۲۳ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7116370
T T
۰ نفر

نگاهی به مشکلات ورزش بانوان در اردبیل/

۲۳ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7116370
نگاهی به مشکلات ورزش بانوان در اردبیل/ زنگ ورزش بانوان در اردبیل نیمه تعطیل است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/23 ورزش.داخلی.ورزش بانوان اردبیل - وقتی وارد ورزشگاه می شوی انتظار داری دهها دخترجوان را در زمین چمن ورزشگاه ببینی ، اما نمی توانی به چشمهایت باور کنی ، تنها سه دختر جوان در دور چمن سبز ورزشگاه به آرامی در حال دویدن هستند .
با خود می پرسی ؟ شاید امروز تعطیل است و این خلوتی به این خاطر است ، اکنون نوبت تمرینات ورزشکاران زن در استادیوم است و می بایست اکنون این زمین مملو از علاقمندان بود .
چندین اتاق و ساختمان کوچک در گرداگرد زمین چمن که هر یک نام هیات های ورزشی را در رشته های مختلف برخود دارند به صف ایستاده اند ، اما این اتاق ها نیز تقریبا سوت و کور است و تک و توک چهره خسته از تمرین عده ای انگشت شمار در برخی از اتاق ها خودنمایی می کند .
اتاق های هیات های بسکتبال ، اسکی ، تیراندازی و ... دربشان بسته است و در ساختمانها و اتاق های متعلق به هیات های جودو ، تنیس و دوومیدانی هم در هر کدام به زحمت تعداد ورزشکاران به سه نفر می رسد .
نمی توانی تصوری که از این محیط بدست آورده ای را به ورزش بانوان استان تعمیم دهی ، آیا ورزش حدود نصفی از جمعیت شهرستان اردبیل شامل این محیط سوت و کور است ؟.
مسوولان ورزش استان در گفت و گوهای خبری خود بارها از رشد و توسعه ورزش بانوان در سال های اخیر سخن می گویند ، بیش از 15 هزاربانوی ورزشکار سازمان یافته و 36 هیئت ورزشی فعال بانوان آماری است که دست اندرکاران ورزش بانوان از ان سخن می گویند .
به گفته برخی از مسوولان و ورزشکاران زن وجود مشکلات مختلف در حوزه ورزش بانوان بتدریج تاثیر منفی در روی آوری و تداوم فعالیت های دختران و زنان ورزشکار می گذارد .
ورزشکاران زن استان دست کم انهایی که در این بازدید خبرنگار ایرنا از ورزشگاهی در اردبیل با آنها طرف گفت و گو شد از کم رونق بودن و توجه نشدن به ورزش بانوان در این استان سخن می گویند .
در رختکن هیات دوومیدانی استان اردبیل ، مینا پورسیفی عضو تیم ملی دوومیدانی بانوان کشور به تنهایی حضور دارد ، او خسته از تمرین به خبرنگار ایرنا می گوید : متاسفانه مسئولان به ورزش بانوان بی توجه و یا کم توجه هستند ، برخی مواقع بانوان علاقه مند بدون حضور و حتی اطلاع مسئولان ورزش در سالن ها و ورزشگاهها حضور یافته و ورزش می کنند و در صورت بروز مشکل و مسئله در حین ورزش هیچ کس در محوطه ورزشگاه حضور ندارد که به داد ورزشکار دچار مصدومیت بشتابد.
این ورزشکار مدال آور کشور عنوان کرد: امکانات ورزشی در سالن ها و ورزشگاههای استان بسیار اندک است و بیشتر مربیان از داشتن اطلاعات و دانش علمی روز محروم می باشند.
پورسیفی خاطرنشان کرد: با اینکه بیشتر مدال آوران ورزشی از بین بانوان است ولی توجه مناسبی به ورزش بانوان نمی شود.
این عضو تیم ملی دوومیدانی با بیان اینکه باید امکانات ورزشی در مدارس ایجاد و استعداد یابی های لازم از آنجا شروع شود افزود: مدارس استان نیز از کمبود مربی ورزشی آشنا به علم ورزش رنج می برند و این معضل یکی از دلایل عدم رغبت دانش آموزان دختر برای ورود به حوزه ورزش می باشد.
یک بانوی ورزشکار در رشته آلیش نیز با اشاره به وجود مشکلاتی در این رشته ورزشی به خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه کلاس و مکان مشخصی برای ارائه آموزش در این رشته ورزشی در استان وجود ندارد.مکان مشخصی نیز برای استقرار هیات جهت انجام کارهای اداری و انجام امور ثبت نام و ... ایجاد نشده است.
