی روابط قطر با ونزوئلا زمانی بود که «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در ۲۵ مه پیام کتبی از مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در رابطه با روابط دوجانبه و راه‌های توسعه آن‌ها دریافت کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین در ژوئن ۲۰۲۲ با سفر به دوحه یک جلسه رسمی گفت وگو با امیر این کشور برگزار کرد که در آن در خصوص جنبه‌های توسعه روابط و چشم‌انداز همکاری‌های مشترک به ویژه در زمینه‌های انرژی، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، کشاورزی و گردشگری تبادل نظر شد.

این دیدار در بحبوحه بحران انرژی که اروپا به دلیل پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین از سال ۲۰۲۲ تجربه کرده بود، انجام شد.

روابط میان قطر و ونزوئلا در بسیاری از زمینه‌ها از طریق تبادل دیدارهای بلندپایه بین دو کشور توسعه یافته است و امیر قطر در سال ۲۰۱۵ از کاراکاس دیدن کرد.

دو کشور از زمان برقراری روابط در سال ۱۹۷۳ و سپس افتتاح سفارت در دوحه در کاراکاس در سال ۲۰۰۱، قراردادها و یادداشت‌های تفاهم بسیاری را امضا کردند که شامل توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری و اقتصادی بین آن‌ها می‌شود.

همچنین هیات‌های تجاری اتاق قطر و انجمن بازرگانان قطری نیز با همتایان خود از ونزوئلا دیدار و ملاقات کردند و این دیدارها بر روی بحث و بررسی راه‌های تقویت روابط همکاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود برای دو طرف متمرکز بوده است.

روابط کاراکاس با کویت

بین کاراکاس و کویت نیز روابط دو جانبه وجود دارد. مادورو در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲ یک سفر از پیش اعلام نشده به این کشور خلیج فارس انجام داد و طی آن موضوع انرژی، ثبات بازارهای بین المللی نفت و تامین امنیت عرضه جهانی نفت را با مقامات دولتی کویت مورد بحث قرار داد.

با این حال هیچ همکاری ملموسی بین کویت و ونزوئلا جز در زمینه صادرات نفت وجود ندارد زیرا این دو کشور عضو اوپک و ائتلاف «اوپک پلاس» هستند.

«عامر الشوبکی» پژوهشگر اقتصادی متخصص در امور نفت و انرژی به پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» گفت: روابط کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای نفت‌خیز مکمل یکدیگر هستند؛ به ویژه ونزوئلا که دارای بزرگترین ذخایر نفتی در جهان است.

وی اشاره کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا و مقابله با آن‌ها و کسب سرمایه‌های جدید در خاک خود، ونزوئلا به دنبال تقویت ائتلاف‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک با کشورهای حوزه خلیج فارس است.

مادورو که برای شرکت در مراسم تحلیف اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آنکارا سفر کرده بود، از ترکیه به عربستان سفر کرد که به نوبه خود گشایش بی‌سابقه‌ای را در روابط با عربستان ایجاد کرد و این ارتباط موثر، روزنه امیدی را برای ارتباط فعال بین کشورهایی که تا حدی در حال دور شدن از سیاست‌های آمریکا و غرب هستند، گشوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha