۱ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6875966
T T
۰ نفر
پیش فروش کیوی ، واسطه ها وارد باغهای گیلان شدند # رشت ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/06/79 داخلی.اقتصادی.محصولات.کیوی.
برخی از کیوی کاران شرق گیلان می گویند: با اینکه سه ماه تا آغاز برداشت کیوی مانده برخی واسطه ها برای پیش خرید محصول وارد باغات استان شدند.
آنان گفتند : واسطه ها که از وضعیت نامناسب مالی کشاورزان آگاهی دارند با پیشنهادهای مختلف وقول پیش پرداخت نقدی آنان را دچار وسوسه کرده اند.
رحمان جعفری یکی از کیوی کاران شرق گیلان می گوید : در حال حاضر دلالان پیشنهاد خرید هر کیلو کیوی را یک هزار 200 تا دو هزار ریال داده اند که نسبت به سال گذشته بسیار پایین است.
وی افزود : در سال گذشته واسطه ها قیمت های اولیه را از دو هزار ریال آغاز کرده بودند.
جعفری گفت : آنان سعی می کنند محصول را روی در درخت خریداری کنند تا در ثابت نگداشتن نرخ و کنترل بازار نقش عمده ای داشته باشند.
یکی دیگر از کیوی کاران منطقه گفت : دلالان با ایجاد شایعات مختلف سعی در کاهش قیمت دارند تا بتوانند در آغاز فصل برداشت محصول قیمت آن را کنترل کنند.
یونس ابراهیمی افزود : در دوره قبل برخی از کیوی کاران محصول خود را قبل از برداشت به قیمت دو هزار ریال فروختند اما در زمان برداشت قیمت آن حدود چهار هزار ریال رسید.
وی گفت :به همین دلیل کیوی کاران ازقیمت های پیشنهادی واسطه هااستقبال نکردند.
ابراهیمی گفت : امسال درختان کیوی هم محصول بیشتری داده و هم از کیفیت بالایی برخورداراست بنابراین کیوی کاران انتظار دارند محصول خود رابا قیمت مناسبی به فروش برسانند.
یکی دیگرازکیوی کاران رودسری دراین زمینه گفت : درآمد حاصله از یک هکتار باغ کیوی بیش از همین مقدار زمین چای یا برنج است به همین دلیل کیوی- کاران از این محصول استقبال می کنند.
رضا محمدی افزود: در سال گذشته برخی از کشاورزان کیوی خود را تاحدود چهار هزار ریال فروختند که از این معامله بسیار راضی بودند.
وی گفت : واسطه هابعد از خرید محصول هزینه برداشت وحمل را خود تقبل می کنند که این امر موجب شده تا کشاورزان به کشت کیوی روی بیاورند.
محمدی گفت : هرچند قیمت پیشنهادی واسطه ها مناسب نیست اما معتقدم با توجه به مشکلات حال حاضر برنج و چای ،کشت کیوی با همین قیمت هم برای کشاورزان با صرفه تر است.
وی افزود :برغم اینکه کیوی کاران در شرق گیلان تشکیلاتی ندارند وخرید و فروش براساس قانون مشخصی صورت نمی گیرد اما آنها از وضعیت موجود راضی هستند.
یک کارشناس کشاورزی دراین زمینه گفت : کیوی دارای انواع مختلف به نام های "برونو،آلیسون ،آبوت وهای وارد" است که در بین آنها "های وارد"از مرغوبیت بالایی برخورداراست و اکثر واسطه ها خواستارخرید این نوع محصول هستند.
باقرالهیاری افزود : این محصول هم با شرایط آب و هوایی گیلان سازگار است و هم کشاورزان به راحتی محصول خود را به فروش می رسانند.
وی گفت : کشاورزان برای فروش محصول برنج و چای دچار مشکلات فراوانی هستند اما قبل از آغاز برداشت کیوی واسطه ها با حضور درباغها قیمت محصول را اعلام کرده و بعد ازاین مرحله بقیه کارها دیگر هزینه ای برای کیوی کار ندارد.
الهیاری افزود : درچند سال گذشته قیمت کیوی بعد از یک دوره کاهش دوباره سیر سعودی پیدا کرده و کشاورزان را با توسعه باغات کیوی ترغیب کرده است.
وی گفت : کشت کیوی علاوه بر شرق گیلان در سایر نقاط استان غیر از رودبار درحال توسعه است و اغلب در اراضی مخروبه و باغات چای و مرکبات کم بازده کشت می شود.
این کارشناس افزود : باخشکسالی دو سال گذشته در استان ومشکلات فروش برنج و چای موجب شده تا کشاورزان در زمین های مناسب چای و برنج هم کیوی کشت کنند.
وی یاد آورشد : اگر حمایت های عملی از برنج و چای صورت نگیرد کیوی می تواند محصول تهدیدکننده ای برای آنان باشد.
وی افزود : هر چند براساس برخی آمارهای رسمی میزان سطح زیر کشت کیوی حدود 300 هکتار است اما برخی معتقدند هم اکنون سطح زیر کشت آن از مرز 500 هکتار گذشته است.
۰ نفر