۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6944509
T T
۰ نفر
معامله نفت در برابر غذا, کمک کمی به اقتصاد عراق کرده است # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/2/76 خارجی.اقتصادی.عراق.اقتصاد ورود کامیون های حامل مواد غذایی و دارو به عراق در چارچوب معامله بشردوستانه سازمان ملل با توجه به تداوم افزایش قیمت های مواد غذایی در این کشور , گشایش کمی در اقتصاد تحت تحریم بغداد ایجاد کرده است .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد همام الشماع اقتصاددان عراقی اعلام کرد: " سلامت اقتصاد عراق با رشد خرد کننده میزان تورم و افزایش مداوم قیمت های مواد غذایی , روز به روز در حال تنزل است ." شماع که در دانشگاه بغداد در رشته امور مالی تدریس می کند افزود: آمار رسمی وجود ندارد اما تولید ناخالص داخلی عراق در حال حاضر فقط یک دهم سطح تولید ناخالص داخلی 40 میلیارد دلاری این کشور در سال 1989 میلادی است .
ارزش برابری دینار عراق که پیش از جنک خلیج فارس در سال 1991 میلادی 4/3 دینار در برابر هر دلار آمریکا بود هفته گذشته 1400 دینار در برابر هر دلار آمریکامعامله شد .
شماع اضافه کرد : پیش از جنک خلیج فارس , 95 درصد از صادرات و بیش از 50 درصد از تولید ناخالص عراق را نفت تامین می کرد .
وی افزود: صنایع متکی به نفت عراق که پیش از جنک خلیج فارس در حال رشد بود , از مجازات های اقتصادی سازمان ملل که مانع رسیدن بسیاری از مواد خام و قطعات یدکی مورد نیاز به این کشور است , به شدت آسیب دیده است .
بنابراین گزارش صنایع عراق درحال حاضر فقط با 10 درصد از ظرفیت پیش از جنک اداره می شود و این کشور اکنون برای جبران زیانهای خود و مبارزه با قیمت های درحال رشد , بیشتر به کشاورزی روی آورده است .
۰ نفر