۲۳ تیر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6991989
T T
۰ نفر

فرانسه اولین شریک نفتی ایران

۲۳ تیر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6991989
فرانسه اولین شریک نفتی ایران # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/04/1374 تهران - خبرگزاری فرانسه فرانسه با امضاء قرارداد مهمی که روز پنجشنبه میان گروه فرانسوی توتال و وزارت نفت ایران برای توسعه حوزه های نفتی ایران در سیری در خلیج فارس انجام گرفت به اولین شریک نفتی ایران تبدیل شده است .
گروه نفتی فرانسوی در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد " این طرح تبلور تمایل توتال به حضور در ایران است . کشوری که مخازن نفت و گاز قابل اکتشاف و توسعه بسیار زیادی دارد".
این اولین بار از زمان انقلاب اسلامی 1979 است که ایران که تاکنون از توسل به تقسیم تولید با شرکت های خارجی امتناع می کرد چنین قراردادی را در زمینه نفتی که از نظر سیاسی بسیار حساس است امضاء می کند " .
یک دیپلمات اروپایی مقیم تهران توضیح داد " این طرح بیانگر تمایل فرانسه به توسعه روابط خود با ایران است و راه را برای تحقق طرحهای جدید ، جهت بازسازی و مدرنیزه کردن صنعت نفت ایران باز می کند " .
پس از خودداری فرانسه از همکاری در زمینه تحریم بازرگانی امریکا علیه ایران ، مقامات ایرانی تمایل خود را به اعطاء موضع ویژه به فرانسه به دلیل سیاست مستقل و تکنولوژی پیشرفته این کشور ابراز داشتند .
در این طرح ، گروه توتال جایگزین شرکت امریکایی کونوکو ، که شرکت ملی نفت ایران طرح قراردادی را در مارس گذشته با ان امضاء کرده بود ، می شود .
این توافقنامه به دلیل تحریم کامل اقتصادی امریکا علیه ایران که به دستور بیل کلینتون رئیس جمهوری امریکا از 6 ژوئن (16 خرداد) به مرحله اجرا درامد ، لغو شد . واشینگتن تهران را به حمایت از تروریسم متهم می کند .
ایران در ان هنگام برای تحقق این طرح مذاکره با چند شرکت نفتی غربی به ویژه با توتال و شرکت انگلیسی - هلندی شل را اغاز کرد .
پس از چند هفته گفتگوی محرمانه میان مسئولان نفتی ایران و مدیران شل ، در ایران و اروپا ، گروه شل تصمیم گرفت که این طرح را رها کند و بدینترتیب توتال را در صحنه تنها گذاشت.
طرح اولیه با شرکت امریکایی کونوکو در مورد توسعه دو حوزه فلات قاره ای سیری آ و سیری ای ، واقع در مجاورت مرز دریایی با امارات متحده عربی بود و در ان به ویژه یک سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری پیش بینی شده بود .
تخمین زده می شود که در حوزه سیری ای حدود 435 میلیون بشکه و در حوزه سیری آ حدود 50 میلیون بشکه ذخیره نفتی وجود داشته باشد.
این دو حوزه در مجاورت حوزه های سیری سی و سیری دی قرار دارند که شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر مشغول بهره برداری است و یک ترمینال ذخیره و تخلیه در انجا دارد .
ایران در حال حاضر کمی بیش از 5/3 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می کند ولی تاکید می کند که می تواند تا حدود 2/4 میلیون بشکه در روز تولید کند که نزدیک به 450 هزار بشکه ان از فلات قاره است .
شرکت توتال مامور انجام مطالعه ، توسعه و به تولید رساندن این حوزه ها و تامین هزینه های مالی کل کارها است .
زمان اجرای این کارها پنج سال خواهد بود و اولین تولیدات تاسه سال دیگر اغاز خواهند شد . توتال در مقابل بخشی از تولید را در قبال مخارج انجام گرفته و همچنین دستمزد خود برداشت خواهدکرد .
انتظار می رود که توان تولید در پایان کار 120 هزار بشکه در روز باشد و در قرارداد پیش بینی شده است که گاز تولیدی در این حوزه ها باید توسط توتال به فروش رسد .
۰ نفر