۲۹ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7127337
T T
۰ نفر
نخستین فصل کاوش در اشکفت آهویی شهرستان بستک هرمزگان پایان یافت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/29 فرهنگی.میراث.اشکفت بستک شیراز- روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد: نخستین فصل کاوش در اشکفت آهویی شهرستان بستک هرمزگان پایان یافت.
این گزارش که به ایرنا ارسال شد، حاکی است: نقوش انسانی و حیوانی موجود در اشکفت آهویی مربوط به حدود هزاره سوم قبل از میلاد است.
مجید طوافی سرپرست کاوش در اشکفت آهویی بستک هرمزگان هدف این کاوش راتعیین عرصه و حریم اشکفت عنوان کرد وگفت:در اطراف اشکفت گمانه هایی زده شد که خود غار به عنوان عرصه محوطه و حداقل 30 متر نیز به عنوان حریم منظر آن در نظر گرفته شد.
سرپرست تیم کاوش در اشکفت آهویی با بیان اینکه اهمیت این اشکفت به لحاظ وجود نقوش انسانی و حیوانی مربوط به حدود هزاره سوم قبل از میلاد است اظهار داشت: این نقوش توسط پژوهشگران مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی افزود: نقوش انسانی و حیوانی به صورت استلیزه هستند و عموما به موضوع شکار از جمله نقش شکارچیان مرد با تیر و کمان، حیوانات شامل روباه ، پلنگ وآهو می پردازند .
طوافی بیان کرد: در کنار نقش های ذکر شده ، سه نقش کف دست نیز دیده می شود که مشابه آن در بسیاری از غارهای پیش از تاریخی به دست آمده است.
وی ادامه داد: نقوش این غار قابل مقایسه با غارهای دوشه و میرملاس در لرستان و بادافشان و برنطین در استان هرمزگان می باشد.
این باستان شناس اظهار داشت: با توجه به گمانه های زده شده و عدم وجود لایه های فرهنگی در کف غار ، شمع بندی لازم برای جلوگیری از ریزش سقف غارنیز انجام شد.
طوافی گفت: ساماندهی محوطه در شرایط نامناسب و گرمای 35 تا 40 درجه سانتی گراد استان هرمزگان انجام شده است.
اشکفت آهویی در استان هرمزگان در 5/4 کیلومتری شمال شهر بستک و در جنوب روستای مغدان در رشته کوه های گاوبست در ارتفاع حدود 2000 متری واقع شده است و دست یابی به این مکان نیازمند راهنمای محلی و حداقل هشت ساعت کوه پیمایی است.
مجوزهای باستان شناسی را پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر می کند.ک/1 7382/675 شماره 083 ساعت 16:05 تمام
۰ نفر