خدیجه مداح بیان کرد: عدم پرداخت حق الزحمه مربیان و داوران نیز از جمله مشکلاتی است که بیشتر هیئت های ورزشی بانوان و از جمله آلیش با آن مواجه هستند.
مداح تعداد ورزشکاران زن فعال در رشته قهرمانی آلیش را 6 نفر ذکر کرده و گفت : برای جذب ورزشکاران بیشتر باید تبلیغ زیادی صورت بگیرد و مسابقاتی نیز در استان انجام شود .
نائب رئیس هیئت تنیس روی میزبانوان استان اردبیل نیز در خصوص مشکلات ورزش بانوان به خبرنگار ایرنا گفت: نبود مسابقات با تیم منتخب استانهای همجوار ، نبود اسپانسر توانمند برای تشکیل تیم ، نبود خانه پینک پنگ و سالن دائمی برای بانوان و تمرین آنها ، نبود امکان تمرین برای بعد از ظهر ها از جمله مشکلات ورزش تنیس روی میز در استان اردبیل می باشد.
سیده زینب پرندک افزود: نبود امکانات ورزشی و عدم همکاری با مربیان و مسئولان هیات ها ، نبود کلاس های بازآموزی و و توجیهی مربیگری و داوری در طول سال و همچنین نبود حریف تمرینی از دیگر مشکلات تنیس روی میز بانوان استان می باشد .
پرندک خاطرنشان کرد: علاوه بر تنیس روی میز، بانوان اردبیل در ورزش های دیگری نیز جزو مدال آوران می باشند ولی در کل به ورزش بانوان آنگونه که باید توجه نمی شود .
یک بانوی تنیس باز اردبیلی نیز در خصوص مشکلات ورزش تنیس به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه با اینکه امکانات ورزشی در چند سال اخیر در حال گسترش است ولی این امکانات جوابگوی نیازها نمی باشد .
مریم طیار ادامه داد : عدم وجود امکاناتی از قبیل دوش و نبود بهداشت و نظافت در سالن های ورزشی تنیس در ورزشگاهها از جمله مهمترین مشکلات این رشته ورزشی می باشد .
نائب رئیس هیئت قایقرانی بانوان استان اردبیل نیز به خبرنگار ایرنا گفت : محل تمرین ورزشکاران رشته قایقرانی دریاچه شورابیل است که آنهم به دلیل عدم حصارکشی و عبور و مرور مردم مشکلاتی را در انجام ورزش ایجاد می کند.
فریبا مهری با بیان اینکه استقبال از ورزش قایقرانی بسیار زیاد است تعداد مراجعین برای ثبت نام در این رشته را در فصل تابستان بیش از هزار نفر عنوان کرد.
مهری خاطرنشان کرد: علاوه بر عدم حصارکشی محل مربوط به قایقرانی در شورابیل نداشتن مربی مورد نیاز برای تعداد زیاد ثبت نام کننده نیز از مشکلات عمده این ورزش در بخش بانوان است.
وی در ادامه ضمن تشکر از مسئولان تربیت بدنی استان به دلیل ارائه امکانات ترابری مثل مینی بوس و ... برای انتقال ورزشکاران به محل مورد نظر در شورابیل خواستاررفع مشکلات موجود در رشته قایقرانی شد.
یکی از بانوان جودوکار مدال آور استان نیز در خصوص مشکلات این رشته ورزشی به خبرنگار ایرنا گفت:عدم هماهنگی و بی انضباطی در جذب ورزشکاران برای اردوی تیم ملی در سطح کشور مهمترین مشکل بانوان ورزشکار شهرستان ها و به خصوص اردبیل است.
پروین تختی افزود: متاسفانه در انتخاب ورزشکاران برای تیم ملی به درجه توانایی و لیاقت افراد و ورزشکاران توجهی نشده و بیشتر ورزشکاران مرکز کشور به اردوی تیم ملی دعوت و انتخاب می شوند.
وی با اشاره به وجود مشکلات ورزش جودو در استان اردبیل خاطرنشان کرد: تقسیم بودجه های هیئت جودو در بین آقایان ورزشکار در استان بدون توجه به بانوان ورزشکار در رشته جودو ، عدم پرداخت حقوق و... به مربیان و نائب رئیسان هیئت های ورزشی و جودو در استان و عدم رسیدگی به سالن های ورزشی مختص جودو برای استاندارد شدن و جلوگیری از صدمه خوردن بازیکنان از جمله مهمترین مشکلات ورزش جودو در استان می باشد.
