۲۵ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7122560
T T
۰ نفر
بارش سه ساعته باران در ماکو باعث جاری شدن سیل شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/25 اجتماعی.داخلی.سیل.ماکو ماکو، ارومیه - بارش بیش از سه ساعته باران در شهرماکو در شمال غربی کشور ، باعث جاری شدن سیلاب در این شهرستان شد.
به گزارش ایرنا و به نقل از منابع محلی، بارش باران دراین شهر از شش و نیم عصرروز شنبه آغاز و در مدت حدود سه ساعت باعث جاری شدن سیلاب در این شهر کوهستانی شد.
به گفته این منابع، سیل از طرف ارتفاعات چرکین داغ بازرگان به طرف شهر ماکو جاری شد و هم اکنون یک خط از خیابان امام خمینی (ره ) این شهر از ابتدای اداره آموزش و پرورش تا بلوار این خیابان بسته شده است.
به گفته منابع محلی، بیشترین بارشها در نواحی سمت بازرگان رخ داده و انباشتی از آب در سمت پایان مسافربری ماکو جریان دارد و در حال حاضر از میزان بارندگی ها در این شهر کاسته شده است.
منابع محلی می گویند سیلاب از شش نقطه ماکو از جمله آواجیق، کشمش تپه و دامنه های قیه وارد شهر شده و مناطق قاسم آباد، خنجرخان، محله تازه و پستخانه بیشترین میزان سیلاب را داشته است.
با ورود آبهای جاری به رودخانه زنگمار و افزایش سطح آب آن، این رودخانه طغیان کرده است.
همچنین یکدستگاه خودرو سواری به دلیل شدت جریان سیلاب در محله قبض علی وارد کانال آب شده و نیروهای امدادی در حال خارج ساختن آن از کانال هستند در حال حاضر در خصوص تلفات احتمالی این سیلاب و میزان خسارت آن گزارشی از سوی منابع محلی اعلام نشده است.
گفته می شود هر 13 سال یکبار سیل از ارتفاعات سبد داغی ماکو از سمت مسجد حضرت ابوالفضل (س ) این شهر جریان پیدا کرده و با طغیان رودخانه زنگه مار تمام مناطق شهر به ویژه دامنه نشین های آن را دربرمی گیرد و شدت سیلاب به حدی می رسد که علاوه بر تخریب منازل، وسایل سنگین را با خود به همراه می آورد.
گفته می شود آخرین سیل در ماکو در 19 مرداد ماه سال 87 رخ داد که در جریان آن سه نفر از اعضای یک خانواده (دو کودک و یک زن ) جان خود را از دست دادند.
گفته می شود در جریان این بارندگی ها 300 واحد مسکونی 10 تا 100 درصد آسیب دید و 80نفر از مردم نیز مجروح شدند و سیل به شش روستا خسارت شدید وارد آورد.
گفته می شود همچنین در سال 88 بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل بیش از 40 میلیاردریال در بخشهای شهری و روستایی به اماکن مسکونی و زمینهای زراعی و تاسیسات زیربنایی ماکو خسارت وارد شد.
شهرستان ماکو در انتهای شمال غربی کشور و در 15 کیلومتری مرز با ترکیه قرار دارد.
شهر ماکو در دامنه کوهی به نام قیه گسترده شده و همواره سنگهای جدا شده از ارتفاعات آن ساکنان بخش قدیمی این شهر را تهدید می کند.
شهرستان ماکو202 هزار و 939 نفر جمعیت دارد که از این تعداد 71 هزارو 586 نفر در شهر و 131هزار و 353 نفر در روستاها سکونت دارند.
587 شماره 173 ساعت 23:14 تمام
۰ نفر