۱۱ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6884900
T T
۰ نفر
حدود یک سوم سیلندرهای گاز مایع موجود در ایران ایمن نیستند # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/09/79 داخلی.اقتصادی.نفت.گازمایع.سیلندر 30 درصد سیلندرهای گازمایع موجود در کشور فرسوده شده و از ایمنی کافی برخوردار نیستند.
مدیرعامل شرکت پرسی گاز به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: شرکتهای توزیع کننده گاز مایع بر اثر مشکلات مالی، نتوانسته اند، نسبت به تعویض سیلندرهای گاز مایع به موقع اقدام کنند.
شمار سـیلندرهای گازمایع موجود کشور در حال حاضر 23 میلیون سـیلندر و میانگین عمر آنها 23 سـال است. در حالی که هر سیلندر گاز مایع باید هر 15 سال و هر شیر سیلندر گاز مایع هر 7 سال، یک بار تعویض شود.
اکبر فلاح تفتی با اشـاره به اینکه وجود سـیلندرهای معیوب گاز مایع در منازل، خطـرات جبـران ناپذیر ی را بوجود می آورد، گفت: در قیمتی که برای هر سـیلندر گاز مایع از سوی سـتاد تنظیم بازار تعیین می شـود، هزینه لازم برای تعویض سیلندرهای گاز مایع ناچیز درنظر گرفته می شود و تکافوی نیازهای فعلی را نمی کند.
وی افزود: شرکتهای توزیع کننده گازمایع بارها این مساله را به مسوولان قیمت گذاری گاز مایع اعلام کرده اند، اما توجه جدی به این امر نشده است. در نهایت اگر سـیلندر گازی در منزلی منفجر شـود، مسوولان شرکتهای توزیع کننده گاز مایع درگیر می شوند.
مدیرعامل شرکت ایران گاز نیز در خصوص ایمن نبودن سیلندرهای موجود گاز مایع، گفت: شرکتهای توزیع کننده گاز مایع سال گذشته در اعلام هزینه ها برای تعیین قیمت هر سیلندر گازمایع، 110 ریال برای هزینه تعویض سـیلندرهای گاز مایع پیشنهاد کردند، اما ستاد تنظیم بازار با رقم 22 ریال موافقت کرد.
سـیدمحمد کریمی گفت: با این حال شـرکت ایران گاز بیش از 40 ریال برای تعویض هر سـیلندر گاز مایع هزینه کرد، اما تاثیر قابل توجهی در روند ایمن سازی شیر و سیلندرهای گاز مایع این شرکت نداشت.
وی در خصوص نازل بودن قیمت هر سیلندر گاز مایع در کشور، گفت: میانگین قیمت تمام شده هر سیلندر گاز مایع یازده کیلویی 3500 ریال است، درحالی که به بهای 2250 ریال به مصـرف کنندگان عرضـه می شود. پرداخت این مابه التفاوت باعث شده است که شرکتهای توزیع کننده گازمایع که بخش خصوصی محسوب می شوند، در معرض ورشکستگی قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت پرسی گاز نیز در خصوص قیمت گاز مایع در کشور، گفت: سهم هزینه هر سیلندر گاز مایع در سبد خانوار اندک است و منطقی کردن قیمت آن به نفع مصرف کننده و توزیع کننده خواهد بود.
فلاح تفتی با اشـاره به تعیین قیمت رقابتی گاز مایع برای صـنایع، گفت: صنایع کشور با دریافت گاز مایع به قیمت رقابتی، با مشکلی مواجه نشده است.
وی گفت: گاز مایع تنها حامل انرژی در کشور اسـت که افزایش قیمت آن در یک زمان مشخص صورت نمی گیرد و حدود نوزده ماه است که قیمت آن تغییری نکرده است.
م - ت - 844 - 22 - 13
۰ نفر