تختی با بیان دیگر مشکلات موجود در رشته جودو خاطرنشان کرد: متاسفانه سطح علمی مربیان به روز نشده و هیچ مسابقه ای در این خصوص در استان برگزار نمی شود .
وی ادامه داد : به جرات میتوان گفت: ورزش جودو به ویژه در بخش بانوان در استان اردبیل در حال تعطیلی است و به جز چند نفر انگشت شمار که به دلیل داشتن علاقه شدید به این ورزش به ورزشگاه می آیند ازجودوکار حرفه ای در استان خبری نیست.
نائب رئیس هیئت دو ومیدانی بانوان استان اردبیل نیز به خبرنگار ایرنا گفت : مشکل خاصی در حوزه ورزش دوومیدانی بانوان وجود ندارد ، فقط کم بودن حق الزحمه مربیان و نبود سالن تخصصی و مطابق با استاندارد در این رشته مهمترین مشکل ما می باشد .
سمیرا فرمانی افزود: اعضای تیم دو ومیدانی بانوان برای تمرین به ورزشگاه رضازاده مراجعه می کنند که برخورد نامناسب مسئولان این ورزشگاه مانع از مراجعه مرتب بانوان ورزشکار دو ومیدانی برای تمرین به این ورزشگاه می شود وی با اشاره به مشکلات موجود در ارتقای سطح مربیگری در رشته دو ومیدانی اعلام کرد: متاسفانه عدم برگزاری مسابقات ارتقای سطح مربیگری در استان (به طور مستقل ) نیز از دیگر مشکلات مربیان دو ومیدانی است که برای ارتقای سطح مربیگری خود باید منتظر برگزاری مسابقاتی در خارج از استان باشند و برای اعزام به آن نیز متحمل هزینه های زیادی می شوند.
فرمانی خاطرنشان کرد: زمان اختصاص یافته به ورزشکاران دو ومیدانی بانوان برای تمرین در ورزشگاهها نیز مشکل ورزشکاران می باشد ؟ زمان تمرین دوو میدانی در ساعات صبح و یا ظهر است که حضور بانوان در این ساعات برای تمرین مشکل می باشد.
معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی استان اردبیل در خصوص مشکلات مطرح شده توسط بانوان ورزشکار به خبرنگار ایرنا گفت: نائب رئیسان هیئت های ورزشی در کل کشور به صورت افتخاری فعالیت می کنند که این موضوع برای نائب رئیسان هیئت های ورزشی استان اردبیل هم صدق می کند.
مژگان سلطانی افزود: حق الزحمه مربیان ورزشی هم بر اساس اشل فدراسیون های ورزشی و با معیار درجه بندی های سطح یک ، دو و سه مربیگری پرداخت می شود وی با اشاره به عدم برگزاری مسابقات درون استانی در رشته های مختلف ورزشی اعلام کرد: این موضوع جزو وظایف هیئت های ورزشی و نائب رئیسان این رشته ها می باشد که باید در شهرستان های مختلف استان نسبت به برگزاری مسابقات اقدام نمایند.
سلطانی ادامه داد : نائب رئیسان برای گسترش ورزش و جذب ورزشکار در رشته های مربوطه خود انتخاب می شوند ومی توانند هیئت های ورزشی را در شهرستان ها فعال و یا در صوت فعالیت آن را با برگزاری مسابقاتی فعال تر کنند.
وی با بیان مشکلات ورزش تنیس روی میز بانوان خاطرنشان کرد: با اینکه برای این رشته ورزشی در استان مربیان و داوران در سطح عالی وجود دارد ولی ورزشکاران زیادی در این رشته در استان وجود ندارد.
سلطانی ادامه داد : متاسفانه استقبال خوبی از تنیس روی میز بانوان در استان نشده و ورزشکار چندانی به این رشته جذب نمی شود.
وی با اشاره به مشکلات ورزش بانوان اعلام کرد: مهم ترین مشکل ورزش بانوان نبود اسپانسر مالی و حمایت کننده بخش خصوصی از این حوزه است که به دلایل مختلفی از جمله عدم سوددهی تبلیغاتی از حمایت ورزش بانوان خودداری می کنند.
معاون ورزش بانوان تربیت بدنی استان افزود: مشکل دیگر ورزش بانوان در شماره 184 ساعت 19:43 تمام
۰ نفر