۲۳ فروردین ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6895397
T T
۰ نفر
عشایر کوچرو در شمال دزفول درانتظار بازگشایی مسیر" کول " بسر می برند # دزفول ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/1/78 داخلی. اقتصادی. عشایر.
دو هزار خانوار عشایری برون کوچ مستقر در بخشی از شمال خوزستان برای کوچ به استانهای لرستان واصفهان به دلیل تخریب پل" کول" در شهرستان دزفول با مشکل مواجه اند و در انتظار یازگشایی این مسیر هستند.
این عشایر که از ابتدای فصل پاییز و به منظور زمستان گذرانی به منطقه شمال خوزستان کوچ کرده اند به دلیل تخریب پل " کول " و عدم امکان عبور از رودخانه کول، کوچ بهاره خود را هنوز آغاز نکرده اند.
به گفته مقامات محلی حدود 75 متر از قسمت ورودی پل" کول " از سمت استان خوزستان به دلیل ریزش کوه و نیز طغیان رودخانه " کول " به میزان صددرصد از بین رفته و ارتباط استانهای خوزستان و لرستان را قطع کرده است.
بسیاری از عشایر برون کوچ استان لرستان که با شروع فصل بهار و افزایش دمای هوا در انتظار بازگشایی مسیر مذکور برای انتقال دام های خود به مناطق ییلاقی در استان لرستان بسر می برند خواستار توجه مسوولان به بازسازی این مسیر هستند.
به گفته غلام عیسوندی از عشایر طایفه عیسوند در صورتی که مشکل برقراری ارتباط استانهای خوزستان و لرستان از طریق پل " کول " رفع نشود ، بسیاری از عشایر به دلیل مشکل مالی قادر به اجاره کردن خودرو برای انتقال دام های خود به استان لرستان نیستند.
وی گفت : با توجه به کمبود بارندگی در سال زراعی جاری در استان خوزستان و عدم سرسبزی مراتع منطقه ، عشایر برای تعلیف دام های خود با مشکل مواجه بوده و کماکان در انتظار کمک های مسوولان بسر می برند.
رییس اداره امور عشایر دزفول گفت: بازسازی پل" کول " به دلیل هزینه بالای آن و نیزسخت گذر بودن منطقه درمدت زمان کوتاه امکان پذیر نبوده واین اداره برای رفع مشکل کوچ عشایر در تدارک نصب تله کابین بر روی رودخانه کول است.
علی جوهری افزود: برای انتقال مصالح و تجهیزات تله کابین دستی از دزفول به منطقه" کول " در خواست چرخبال شده و حداقل نیاز به ده سورتی پرواز است.
وی افزود:درصورت تامین چرخبال ، کارکنان اداره امور عشایر با کمک اهالی منطقه حداکثر ظرف مدت ده روز تله کابین را که توان حمل 20 راس گوسفند را در هر نوبت دارد بر روی رودخانه نصب می کنند.
مهندس جوهری گفت: به دلیل کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه سردشت دزفول امکان انتقال تجهیزات و مصالح مورد نیاز احداث تله کابین بوسیله چهارپا میسر نیست.
درصورت عدم احداث تله کابین دستی برروی رودخانه کول،عشایر کوچرو به منظور انتقال دام های خود به استان لرستان بناچارباید با طی مسیر یکصد کیلومتری تا دزفول،به وسیله کامیون و قطار،دام های خود رابه استانهای همجوار انتقال دهند.
پل قدیمی " کول " در منطقه سردشت در شمال استان خوزستان با 900 سال قدمت محل ارتباط استانهای خوزستان و لرستان است و همه ساله در فصل پاییز و بهار بیش از دو هزار خانوار عشایر از استانهای لرستان و اصفهان برای استفاده از مراتع سرسبز شمال خوزستان بالغ بر دویست هزار راس دام خود را به این مناطق انتقال می دهند.
۰ نفر