۱۱ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6876975
T T
۰ نفر

درخواست مشترک بازرگانان ایران و سوریه

۱۱ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6876975
درخواست مشترک بازرگانان ایران و سوریه # دمشق ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/06/79 بازرگانان ایرانی و سوری در نشست مشترکی خواستار حذف عوارض گمرکی با هدف افزایش قدرت رقابت در بازار تجاری، تشویق برگزاری نمایشگاه های مشترک و هماهنگی مستمر بازرگانان دو کشور شدند.
در این نشست کـه پنج شنبه شب در حاشیه نمایشگاه بین المللی دمشق و در محل اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنعتی سوریه برگزار شـد ، غلامرضا شافعی وزیر صنایع جمهوری اسلامی ایران ، راتب شلاح رئیــس اتــحادیه اتـــاق های بازرگانی سوریه و حسین شیخ الاسلام سفیر ایران در دمشق حضور داشتند.
گسترش روابط اقتصادی و نقش بازرگانان دو کشور در افزایش میزان تبادل تجاری هم از موضوعهای بحث و رایزنی بازرگانان ایران و سوریه در این نشست مشترک بود.
در این نشست همچنین شافعی ، بازرگانان و صاحبان صنایع دو کـــشور را برای گسترش همکاری های تجاری و اجرای طرحهای اقتصادی مشترک تشویق کرد.
وی با اشاره به موانع موجود بر سر راه گسترش روابط اقتصادی و افزایش میزان تبادل بازرگانی گفت : "تلاش برای کاهش دیوانسالاری اداری و استـفاده از تعرفه های جدید ترجیحی میان دو کشور ، حجم تبادل تجاری را افـــــزایش خواهد داد.
وی همچنین گفت : "با توجه به پیشرفت های صنعت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه سیمان ، خودروسازی ، کشتی سازی ، ماشین سازی ، صنعت نفت ، انبارهای گاز ، صــنعت رایانه ، آنفورماتیک ، نرم افزار و صنعت سرامیک و چینی ، زمینه های همکاری میان دو کشور مساعد است." در ادامـه برنامه این نشست ، بدیع فلاحه رئیس اتاق بازرگانی دمشق بـر ضرورت امضای توافق نامه اقتصادی جدیدی میان دو کشور تاکــید کرد و گفت : "میزان تبادل بازرگانی در حد مطلوب نیست و از سال 1370 تاکنون این میزان رو به کاهش است." وی گـفت : "با توجه به توانایی های صنعت جمهوری اسلامی و استقــــبال بازار ایران از کالاهای سوری ، زمینه های همکاری میان دو طرف فراوان است و این مستلزم شناخت دو جانبه و بررسی های دقیقی است." فلاحه همچنین خواستار "ادامه این نشست ها برای آشنایی با آخرین تحولات در زمینه های سرمایه گذاری تجاری در دو کشور و ضرورت تاسیس هیات مشـــترک بازرگانان ایران و سوریه" شد.
رئیس اتاق بازرگانی دمشق گفت : "ما باید از موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران که در نزدیکی کشورهای اسلامی و آسیای میانه قرار دارد ، بهره ببریم و هر چه زودتر راه ابریشم جدیدی را که از سوریه می گذرد ، فـــعال کنیم." وزیر صنایع جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب برای حضور در فعالیت های نمایشگاه بین المللی دمشق و دیدار با مسئولان سوری ، در راس یک هیات بلند پایه اقتصادی وارد دمشق شد.
همچنین در راستای فعالیت نمایشگاه بین المللی دمشق 150 تن از صاحبان صنایع کشورمان از طریق شرکت 132 موسسه صنعتی و بازرگانی در نمایشگاه بین -المللی دمشق تلاش می کنند توانمندی های صنعت کشورمان را به بازار سوریه معرفی کنند.
۰ نفر