۱۱ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7125400
T T
۰ نفر
کشتی لوچو، از سنتی محلی و بومی تا ورزشی جهانی و بین المللی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/11 ورزش.کشتی لوچو.بین المللی شدن.مازندران ساری - کشتی لوچو قرن هاست که به عنوان ورزشی سنتی محلی و بومی در مازندران خیل عظیمی از مردم را به خود جلب کرده و اکنون به دلیل ویژگی های منحصر به فردش با استقبال فراوانی در خارج کشور نیز روبرو شده و با تلاشهایی که صورت می گیرد، در آستانه بین المللی و جهانی شدن قرار دارد.
کشتی محلی لوچو در گذشته در عروسی ها و برخی از جشن ها اجرا می شد، اما امروزه در بعضی از نقاط مازندران، تابستان ها و بعد از برداشت محصولات کشاورزی و هنگام فراغت از کار روستاییان، برگزار می شود.
اعیاد مذهبی و ملی نیز از دیگر زمان های برگزاری کشتی لوچو است و جایزه نفر برنده به تناسب محل برگزاری و موقعیت مالی برگزارکنندگان در برخی نقاط به یک راس گاو نیز می رسد.
در گذشته جوایزی که برای پهلوان درنظر گرفته می شد، پارچه های دست بافت بومی، پشتی و حتی دکمه لباس از سنگ ها و فلزات قیمتی بود که امروز به گاو، گوسفند و انواع پارچه و لباس تغییر یافته است.
لباس سنتی لوچو از یک شلوار از پارچه ضخیم با بند مخصوص تشکیل می شد که وقتی پهلوان بند آن را محکم می گرفت، پاره نمی شد و پهلوان از این طریق قدرتش را به نمایش می گذاشت.
برگزارکنندگان مسابقه کشتی لوچو، بیشتر پیشکسوتان، ریش سپیدان و پهلوانان قدیمی اند که زمان و مکان مسابقه را تعیین و پهلوانان را دعوت می کنند.
واژه ؟ لوچو به معنای لب چوب است که از دو کلمه لو یعنی لبه و چو یعنی چوب تشکیل می شود، که معمولا آن را در زمین کاشته، جایزه مسابقه را که در گذشته معمولا پارچه و یا لباسی خاص و ارزشمند بود، بالای آن می بستند که حکم پرچم ونشانه راه هم در خود داشت.
در گذشته رسم این بود که پهلوان پیروز، در پایان مسابقه جایزه را برمی داشت و چوب را به دوش می کشید.
در این کشتی هرگونه ضربه زدن به بدن یا سر حریف، گرفتن انگشت دست و ضربه زدن به کتف و گرفتن گوش، خطا محسوب می شود و برنده کسی است که بتواند به نحوی زانوی حریف را بر زمین بزند ویا او را از کعب به زمین بنشاند و یا پشت حریف را به خاک برساند.
در طول برگزاری مسابقه، ساز و دهل نیز نواخته می شود تا شور و هیجان بیشتری به مسابقه بدهند.
امروزه لوچو را در قالب زمان گنجانده اند و اگر حریفان در مدت زمان معین نتوانند بر حریف تفوق یابند، با قرعه کشی برنده را انتخاب می کنند اما در گذشته پهلوان کسی بود که حتی چندین ساعت مداوم کشتی می گرفت تا بالاخره برتری قطعی خود را بر حریف ثابت کند و کشتی با نتیجه به پایان برسد.
در گذشته کشتی پهلوانان تا زمانی که مدعیان دیگری نیز برای کشتی اعلام آمادگی می کردند، ادامه می یافت و گاهی پهلوان با چندین کشتی گیر به مقابله بر می خاست.
یعنی پهلوان کسی بود که باید به حریف طلبی همه کشتی گیران تازه از راه رسیده پاسخ می داد و خود نیز حریف طلبی می کرد تا حریفی باقی نماند .
