از ظرفیت های نصب شده در بندر شهید رجایی به نحو مطلوب استفاده نمی شود
#
تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 1/8/78
با توجه به اینکه بندر شهید رجایی به انواع امکانات حمل و نقلی و
تخلیه و بارگیری مجهز می باشد و ظرفیت تخلیه و بارگیری 30 میلیون تن انواع
کالا در سال را دارد تاکنون ظرفیت عملی این بندر از 15 میلیون تن در سال
بیشتر نبوده است.
جانشین اداره کل بنادر وکشتیرانی هرمزگان در جمع خبرنگاران اعزامی
به بندرعباس با اعلام این مطلب گفت: این بندر همچنین ظرفیت پذیر ش 900 هزار
(تی.ایی.یو)کشتی کانتینری را دارد که تاکنون تنها از 400 هزار(تی ایی یو)
آن بهره گیری شده است.
بندرشهید رجایی با موقعیت ممتاز جغرافیایی ، تجهیزات و امکانات
پیشرفته از مهم ترین و پیشرفته ترین بنادر ایران و خاورمیانه و همچنین یکی
از دروازه های مهم اقتصادی می باشد که دارای جایگاه ویژه ای در عرصه تجارت
جهانی است.
محمد اشک ریز وجود بنادر مجهزتر در منطقه و ارایه تسهیلات و تخفیفات
ویژه به کشتی های خارجی ، رسوب کالا و نبود انبارهای مناسب مسقف را بخشی از
دلایل عدم بهره گیری از امکانات و تجهیزات موجود در این بندر ذکر کرد.
وی با اشاره به اینکه در صورت تجهیز این بندر ، توان پذیر ش آن تا سقف
50 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت ، گفت: با توجه به ارزانی هزینه
انبارداری در فضای باز تخلیه کالا در این بندر به طور معمول تا چهار ماه
طول می کشد لذا با تعدیل هزینه های انباری می توان صاحبان کالا را ترغیب به
تخلیه زودتر انبارها نمود و از این طریق فعالیت های بندر را که زیان ده
است ، سودآور کرد.
وی این بندر را مطمئن ، مناسب ، ارزان و کوتاهترین راه دستیابی به
منطقه اسیای مرکزی و خاورمیانه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 95 درصد
عملیات کانتینری بنادر کشور در بندر شهید رجایی بندرعباس انجام می شود.
وی اضافه کرد: بنادر و کشتیرانی قصد دارد با افزایش سقف تخفیفات در
عوارض بندری ، شرکت های خارجی بیشتر حامل کشتی های "مادر" را به تخلیه و
بارگیری کالا از این بندر ترغیب کند.
سازمان بنادر و کشتیرانی با ارایه 60 تا 75 درصد انواع تخفیف در حقوق
و عوارض گمرکی و از طریق انعقاد قرارداد با هفت خط کشتیرانی کانتینری
بخشی از عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی به بنادر جهان
و بالعکس را در این بندر بعهده دارند.
اعمال این تخفیف ها علاوه بر اینکه باعث افزایش صادرات و توان رقابت
این بندر با سایر بنادر موجود در خلیج فارس می شود سبب کاهش قیمت تمام شده
محصولات تولیدی و افزایش توان رقابت انها در مقابل کالاهای مشابه خارجی
نیز خواهد شد.
معاون عملیات و پشتیبانی اداره کل بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان در
زمینه خصوصی سازی فعالیت ها در بندر شهید رجایی گفت: در حال حاضر 100
درصد عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری و عمومی در این بندر به بخش
خصوصی واگذار شده است. واگذاری اداره تمامی امور بنادر کوچک به بخش خصوصی
آغاز شده است و بندر جاسک نخستین بندری است که به بخش خصوصی واگذار خواهد
شد.
وی تصریح کرد: در طول برنامه پنج ساله سوم توسعه تمامی فعالیت های
تخلیه و بارگیری ، تامین عمق لازم در کانال های دسترسی ، گسترش فعالیت
منطقه ویژه اقتصادی ، انبارداری ، یدک کش کشتی ها، لایروبی ، افزایش
سفرهای دریایی، استاندارد کردن شناورهای کوچک و آموزش برای دریانوردان و
همچنین تمامی کارهای خدماتی بنادر به بخش خصوص واگذار می شود.
وی بسترسازی های مناسب برای افزایش بهره گیری از امکانات موجود در بندر
شهیدرجایی را تشریح کرد و گفت: هرچند در حال حاضر نیمی از مبادلات کالای
کشور و ترانزیت کالا به کشورهای اسیای میانه ازاین بندر انجام می شود اما
به دلیل بروز پاره ای مشکلات سیاسی هنوز در استفاده از این بندر به جایگاه
مطلوب دست نیافتیم.
