۱۵ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6940711
T T
۰ نفر

قیمت ثابت ، بازار برنح در گیلان راکد است

۱۵ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6940711
قیمت ثابت ، بازار برنح در گیلان راکد است # رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/12/77 داخلی.اقتصادی.بازرگانی.قیمت.برنج.
بازار خرید وفروش برنج برغم نزدیک شدن ایام عید و ثابت بودن قیمت در استان گیلان راکد است.
فروشندگان برنج می گویند: برغم انتظارعمده فروشان ، طی یک ماه اخیر هیچ خرید و فروش عمده ای در بازار رشت صورت نگرفته است.
علی رضوی سپاه یکی از فروشندگان می گوید: درحال حاضر قیمت هرکیلو برنج بی نام شش تا شش هزار و 200 ریال ، خزر پنج هزار تا پنج هزارو800 ، صدری هاشمی هفت هزار تا هفت هزار و 200 ریال ، دمسیاه هفت هزار و 800 تا هشت هزار ریال و برنج های پرمحصول " سفیدرو د و ده سی سی " چهارهزار و 500 ریال است.
وی گفت:قیمت برنج دریک ماه اخیر برخلاف دیگر ماه ها افزایش نداشته و در برخی اقلام مانند خزر در هرکیلو 300 ریال کاهش داشته است.
به گفته وی ، ورود برنج خارجی به کشور، عدم خرید تعاونی های مصرف و ادارات از جمله عوامل رکود بازار برنج دراستان است.
وی افزود: درصورت توزیع برنج خارجی و اعلام کالابرک برای استان های شمالی قیمت برنج در گیلان کاهش چشمگیری خواهد یافت.
مردم استان گیلان قیمت کنونی برنج را گران می دانند و می گویند : برغم ثبات در قیمت ، مصرف کنندگان قدرت خرید این محصول را ندارند.
کارشناسان کشاورزی گیلان می گویند: هزینه های تولید شامل کاشت ،داشت و برداشت در فصل کاری تحت تاثیر قیمت برنج در بازار می باشد.
آنان افزودند: نوسان قیمت برنج هزینه های تولید درفصل زراعی این محصول را حدود 50 درصد افزایش یا کاهش خواهد داد.
مسوول روابط عمومی سازمان کشاورزی گیلان گفت: هر گونه گرانی قیمت برنج در ماههای پایانی سال فقط به نفع دلالان و واسطه ها است.
فرهاد دواچی گفت: با توجه به اینکه کشاورزان در ماه اول فصل برداشت امسال محصول برنج خود را حدود 40 درصد کمتر از قیمت های کنونی به دلالان و واسطه ها فرخته اند ، گرانی فعلی قیمت برنج هیچ سودی برای آنان ندارد.
وی گفت: قیمت برنج در سال جاری بطور متوسط نسبت به سال گذشته حدود 35 درصد افزایسش نشان می دهد.
وی خواستاردخالت ارگانهای دولتی برای کاهش قیمت برنج در بازاراستانهای گیلان و مازندران شد.
دواچی گفت: درحال حاضر بهترین راه کاهش قیمت برنج اعلام حداقل سه نوبت برنج کالابرک تا اردیبهشت سال آینده در استانهای گیلان و مازندران است.
مسوول روابط عمومی اداره کل بازرگانی استان گیلان گفت: شورای اقتصاد از سالهاقبل باتصویب لایحه ای توزیع برنج کوپنی رادر استانهای گیلان و مازندران ممنوع کرده است.
حبیب مژده ایی یکی از کشاورزان منطقه گفت: کشاورزان گیلان هر سال به دلیل تعهدات مالی به بانکها ، کارگران و پرداخت هزینه های تولید مجبورند بلافاصله پس از پایان فصل برداشت در ماههای شهریور تا آبان محصول برنج خود را به دلالان پیش فروش کنند.
وی افزود: کشاورزان به دلیل ناتوانی مالی نمی توانند محصول برنج خود را نگه دارند تا سر فرصت آنرا به فروش برسانند.
این کشاورز یادآور شد: دلالان و واسطه ها پس از خرید محصول برنج از کشاورزان در ماههای پایانی هر سال و اوایل سال بعد قیمت برنج را تا چند برابر افزایش می دهند در حالیکه از این افزایش قیمت چیزی نصیب کشاورزان نمی شود.
یکی دیگر ازکشاورزان گیلان گفت:محصول تولیدی برنج صدری خود رادر تابستان امسال کیلویی پنج هزار و 200 ریال فروخته است در حالیکه هم اکنون قیمت این برنج در بازار کیلویی بیش از هفت هزار ریال است.
استان گیلان دارای 400 هزار هکتار زمین کشاورزی است که ازاین میزان 230 هزار هکتار آن به کشت انواع گونه های برنج اختصاص دارد.
کشاورزان گیلانی هر سال از شالیزارهای استان 650 هزار تن برنج برداشت می کنند.
۰ نفر