۲۰ مرداد ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6926876
T T
۰ نفر
کاهش شدید قیمت عمده فروشی پیاز در آذربایجان شرقی # تبریز،خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/05/77 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.پیاز همزمان باآغازفصل برداشت پیاز دراستان آذربایجان شرقی قیمت عمده فروشی این محصول در مراکز تولید بشدت کاهش یافته و به 200 ریال در هر کیلوگرم رسیده است.
بالا بودن سطح تولید پیاز بدلیل بهبود نسبی نزولات آسمانی و نیز افزایش عملکرد محصول درهکتار ، از عوامل عمده در کاهش قیمت آن عنوان می شود.
معاون برنامه ریزی سازمان کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی از روند کاهش بی رویه قیمت عمده محصول پیاز اظهار نگرانی کرد و گفت : در حالیکه قیمت تمام شده هرکیلوگرم پیاز برای کشاورز حداقل 250 ریال براورد می شود، کاهش قیمت به کمترازاین میزان خسارت جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می کند.
مهندس حبیب شایان بهترین طریق جلوگیری ازتحمیل خسارت به کشتکاران پیاز را ، دادن مجوز برای صادرات پیاز دانست .
گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی حاکیست : درحالیکه قیمت پیاز درسطح خرده فروشی تایک ماه پیش بیش از یک هزار ریال بود هم اکنون قیمت هر کیلو گرم از بهترین نوع پیاز تا 500 ریال رسیده است .
درصورت استمرار روند کاهش قیمت پیاز ویاحتی دوام وضعیت فعلی این نگرانی وجود دارد که کشاورزان رغبت زیادی به برداشت محصول نشان ندهند.
کشاورزان پیازکار درحالی با این شرایط مواجه شده اند که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون همواره به افزایش راندمان محصول در هکتار و حتی افزایش سطح زیرکشت تشویق شده اند.
مسئولان سازمان کشاورزی سطح زیر کشت محصول پیاز استان را حدود هشت هزار هکتار عنوان کرده اند.
انتظار میرود پیازکاران آذربایجان شرقی درسالجاری باحداقل 5 درصد افزایش محصول نسبت به تولید سال گذشته ، 350 هزار تن پیاز برداشت کنند.
حسین فراستی کارشناس بازرگانی کشاورزی در تبریز گفت : بهترین راه ممکن در راستای کاهش زیان کشاورزان برنامه ریزی میان مدت و درازمدت از سوی ارگانهای مربوطه برای بازاریابی و صدور محصول مازاد میباشد.
یکی از کارشناسان سازمان تعاون روستایی نیز گفت : عدم سیاستگذاری صحیح ودرازمدت در صادرات محصول همواره موجب تحمیل ضرربه تولیدکننده شده است.
مهندس فیروزی گفت:این وضعیت در سالهای مختلف و بصورت متناوب تکرار شده و باعث می گردد تا محصولی در یک سال با فراوانی و در سال بعد با کمیابی مواجه شود.
وی بهترین راه ممکن برای ازبین بردن این ناهنجاری را تاسیس اتحادیه های مستقل تولیدکنندگان محصول دانست که اتحادیه های مذکور در نهایت زیر نظر کمیته ای متشکل از بخشهای دولتی و بازرگانی فعالیت خواهند کرد.
گزارش های غیررسمی از منابع بازرگانان ایرانی فعال در کشورهای حاشیه خلیج فارس حاکیست که هم اکنون پیاز نوع قرمز تولیدی در آذربایجان شرقی بصورت عمده فروشی ازقرار هر کیلو گرم معادل 2 هزار و400 ریال خرید و فروش می شود.
در صورت صدور بخشی از مازاد محصول تولیدی استان به این مناطق کشاورزان استان نسبت به ادامه کشت خود در سال آینده زراعی دلگرم خواهند شد.
استان آذربایجان شرقی سالانه با تولید متوسط 350 هزار تن پیاز که حدود 44 درصد از محصول پیاز کشور را تشکیل میدهد ، درصدر جدول تولیدکنندگان پیاز کشور قرار دارد.
حدود 100 هزار تن از تولیدات این محصول در داخل استان مصرف می شود.
۰ نفر