۲۲ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6877847
T T
۰ نفر
استفاده ازبیمه محصولات کشاورزی ودامی بهترین شیوه برای مقابله باخشکسالی # سمنان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/06/79 داخلی.اقتصادی.بیمه.کشاورزی مسوولان و کارشناسان دراستان سمنان ، استفاده از بیمه محصولات کشاورزی و دامی را مهمترین شیوه برای مقابله با خسارات ناشی از حوادث طبیعی بویژه خشکسالی می دانند.
این افراد می گویند: صنعت بیمه قادراست با پرداخت غرامت خسارات وارده به کشاورزان و دامداران براثرحوادثی نظیرخشکسالی در مراتع حجم زیانهای وارده به آنان را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.
مدیر شعب بانک کشاورزی دراستان سمنان،روند استقبال کشاورزان و دامداران این استان ازبیمه محصولات کشاورزی و دامی را خوب و مطلوب دانست.
مهندس حبیب ا...نیکزادی ،حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی ایجاد ثبات در درآمدهای بخش کشاورزی و افزایش اعتبار کشاورزان و دامداران در دریافت وام و اعتبار از بانک کشاورزی را از جمله مزایای بیمه محصولات کشاورزی برشمرد.
وی گفت: ایجاد انگیزه در کشاورزان و دامداران در استفاده از پیشرفتهای علمی و فنی از دیگر اثرات مفید طرح بیمه محصولات میباشد.
مدیرصندوق بیمه محصولات کشاورزی استان سمنان گفت: این صندوق از جمله مهمترین نهاد حمایت کننده از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامی کشور است.
نیکزادی خاطرنشان کرد با توجه به اهمیت محصولات کشاورزی و دامی دراقتصاد کشورهای در حال توسعه نظیر ایران ،نقش حمایتی بیمه ازاهمیت خاصی برخوردار است .
در استان سمنان در حال حاضر انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم ، جو پنبه،چغندرقند ، سیب زمینی ، پیاز ،دانه روغنی کلزا، پسته ،انگور و نیز گوسفند ، گاو شیری ، زنبور عسل ، طیور و ماهیان سردابی و مراتع تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.
بگفته کارشناسان بیمه بانک کشاورزی استان سمنان ، این محصولات در برابر حوادثی نظیر سیل ، طوفان ، زلزله ،سرمازدگی و نیز تلفات دام و طیور در اثر برخی از بیماریها و ... بیمه می شوند.
مدیرصندوق بیمه محصولات کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد بر اساس قانون چنانچه یک محصول مشمول طرح بیمه قرار گیرد از طرف دیگر چتر حمایتی صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی از آن محصول برداشته می شود و کشاورزان برای اینکه نگران بروز خسارات احتمالی در طول سال زراعی نباشند بهترین روش استفاده از طرح بیمه محصولات دامی و کشاورزی است .
استاندار سمنان نیز استفاده از بیمه محصولات را بهترین راه جبران خسارات ناشی از حوادث به کشاورزان و دامداران یاد کرد.
محمدعلی پنجه فولادگران با تاکید بر مزایای بیمه، از کلیه کشاورزان و دامداران استان سمنان خواست تا برای جبران خسارات وارده و حفظ بنیه مالی و اقتصادی خود اقدام به بیمه نمودن محصولات دامی و کشاورزی خود نمایند.
از سوی دیگر کشاورزان و دامدارانی که اقدام به بیمه محصولات خود کرده اند با ابراز رضایت از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی به دیگر کشاورزان و دامداران توصیه کردند از مزایای بیمه برای جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی استفاده کنند.
یک کشاورز از میامی شاهرود دراین رابطه گفت: قریب 10 سال است که اقدام به بیمه محصولات گندم و چغندرقند کرده ام و از مزایای آن بهره مند شده ام.
علی اکبر نوروزی افزود: بیمه یک پیش بینی و اعتبار برای آینده است و بیمه می تواند در مواقع بحرانی و وقوع حوادث مختلف به کشاورزان یاری رساند.
این فرد که مرغداری خود را نیز زیر پوشش بیمه قرار داده است افزود: ارائه خدمات ازطریق صندوق بیمه محصولات سریع ومفید است وهر زمان که مراجعه کرده ام راضی بوده ام.
وی عدم آگاهی برخی از کشاورزان و دامداران از مزایای بیمه را از دلائل عدم استقبال کافی آنان از بیمه دانست و متذکر شد کارشناسان باید اثرات بیمه را برای کشاورزان تشریح و آنان را ترغیب به بیمه نمودن اراضی و دامهای خود نمایند.
کارشناس بیمه بانک کشاورزی استان سمنان ، زمان مراجعه کشاورزان خسارت دیده به بانک را حداکثر تا هفت روز بعد از وقوع حادثه اعلام کرد و گفت: باید علائم خسارات وارده برای بررسی کارشناسان در مزارع وجود داشته باشد حمید رضا خالقی در مورد بیمه دام نیز گفت: در پی وقوع خسارات دامی باید بلافاصله کارشناسان مربوطه در جریان قرار گیرند و لاشه دام خسارات دیده نیز نباید از بین برود .
در اجرای طرح بیمه محصولات امسال قریب 20 هزارهکتار اراضی زیر کشت گندم بیش از دو هزار هکتار جو ، چهارهزار و500 هکتار پنبه ، یکهزار و400 هکتار چغندرقند ، 250 هکتار کلزا و نیز بیش از 190 هزار هکتار ازمراتع در استان سمنان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
حجم مراتع بیمه شده در استان سمنان بیش از 60 درصد کل مراتع بیمه شده در کشور می باشد.
در سطح کشور 300 هزار هکتاراز مراتع تحت پوشش بیمه رفته است.
دست اندرکاران بیمه محصولات کشاورزی و دامی می گویند با توجه به خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه از جمله خشکسالی درسال جاری این باور در کشاورزان و دامداران ایجاد شده که هرآن امکان بروز خسارت در مزارع و مراکز تولید آنها وجود دارد.
این افراد پیش بینی می کنند با توجه به این امر سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی و دامی در سطوح مختلف از رشد قابل توجهی برخوردار شود.
۰ نفر