۲۵ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6941342
T T
۰ نفر
مجله جینز دیفنس : انگلیس دومین صادرکننده بزرک اسلحه در جهان است # لندن ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/12/77 انگلیس کماکان موقعیت خود را در بازار اسلحه جهان به عنوان دومین صادرکننده بزرک حفظ کرده است.
به نوشته هفته نامه نظامی "جینزدیفنس "حجم صادرات نظامی انگلیس در سال گذشته (1998 ) به ده میلیارد دلار افزایش یافت. بدین ترتیب انگلیس پس از آمریکا بالاترین فروشنده اسلحه به شمار می رود.
صادرات تسلیحاتی انگلیس در سال گذشته دو برابر فرانسه و 8 برابر روسیه بود که در مقیاس جهانی رتبه سوم و چهارم از صادرکنندگان اسلحه را دارند.
بر اساس امار "سازمان خدمات صادرات دفاعی انگلیس"، حجم صادرات نظامی این کشور در سال 1997، قریب به 9 میلیارد دلار ( 5/5 میلیارد پوند) بوده است.
در این سال صادرات اسلحه انگلیس ده درصد نسبت به سال قبل ان (1996) افزایش یافته بود. در این دو سال نیز انگلیس رتبه دوم رادرمیــان صادر کنندگان اسلحه در جهان داشت.
هفته نامه جینز دیفنس چاپ لندن به نقل از "تونی ادواردز" رئیس جدید اداره فروش نظامی وزارت دفاع انگلیس نوشت ،وی نسبت به اینده بازار هواپیمای جنگنده یوروفایتر (تایفون ) پس از ورود ان به بازار خوشبین است.
"ادواردز" موفقیت انگلیس در صادرات اسلحه در سال گذشته را مربوط به هواپیماهای تعلیمی، قایقهای گشتی و در زمینه های اموزشی ذکر کرد.
"ادواردز "گفت :تجارتهای سنتی اسلحه انگلیس با کشورهایی مانند استرالیا و کانادا پس از سالها اتکای این کشورها به آمریکا، اکنون به سوی انگلیس باز می گردد.
جینز دیفنس به نقل از این مقام وزارت دفاع انگلیس نوشت : 40 درصد از تولیدات صنایع نظامی این کشور به خارج صادر می شود.
این هفته نامه نظامی درادامه می نویسد، تحلیلگران دفاعی معتقدند بخشی از موفقیت انگلیس در سال گذشته در زمانی که که بازار سلاح جهان روندی نزولی معادل 10 درصد در سال داشت ، مربوط به حمایت دولت "تونی بلر" از قراردادهای کلیدی اسلحه و سفرهایی است که "جورج رابرتسون "وزیر دفاع و معاون وی "لرد گیلبرت "صورت داده اند.
برخی صاحبنظران دفاعی در انگلیس اعتقاددارندکه سال 1998 نقطه اوج صادرات اسلحه انگلیس بوده و روند نزولی بازار تسلیحات جهان از سال جاری در صادرات انگلیس نمودار خواهد شد.
جینز دیفنس همچنین به نقل از یک متخصص بانکی نوشت موفقیت انگلیس در حقیقت با استفاده از موقعیتهایی بوده که آمریکا از دست داده است.
حجم صادرات نظامی آمریکا در سال گذشته به میزان 5/2 میلیارد دلار کاهش یافت.
حجم صادرات اسلحه آمریکا در سال گذشته 5/15 میلیارد دلار، در سال 1997 نزدیک به 18 میلیارد دلار و در سال 1996 معادل 5/12 میلیارد دلار بوده است.
۰ نفر