۳ خرداد ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6988138
T T
۰ نفر
اهمیت جاده ترانزیت ایران دراقتصاد کشورهای آسیای میانه (قسمت سوم ) # دهلی نو خبرگزاری جمهوری اسلامی - 3/3/74 دراین اواخر پاکستان ، چین ، قرقیزستان و قزاقستان تصمیم گرفتند بندر کراچی را از طریق شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان و شهر کاشی استان سین کیانک چین با آلماآتی پایتخت قزاقستان متصل کنند.
روزنامه " پایونیر" ایادداشت تفاهم سه جانبه هند ، ایران و ترکمنستان که اخیرا به امضارسید راحائز اهمیت تلقی کرده و نوشت : این یادداشت یکی از موانع عمده فقدان ارتباط میان هند و اسیای میانه از طریق خط اهن ، جاده و دریا را از میان بر می دارد.
بر اساس این یادداشت تفاهم که طی 6 ماه شکل موافقتنامه را به خود می گیرد/ کالاهای هندی از بمبئی و سایر بنادر در سواحل غربی هند به بندر عباس ایران و از انجا از طریق جاده و خط آهن به شهر سرخس در مرز ایران و ترکمنستان منتقل می گردند.
در حال حاضر خط اهنی که بندر عباس را به شهر مرزی عشق ابادترکمنستان متصل می کند در دست احداث است و کار ساختمان این خط ظرف یک سال پایان خواهد یافت.
ترکمنستان از طریق شبکه راه اهن شوروی سابق با کلیه کشورهای آسیای میانه ارتباط دارد.
بر اساس این توافقنامه شرکتهای هندی اجازه دارند دفاتر بازرگانی خود را در هر دو کشور ایران و ترکمنستان بگشایند و وسایل حمل و نقل به ثبت رسیده در هند نیز حق تردد در خط ترانزیتی دو کشور را خواهند داشت.
خط ترانزیتی ایران به اسیای میانه در شرایط کنونی کوتاهترین راه ممکن بوده که نسبت به سایر راهها از امنیت کافی برخوردار است.
۰ نفر