بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه در ماشین سازی اراک طراحی و ساخته شد
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/24
اقتصاد.صنعت.ماشین سازی .پل زیرقوسی
اراک - مدیر عامل گروه پل و سازه های فلزی ماشین سازی اراک گفت: بزرگترین
پل زیرقوسی خاورمیانه برای نصب بر روی دریاچه سد کارون 4توسط متخصصان
این شرکت طراحی و ساخته شد.
مهندس محسن صالح فردروز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش مونتاژ
این پل در ماشین سازی اراک مراحل پایانی را طی می کند و قطعات آن پس از
حمل به محل، نصب می شود.
وی اظهار داشت: قرارداد طراحی و ساخت این پل در تیرماه پارسال به سفارش
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به ارزش 300میلیارد ریال نهایی شد و
تمامی مراحل طراحی و اجرای زیرسازه و روسازه و نصب آن به دست متخصصان
ماشین سازی اراک انجام می شود.
وی گفت: دهنه اصلی این پل زیرقوسی 300متر و طول عرشه آن 380متر و عرض آن
11/8 ) یازده و هشت دهم ) متر است و دارای دو باند عبور و دو پیاده رو
در طرفین می باشد.
وی افزود: ارتفاع این پل عظیم الجثه از کف دره 250 متر و ارتفاع آن از
سطح آب دریاچه در بالاترین حد آبگیری 72متر است.
وی توضیح داد: برای ساخت این پل سه هزار و 750تن سازه فلزی به کار رفته
است و عرشه آن تمام فلزی است.
مهندس صالح فرد گفت: قوس این پل حدود 60 متر است و با توجه به زیرآب
رفتن شریان ترددی محور ایذه - شهرکرد ساخت این پل به عنوان مسیر ارتباطی
جایگزین در دست انجام است.
وی یادآورشد: در دو سر عرشه این پل زیرقوسی دو تونل کتولا و کرستان قرار
دارد و بر اساس قرارداد باید ظرف 20ماه کار طراحی ، ساخت و نصب آن کامل
شود.
وی گفت: 200نفر در مراحل سیویل ( ساختمان ) ، ساخت و نصب این پل در ماشین
سازی اراک مشارکت دارند و تاکنون در بخش مهندسی و طراحی پیشرفت صددرصدی،
کل پروژه پیشرفت 60درصدی و ساخت سازه های فلزی پل پیشرفت 95درصدی حاصل
شده و طبق برنامه زمانبندی نصب آن به زودی آغاز می شود.
صالح فرد اضافه کرد: با ساخت این پل در ماشین سازی اراک از خروج مقدار
زیادی ارز ( چهار برابر مبلغ قرارداد ) از کشور جلوگیری شده است.
مهندس صالح فرد تصریح کرد: شرکت ماشین سازی اراک پیش از این در سال 83با
ساخت پل زیرقوسی کارون 3در خاورمیانه رکورد زده بود که این پل رکورد
جدیدی در پل سازی است.
وی ، بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50متر و
بارگذاری و تحلیل دینامیکی دقیق این پل در برابر زلزله را از ویژگی های
خاص این پل نسبت به پل کارون 3عنوان کرد.
این مسوول گفت:باتوجه به اینکه محل نصب پل زیرقوسی کارون 4 در 40کیلومتری
گسل ناقان قرار دارد ، تحلیل دقیق دینامیکی برای پیشگیری از حرکت های
غیر هم فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: یک متر طول این پل در آن واحد تحمل بار سه تن را دارد و تردد
کامیون 45تن، تانکر 70تن و تریلی تانکر بر90 تن بر روی آن امکان پذیر
است .
صالح فرد گفت: با زیرآب رفتن مسیر اصلی شهرکرد به ایذه هم اینک مسیر
ارتباطی استان های اصفهان و چهارمحال به خوزستان دوساعت طولانی تر شده که
این مسیر می تواند آن را تسهیل و کوتاه کند.
شرکت ماشین سازی اراک از واحدهای صنعتی مادر تخصصی ایران در زمینه طراحی،
ساخت و نصب انواع مخازن تحت فشار، بالابرها، واگن معادن، پل های فلزی،
نوار نقاله، مبدل های حرارتی و دیگ های بخار است.ک/3
560/559
شماره 093 ساعت 17:16 تمام
بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه در ماشین سازی اراک طراحی و ساخته شد
۲۴ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر:
7126821