۲۳ مهر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6975166
T T
۰ نفر
کارشناسان استاندارداذربایجان غربی / تولیدکالاهای غیراستانداردبایدمتوقف # ارومیه - خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/75 کارشناسان استاندارد و مسئولین کنترل کیفی کالاها در آذربایجان غربی می گویند تولید کالاهای غیراستاندارد باید متوقف شود.
آنان می گویند تولید کالاهای غیراستاندارد به هدر دادن مواد اولیه و سرمایه های ملی است .
مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان غربی می گوید از 900 واحد تولیدی دارای پروانه در آذربایجان غربی 290 واحد مشمول استانداردهای اجباری هستند که تاکنون تنها 20 واحد موفق به اخذ گواهی استاندارد شده اند.
نظام الدین برزگری اضافه می کند الزام برای اخذ گواهی استاندارد برای دیگر واحدها با جدیت پی گیری می شود.
مهندس برزگری می افزاید از ادامه کار واحدهائی که تولیدات خود را مطابق با استانداردهای لازم مطابقت ندهند جلوگیری بعمل می آید.
وی تاکید می کند کلیه واحدها ملزم به استخدام کارشناسان کنترل کیفیت و ایجاد آزمایشگاهای لازم برای تعیین کیفیت هستند.
برزگری می افزاید آزمایشگاه کنترل کیفیت اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی که اخیرا" مورد بهره برداری قرار گرفته برای ارائه خدمات به واحدهای تولیدی آماده است .
معاون برنامه ریزی و هماهنگی استانداری آذربایجان می گوید لازمه توسعه همه جانبه کشور رعایت استاندارد و کیفیت در تمام محصولات نهائی است .
یوسف مدرس می افزاید تولید کالای غیر استاندارد یا هر محصولی فاقد کیفیت لازم ضایع کردن مواد اولیه و اتلاف سرمایه های ملی است .
آقای مدرس در تعریف استاندارد می گوید استاندارد یعنی زبان تفاهم بین اجزای مختلف یک جامعه یا یک بخش تولیدی است .
وی تاکید می کند عدم وجود چنین تفاهمی نظم و انضباط و بهره وری در یک جامعه را مختل می کند واعتماد بین بخشهای مختلف اجتماعی را برهم می زند.
سرپرست اداره کل صنایع آذربایجان غربی نیز می گوید دستیابی به توسعه صنعتی بدون رعایت استانداردهای شناخته شده غیرممکن است .
مهندس رسول کردستانچی با توجه به شرایط موجود در بازارهای جهانی می گوید تولید کالای غیراستاندارد از عوامل نابودی سرمایه های ملی و ورشکستگی سرمایه گذاران بشمار می رود.
کردستانچی اضافه می کند کشور ما دارای آن چنان توان فنی و تکنولوژی است که می تواند در بازارهای جهانی وارد رقابت شود.امااستانداردکردن تولیدات شرط اصلی ان است .
تعدادی از بازدیدگان از نمایشگاه کالاهای استانداردآذربایجان غربی و چند استان دیگر که در ارومیه تشکیل شده است با مشاهده کالاهای مرغوب ساخت استان اظهار خوشحالی می کردند.
آقای قاسمی یکی از بازدیدکننده ها می گوید من سعی می کنم کالاهائی را خریداری کنم که استاندارد شده باشند زیرا مصرف این نوع کالاها همراه با اعتماد و اطمینان قلبی است .
وی تاکید می کند گرچه کالاهای استاندارد شده دارای قیمتی بالا هستند ولی کیفیت و استحکام این نوع کالاها ارزش آن را دارد.
مسوول غرفه یک تولید کننده اجاق گاز در مهاباد که در این نمایشگاه شرکت کرده است می گوید در شرایط فعلی اگر واحدی نتواند کالای استاندارد تولید کند محکوم به شکست است .
وی تاکید می کند ممکن است تولید کالای استاندارد دارای هزینه بیشتری باشد ولی فروش بیشتر نه تنها هزینه اضافی را جبران می کند بلکه سودآوری معقولی نیز دارد.
مهمترین واحدهای تولیدی آذربایجان غربی که دارای گواهی استاندارد می باشند کارخانه سیمان - واحدهای تولیدی کنسانتره آبمیوه و صنایع غذائی هستند.
۰ نفر