گفته می شود که حتی اگر پهلوان لوچو در میدان حریف طلبی می کرد و مبارزی پیدا نمی شد و با برداشتن لوچو به سمت محل یا روستای خود حرکت میکرد بود و در طول راه به حریفی برخورد می کرد، همان جا لوچو را می کاشت و با آن حریف کشتی می گرفت.
در گذشته، پهلوان حرمت و شخصیت خاصی داشت. اگر کسی از حریفی شکست می خورد، به مدت یک سال حق کشتی گرفتن با او را نداشت و به اصطلاح پهلوان، پهلوان می ماند؟ اما در حال حاضر این مسابقات به صورت دوره ای برگزار می شود و ممکن است حریفان، درطول سال چندبار به مصاف هم بروند.
دلسوزان و دوستداران واقعی این رشته زیبا و سنتی، همیشه علاقه مند به گسترش این ورزش بوده اند و به نظر می رسد مجموعه جذابیت ها و زیبایی های لوچو، ظرفیت جهانی و بین المللی شدن این کشتی محلی را در خود داشته باشد در همین راستا، لوچوکاران پیشکسوت و خاک خورده این رشته ورزشی در مازندران همیشه خواستار توجه جدی به این ورزش اصیل و پهلوانی مازندران بوده اند.
آنان با اشاره به اینکه این ورزش پس از گذشت سالها همچنان جایگاه خود را در محافل و مجلس روستاییان حفظ کرده و خواستار برگزاری منظم و شناساندن آن به عرصه های جهانی هستند.
در همین حال رییس انجمن کشتی لوچوی فدراسیون ورزشهای روستایی و عشایری کشور در گفتگو با خبرنگار ایرنا، از آغاز فعالیت های جدی برای بین المللی شدن کشتی محلی و سنتی لوچوی مازندران خبرداد.
مراد علی یزدان نژاد گفت: رییس فدراسیون ورزشهای روستایی وعشایری در نامه ای به یزدانی خرم رئیس فدراسیون کشتی، درخواست کرد چند کشور صاحب سبک کشتی برای معرفی کشتی لوچو به محل برگزاری این مسابقات در مازندران سفر کنند.
وی افزود: فدراسیون کشتی آبان ماه امسال میزبان مربیان کشتی دنیا در تهران است و ازاین رو انجمن کشتی لوچو قصد دارد با هماهنگی فدراسیون کشتی ، این ورزش سنتی را به مربیان حاضر در این همایش معرفی کند.
رییس انجمن کشتی لوچو فدراسیون ورزشهای روستایی وعشایری کشور ادامه داد: درهمین راستا، کلاس های متعدد توجیهی درخصوص فن و مقررات کشتی لوچو برای علاقه مندان برگزار شده و تعدادی از داوران هم موفق به دریافت کارت داوری ویژه کشتی لوچو شدند.
یزدان نژاد، از تدریس کشتی لوچو در دانشگاه های کشور به عنوان اقدام دیگر انجمن کشتی لوچوی فدراسیون ورزشهای روستایی وعشایری کشور در راستای معرفی بیشتراین ورزش بومی ومحلی یادکرد و گفت: با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، کشتی لوچو به عنوان دو واحد درسی دردانشگاه مازندران مورد پذیرش قرارگرفته و از ترم جدید در دروس تربیت بدنی این دانشگاه تدریس خواهد شد.
وی اضافه کرد: واحد کشتی لوچو هم اکنون به عنوان درس دو واحدی اجباری در دانشگاه های پیام نور سراسرکشور تدریس می شود.
یزدان نژاد، برگزاری مسابقه کشتی لوچو در شمال کشور را با هدف احیای سنت پهلوانی و گسترش این رشته ورزشی در روستاهای این استانها دانست و یادآورشد: ویژگی مهم ورزش روستایی و عشایری، حفظ و ترویج ارزش های فرهنگی در قالب بازی های بومی و محلی است و این موضوع یکی از علایق بزرگ روستائیان و عشایر کشور است. ک/4 7327/7331/402/508 شماره 052 ساعت 13:11 تمام
۰ نفر