۱۰ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7135729
T T
۰ نفر
واژه ها را باید شست، سالمندی را جور دیگر باید دید .................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 1390/07/10 اجتماعی.سالمندان.بهزیستی زاهدان _ مویش سپید، کمرش خمیده و لکه های قهوه ای روی بدنش پیدا است. در خطوط پیشانی و چهره اش می توان بر رد پای روزگار دست کشید و حجم درد و رنج را اندازه گرفت اما بوسه بر دستان و لبخند مهربانی همچون وزش باد گرم، شاخه های خشک وجودش را بهاری می کند.
زمانه نتوانست صداقت را از باغ قلبش بچیند و لبخند را از نگاهش بگیرد و او اکنون در واپسین سالهای عمرش که سفری دیگر را در پیش دارد چشم انتظار نفس بهاری است که خزان را از شاخه های وجودش برگیرد و نور امید را در دلش روشن کند.
خوب می داند چه وقت ابرها می بارند و کدامین باد، گلهای باغ وجودش را پرپر خواهد کرد و در چه زمان واژه مهربانی در مقابلش رنگ می بازد.
هر چند خزان عمر، سالخورده اش کرده اما باغ دلش در انتظار بهار است و تنها با شنیدن واژه های پرمهر، گلهای باغ وجودش می شکفند، اینجا است که واژه ها را باید شست، مهربانی آموخت.
;سالمند ; واژه ای مانوس با بشریت و فرآیندی زیستی است که تمام موجودات زنده از جمله انسان را دربر می گیرد و پذیرفتن این واقعیت که ;همه روزی پیر می شویم ; تا حدی درک موقعیت سالخوردگان را آسانتر می کند.
گرچه دوره سالمندی از زاویه ای به معنای ناتوانی جسمی همراه با خستگی روحی است اما در مقابل دوره خردمندی، باتجربگی و انتقال تجارب زندگی به دیگران نیز می باشد. با این حال پیشرفت زندگی ماشینی خود به خود پدیده سالمندی را در برخی جوامع تبدیل به معضل کرده و بعضا سالخوردگان سربار خانواده ها شده اند.
اکنون قریب به یک میلیارد نفر از جمعیت کنونی جهان را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می دهند که تا 25 سال آینده به بیش از 2/1 میلیارد نفر نیز خواهند رسید.
امروزه افزایش جمعیت سالمندان بسیاری از کشورها را با چالشهای متعددی مواجه کرده لذا به منظور حل مسائل سالمندان و توجه و تکریم آنان روز اول اکتبر بابر با نهم مهر ماه هر سال به عنوان ;روز جهانی سالمندان ; انتخاب شده است.
نگاه مدرن به پدیده سالمندی و طرد سالخوردگان از خانواده و تبعید آنان به خانه ای به نام سالمندان زاییده دنیای غرب است.
طی قرنها بزرگان و پیران هر خانواده در ایران به ویژه پس از اسلام از جایگاه بالایی برخوردار بوده اند و ایرانیان احترام به آنان را از واجبات می دانند.
اسلام، سالمندان را بسیار محترم می شمرد، به آنان ارج می نهد، افراد را به رعایت حقوق و احترام سالمندان سفارش و جامعه را به بهره گیری از دانش و اندوخته های تجربی آنان ترغیب می کند.
امروزه نیز شیوه رفتار ایرانیان با پیران و سالخوردگان از تعالیم مکتب متعالی اسلام تاثیر گرفته است.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به نهم مهر ماه روز جهانی سالمندان در این خصوص گفت: امروز در دنیای به اصطلاح مترقی غرب سالمندان از متن زندگی اصلی بیرون انداخته شده و اجبارا بدور از خانواده خود تبعیدند. آیت الله ;عباسعلی سلیمانی ; اظهار داشت: در حالی که جامعه غرب برای نگهداری و حمایت از سالمندان چاره اندیشی می کند، پیروان مکتب اسلام در ایران مشکلی به نام سالمندی ندارند. وی گفت: فقط برخی خانواده ها که فضای فکری خود را به بیگانگان اجاره داده اند و الگویی غیر از احکام اسلامی را برگزیده اند، سالمندان را از خود طرد می کنند. امام جمعه زاهدان افزود: متاسفانه تبلیغات مسلمانان از دین اسلام در جهان ضعیف است و بیشتر جوانان دنیا آلوده تبلیغات پرزرق و برق غرب شده اند و گرنه هیچگاه روزی به نام روز سالمند با هدف رسیدگی به مشکلات این قشر نامگذاری نمی شد.
سیستان و بلوچستان به لحاظ بافت قومی و مذهبی و نیز جمعیت بالای قشر جوان، کمترین تعداد سالمند را دارد و در عین حال در خانه های سالمندان این استان پهناور که سه خانه بیشتر نیستند تعداد معدودی از سالخوردگان نگهداری می شود.
سرپرست اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان در این باره گفت: بر اساس آمار این استان کمترین تعداد جمعیت سالمند کشور را به خود اختصاص داده است.
;محمدرضا سراوانی ; در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین سرشماری، از جمعیت 71 میلیون نفری ایران پنج میلیون و 120 هزار نفر معادل 27/7 درصد جمعیت کشور سالمند هستند و حدود 65 درصد سالمندان در شهرها و 25 درصد در روستاها زندگی می کنند که 100 هزار سالمند در کل کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.
وی اضافه کرد: جمعیت سالمندان کل کشور تا دو سال آینده به 10 میلیون و 500 هزار نفر معادل 7/14 درصد از کل جمعیت کشور خواهد رسید. او بیان کرد: 128 هزار نفر(5/2 درصد) از جمعیت دو میلیون و 450 هزار نفری سیستان و بلوچستان را قشر سالمند تشکیل می دهند. وی مهمترین دلایل پایین بودن جمعیت سالمند در سیستان و بلوچستان را وجود بیماریهای عفونی و واگیردار، مهاجرت زیاد به دلیل وضعیت آب وهوایی و بروز خشکسالی به استانهای دیگر برشمرد. سرپرست اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: 300 نفر از کل جمعیت سالمندی استان تحت پوشش بهزیستی هستند. وی اظهار داشت: دو مرکز سالمندان شبانه روزی زنان و مردان و یک مرکز سالمندان روزانه برای مردان زیر نظر بهزیستی در شهرستان زابل، کار نگهداری از افراد مسن کل استان را برعهده دارند.
او اضافه کرد: بیشتر سالمندانی که در این مراکز نگهداری می شوند بدون سرپرست و فرزند هستند. وی گفت: همچنین سه ;مرکز ویزیت در منزل ; در شهرستانهای ایرانشهر، سراوان و زابل به صورت رایگان به سالمندان همه خدمات پزشکی، رفاهی، بهداشتی و درمانی را ارائه می دهند. او افزود: توسعه مراکز نگهداری از سالمندان در سطح استان به ویژه شهرهای زاهدان و چابهار مهمترین اولویتهای اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان تا پایان سال 90 است. سرپرست اداره کل بهزیستی باورهای قومی و مذهبی مردم سیستان و بلوچستان را مهمترین عامل جمعیت اندک سالمند در خانه های سالمندان زیر پوشش این نهاد عنوان کرد.ک/4 7315/7307/ 653
۰ نفر