۱۱ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7142967
T T
۰ نفر

موزه پارینه سنگی بندرعباس افتتاح شد

۱۱ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7142967
موزه پارینه سنگی بندرعباس افتتاح شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/11 اجتماعی.میراث فرهنگی.موزه پارینه سنگی.هرمزگان بندرعباس - اولین موزه مجهز به مجسمه و محیط پیرامونی زندگی مردم دوران پارینه سنگی در بندرعباس روز چهارشنبه افتتاح شد و به روی بازدیدکنندگان گشایش یافت.
به گزارش ایرنا، رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در مراسم افتتاح این موزه گفت:هم اکنون این موزه به ترتیب قدمت دوران پارینه سنگی، پیش از تاریخ ، دوره تاریخی و دوره اسلامی را شامل می شود.
مهدی دریانورد اضافه کرد: موزه مردم شناسی بندرعباس هم اکنون دارای بخش های پارینه سنگی شامل میانی و نوسنگی (بین 100هزار سال تا دو میلیون سال قبل )، دوره یکجا نشینی انسان در کنار رودخانه ( پنج هزار سال پیش )، دوران تاریخی ( شامل اشکانی، ساسانی، سلوکی و هخامنشی و دوران اسلامی ) و همچنین یک گالری سکه از دوره جانشینان اسکندر تا زمان پهلوی است.
دریانورد اظهارداشت: شکل ظاهری دو مجسمه ازسه مجسمه به نمایش گذاشته شده در بخش پارینه سنگی مربوط به دو مرد است که یکی از آنان در حال ساخت وسایل شکار با استفاده از سنگ و دیگری در حال حمل یک شکار و نیزه چوبی با پیکان سنگی است که 15هزار سال قبل در شکاف کوه ها و غارها زندگی می کرده اند.
به گفته وی مجسمه سوم نیز شکل ظاهری دختربچه ای در حال حمل هیزم است که 30تا 65هزار سال قبل زندگی می کرده است.
این مقام مسوول افزود: طراحی و ساخت شکل ظاهری مجسمه ها ی مربوط به دوران پارینه سنگی موزه مردم شناسی خلیج فارس بر اساس آخرین اطلاعات و تحقیقات موجود در داخل و خارج از کشور انجام شده است.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: برای طراحی و ساخت این مجسمه ها در مجموع 650 میلیون ریال هزینه شده است.
دراطلاعات منتشره آمده است :در کرمانشاه نیز موزه پارینه سنگی وجود دارد که تنها ابزار سنگی در آن به نمایش گذاشته شده است.
طی بررسی های باستان شناسی صورت گرفته طی سال 87 خورشیدی در مناطق قشم ،میناب و رودان تعدادی ابزارسنگی متعلق به انسان های اولیه بدست آمد که در بخش پارینه سنگی موزه مردم شناسی خلیج فارس به نمایش گذاشته شده اند.
در بخش پارینه سنگی این موزه تعدادی تصویر دو زبانه مربوط به محل هایی از هرمزگان که انسان های اولیه در آنجا ساکن بوده اند به نمایش گذاشته شده است.
نقشه مهاجرت انسان اولیه ازآفریقا به سمت شرق آسیا که محل گذر آنان از عربستان به سمت شهرهای میناب و رودان از توابع هرمزگان نشانه گذاری شده به همراه تصویر ماهواره ای که زندگی مردم دوران پارینه سنگی به صورت لکه لکه نمایان شده در این موزه در معرض دید عموم گذاشته شده است.
512/667 / 675 شماره 192 ساعت 17:28 تمام
۰ نفر