۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6897245
T T
۰ نفر
صاحبان کالا و رانندگان کامیونها از تعطیلی بندرچارک هرمزگان گله دارند # بندرعباس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/2/78 داخلی. اقتصادی. کشتیرانی.
برخی از صاحبان کالا و رانندگان کامیونها از تعطیلی بندر چارک از توابع بندرلنگه هرمزگان گلایه کردند.
این عده در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزودند: بندر چارک بدون اطلاع قبلی تعطیلی شده و مشکلاتی برای حمل و نقل کالا از این بندر به منطقه آزاد کیش بوجود آورده است.
به گفته شماری از رانندگان خودروها، در بندرچارک حمل و نقل کالاها به کیش بدون معطلی انجام می شد و تردد از این بندر به لحاظ نزدیکی با کیش از صرفه جویی اقتصادی برخوردار است.
یکی از رانندگان خودروها در کیش گفت: به دلیل تعطیلی بندر چارک بایستی چند روز برای برگشت از این جزیره به بندرلنگه در نوبت باقی بمانیم.
صاحبان کالا و پیمانکاران ساخت و ساز در کیش گفتند: تعطیلی بندر چارک موجب گرانی کالاهای ایرانی به ویژه مصالح ساختمانی شد.
مدیرکل بندروکشیترانی هرمزگان گفت: بندر چارک فاقد امکانات بندری بوده و شرایط مناسب برای پهلوگیری شناورها را ندارد.
علی استیری افزود : این بندر نیاز به امکاناتی شامل موج شکن ، اسلکه پهلوگیری ، ایمنی و حفاظت از کالا دارد که بندر چارک ازآن محروم است.
وی اظهار داشت: نداشتن ایمنی لازم برای صاحبان کالا ، خودورها و مردم خطراتی در پی داشته است.
مدیر کل بندر و کشتیرانی هرمزگان اضافه کرد: طبق توافقی که بین سازمان بندر و کشتیرانی و سازمان منطقه آزاد تجاری کیش صورت گرفته بود، مقرر شد منطقه آزاد کیش، بندر چارک را تجهیز و اسکله مناسب احداث کند ولی این منطقه طی چهار سالی که این بندر را در اختیار داشت به تعهدات خود عمل نکرده است.
استیری خاطرنشان کرد: در گذشته از این بندر شن و ماسه برای توسعه و عمران کیش حمل می شد ولی در سالهای اخیر استفاده نابجایی ازآن می شد.
وی افزود: هم اکنون برای جلوگیری از توقف خدمات رسانی به کیش تمامی حمل و نقل کالا از سومین بندر استان در بندرلنگه انجام می شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی کیش دراین باره گفت: مجوز ساخت اسلکه از طریق سازمان بندر و کشتیرانی به منطقه آزاد کیش داده شده ولی هربار که خواستیم کار تجهیز و احداث اسکله بزرک این بندر را شروع کنیم با ممانعت بخشداری چارک، فرمانداری بندرلنگه و در نهایت استانداری هرمزگان مواجه شدیم.
مصطفی ابراهیمی افزود: تاکنون چهارمیلیارد ریال برای ایمن سازی واحداث موج شکن بندر چارک توسط منطقه آزاد کیش هزینه شده است.
وی گفت: با توجه به حجم هزینه ها و کارهای انجام شده در این بندر توسط سازمان منطقه آزاد کیش از لحاظ ایمنی مشکلی در این بندر برای انجام حمل و نقل کالا وجود ندارد.
وی اظهارداشت: با تعطیلی بندر چارک کامیونهای زیادی حامل بار در این بندر و کامیونهای خالی در کیش معطل مانده اند.
ابراهیمی اضافه کرد:ازاین بندرکالاهایی از جمله سیمان، شن و ماسه به کیش حمل می شد که با تعطیلی بندر چارک، قیمت این کالاها در کیش افزایش یافته است.
فرماندار بندرلنگه دراین باره گفت:بندر چارک ایمنی برای تردد شناورها نداشته و از این رو سازمان بندر و کشتیرانی هرمزگان آن راتعطیل کرده است.
مهدی موثق افزود: منطقه آزاد کیش اگر بخواهد اسلکه بسازد باید زیر نظر استان هرمزگان کار کند.
وی اظهار داشت: منطقه آزاد کیش تقاضای حدود 20 هکتار زمین برای احداث اسکله و محوطه آن از کمیسیون ماده 32 استان کرده که این مقدار کل منطقه چارک را در بر می گیرد.
فرماندار بندرلنگه اضافه کرد:هم اکنون تردد قایق های کوچک از بندرچارک و شناورهای باری از بندرلنگه به کیش انجام می شود.
موثق گفت: طبق قانون ،مناطق آزاد می بایستی به مناطق همجوار خود خدمات رسانی کنند ولی منطقه آزادکیش هیچ گونه خدماتی به منطقه محروم چارک نرسانده است.
وی افزود: براساس مصوبه هیات دولت، پارسال مقرر شد که منطقه آزاد کیش دو میلیارد ریال برای عمران این منطقه اختصاص دهد ولی پرداخت نکرد.
موثق گفت: امسال نیز برای عمران بندرلنگه بویژه چارک ده میلیارد ریال پیش بینی شده که تاکنون خبری از پرداخت آن نشده است.
بندرگاه چارک از روز پنجشنبه هفته گذشته بنا به تصمیم سازمان بندر و کشتیرانی هرمزگان به دلیل آنچه ایمن نبودن ذکر شد، تعطیل گردید.
یک مقام مسوول در این سازمان گفته بود: شناورهااز این پس تااطلاع ثانوی می توانند از طریق بندرگاه بندرلنگه به کیش سفر کنند.
از چهار سال پیش، کار جابجایی ماشینهای سنگین و سبک و مصالح ساختمانی و مسافر با شناورهای کوچک بین چارک و کیش انجام می شد و گفته می شود اهمیت این بندرگاه در نزدیکی آن به کیش است.
فاصله بین بندر چارک تا کیش 18 مایل دریایی و فاصله کیش تا بندرلنگه 50 مایل دریایی است.
۰ نفر