با توجه به اهمیت و رونق روزافزون ترانزیت کالا به کشورهای آسیای
میانه ، به خصوص پس از اتصال مجتمع بندری شهید رجایی به شبکه بین المللی
راه آهن ، پایانه ویژه ای برای رونق آن در این بندر ساخته شد.
در ادامه مشاور منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی تلاش های انجام شده
برای توسعه فعالیت های این منطقه را تشریح کرد و گفت: شرکت های ایرانی به
نمایندگی از تعدادی شرکت خارجی از ابتدای فعالیت این منطقه چندین قرارداد
همکاری به ارزش 77 میلیارد ریال برای انجام سرمایه گذاری در این منطقه
منعقد کردند که تاکنون 47 میلیارد ریال ان عملی شده است.
محمد بوکانی افزود: پشتیبانی از تولیدات و حمایت از صادرات داخلی ،
بسترسازی مناسب برای تامین مواد اولیه مصرفی کارخانه های تولیدکننده داخلی
، پردازش کالا و یا ایجاد ارزش افزوده و... بخشی از فعالیت های این منطقه
است.
وی اظهار داشت: همچنین حدود 47 شرکت داخلی و خارجی متقاضی سرمایه
گذاری در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی هستند که بدلیل محدودیت های
اعمال شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای گشایش اعتبار این امر با
رکود مواجه شده است.
وی حجم سرمایه گذاری این شرکت ها در این منطقه را 169 میلیارد ریال
ذکر کرد و گفت: حدود 80 درصد این شرکت ها متقاضی ورود کالا به منطقه ویژه
اقتصادی هستند.
بوکانی گفت: در صورت اقدام به گشایش اعتبارات اسنادی از سوی بانک
مرکزی ، علاوه بر اینکه فعالیت های صادرات و واردات در منطقه رونق خواهد
گرفت ، قیمت تمام شده کالاهای تولیدی نیز کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: تا پایان سال گذشته حدود 30 درصد محمولات وارداتی کشور
از طریق بندر جبل علی وارد کشور می شد اما با افزایش توانایی ها و امکانات
بندر شهید رجایی این میزان اکنون کاهش یافته است. انتظار می رود با افزایش
تاسیسات زیربنایی این بندر تمامی کالاهای وارداتی از طریق این بندر وارد
کشور شود.
معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان اجرای
طرح بندر ترافیک ساحلی و موج شکن آن ، گسترش محوطه های نگهداری کالا ، خرید
و بکارگیری تجهیزات جدید بندری و دریایی ،پذیر ش کشتی های پاناماکس و دیگر
کشتی های بدنه بزرک با ظرفیت بالا ، بهره گیری از سیستم های پیشرفته رایانه ای
، وی ست ، ای.دی.آی ، سیستم تلویزیون مداربسته و دیگر طرحها را بخشی از
فعالیت های اساسی دیگر در جهت دستیابی به اهداف عالی بندر دانست.
مهدی عباسپور اضافه کرد: برای تخلیه سریع و به موقع غلات (گندم ، جو ،
ذرت ) پنج دستگاه برج مکنده که چهار دستگاه ان ریلی و یک دستگاه ان سیار
می باشد خریداری و در بندر نصب شده است.
بهره برداری از این دستگاهها باعث چند برابر شدن توان تخلیه غلات ،
سرعت چشمگیر بارگیری به کامیون و قطار ، تقلیل زمان تلف شده ، جلوگیری
از ریزش و ضایع شدن غلات و نیز کاهش هزینه های ناشی از توقف کامیون ها ،
واگن ها و کشتی های حامل غلات شده است.
وی گفت: با بهره گیری از جرثقیل ویژه تخلیه و بارگیری کانتینر "گنتری
کرین" ظرفیت بندر و سرعت عملیات تخلیه و بارگیری افزایش یافته است ، با
بهره برداری از این جرثقیل ها می توان در کمتر از دو دقیقه یک کانتینر را
تخلیه یا بارگیری کرد. در حال حاضر بندر شهید رجایی دارای چهار دستگاه
"گنتری کرین"است که دو دستگاه ان به کشتی های پست پاناماکس اختصاص دارد.
یک دستگاه گنتری کرین پست پاناماکس دیگر نیز بزودی در بندر نصب خواهد شد.
/20/ /201/ /124/ /11/
از ظرفیت های نصب شده در بندر شهید رجایی به نحو مطلوب استفاده نمی شود
۱ آبان ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر:
6908399