۱۱ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6914870
T T
۰ نفر
بازدید خبرنگاران از جاده دوستی که توسط ایران در سودان احداث شد # خارطوم، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/11/78 وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران درخارطوم روز یکشنبه برنامه ای برای بازدید خبرنگاران سودانی و خارجی از بزرگراه سریع السیر صلح ک ه توسط ایران احداث شده است ، ترتیب داد .
این بزرگراه که شمال سودان را به جنوب این کشور متصل می کند با هزینه 10 میلیون دلار توسط جهاد سازندگی احداث شده است .
محمد هادی تسخیری وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در خارطوم که خبرنگاران را در این بازدید همراهی می کرد احداث این جاده راهدیه ای از سوی جمهوری اسلامی ایران برای ملت مسلمان سودان عنوان کرد.
وی افزود ، این جاده که طول آن 70 کیلومتر است شهر"ربک" واقع در 350 کیلومتری جنوب خارطوم را به شهر "جبلین " در شمال متصل می کند و عملیات احداث ان هشت سال طول کشیده است .
تسخیری گفت، هدف از احداث این بزرگراه ایجاد پلی برای صلح بین شمال سودان و جنوب این کشور است و از این رو / راه صلح/ نامگذاری شده است .
وی افزود، قرار بود این جاده که مرحله نخست ان به پایان رسیده است روز یکشنبه افتتاح شود اما افتتاح ان روز 19 بهمن ماه جاری انجام خواهد شد .
مهندس کامران صدیقی مدیر جهاد سازندکی درخارطوم به خبرنگاران گفت ، جهاد سازندگی برای احداث این جاده که در منطقه ناهمواری قرار دارد با دشواری های زیادی مواجه شد.
وی افزود، به دلیل دور افتاده بودن منطقه برای تهیه مصالح لازم از جمله سنک و سیمان و غیره با مشکلات زیادی مواجه بودیم .
مهندی صدیقی افزود، برخی مسیرهای این جاده در منطقه باتلاقی و سیل خیز قرار داشت و این موانع باعث شد که قسمت های اسیب دیده را دوبار احداث کنیم که مهندسان سودانی با این مشکلات اشنا هستند.
وزارت راه و ارتباطات سودان تسهیلات گمرکی و اداری را برای احداث این جاده ارائه داد و جمهوری اسلامی ایران ازطریق نمایندگی وزارت جهاد سازندگی در خارطوم نظارت مستقیم برای احداث این جاده را به عهده داشت.
۰ نفر