۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7151377
T T
۰ نفر

کارنامه سفرهای استانی /کردستان

۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7151377
کارنامه سفرهای استانی /کردستان کوهستان کردستان نظاره گر تحول در راهسازی ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/19 اقتصاد.کارنامه دولت.کردستان.اقتصاد مصوبات سفرهای استانی دولت نهم در استان کردستان به ویژه در بخش راهسازی سبب تحول در این استان شده است . کوههای سر به فلک کشیده کوهستان های کردستان نظاره گر تحول و شکوفایی استان هستند .
باور نمی کرد که کمتراز چهار سال از آخرین سفری که بهاستان کردستان داشته است،چنین تحول عظیمی در عرصه راهسازی این استان کوهستانی ایجاد شده باشد و جاده های باریک و کم عرض به جاده های عریض و دو طرفه تبدیل شده باشند.
می دانست از آن مسیرهای باریک وشیب های تند ،راحت شده و ازاین که کردستان را برای گذران تعطیلات انتخاب کرده بود، خوشحال بود.
اگر شما هم از مسافرانی بودید که در تعطیلات نوروز امسال از استان کردستان دیدن کرده واز استانهای کرمانشاه یا همدان وارد این استان شده باشید بدون شک خدمات و تلاش های انجام شده در حوزه راهسازی را ستوده اید .
البته شاید نمی دانستید که مسیرهمدان- سنندج را که امسال در کمتر از دو ساعت طی کردید، دو سال قبل، به دلیل وجود پیچهای خطرناک ،عرض کم جاده و ترافیک خودروهای سنگین در زمان سه و نیم ساعتی به پایان می رساندید .
قبل ازمصوبه استانی دولت نهم به کردستان برای دو بانده کردن مسیر همدان - سنندج ، این مسیر دارای جاده ای باریک، کوهستانی، کم عرض و پر تردد بود که سالانه افراد زیادی در این مسیر جان خود را از دست می دادند .
نهضت راهسازی دراستان کردستان از آغاز دولت نهم با شتاب بیشتری دنبال شد و امروز با شدت و جدیت در حال تداوم است .
با توجه به اهمیت توسعه راهها در حمل و نقل مسافر و کالا، رشد و توسعه این بخش سبب تحول سایر بخش های صنعتی و بازرگانی استان کردستان شده است .
در همین راستا دولت های نهم و دهم توجه ویژه ای به اهمیت توسعه بخش جاده ای به عنوان یکی از زیر ساخت های مهم توسعه اقتصادی استان کردستان داشته است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان کردستان، توسعه بخش حمل و نقل می تواند کردستان را به مسیری امن برای اتصال استان های همسایه و حتی کشور عراق تبدیل کند .
دولت نهم در دو سفر استانی خود به استان کردستان مصوبات متعددی در راستای توسعه شبکه حمل و نقل این استان در سه بخش حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی تصویب کرده است.
در بخش حمل و نقل جاده ای پیش بینی اعتبار مورد نیاز جهت اتمام طرح چهار بانده کردن محورسنندج - همدان، اتمام باند دوم طرح کرمانشاه - میاندوآب، بهسازی راه مریوان - سقز و راه سنندج - دیواندره، احداث باند دوم راه زنجان - بیجار - دیواندره و باند دوم سقز - بانه - سردشت ،احداث باند دوم قروه - بیجار، احداث باند دوم مریوان- باشماق، بهسازی راه های بانه- مریوان، کامیاران - سنقر، کامیاران - مریوان و سروآباد - پاوه از طرحهای مصوب هیات دولت در سفر به استان کردستان است.
دولت همچنین در بخش راه روستایی مصوبات زیادی از جمله آسفالته کردن دو هزار و 500 کیلومتر راه روستایی را در دستور کار قرار داده است که تاکنون عملیات اجرایی 400 کیلومتر آن آغاز شده است و یک هزار کیلومتر بر راه های آسفالته روستایی استان کردستان 600 کیلومتر افزوده شده است.
در بخش ریلی ،دولت برای توسعه استان کردستان برنامه های متعددی از جمله راه آهنسنندج - همدان، راه آهن کرمانشاه - سنندج -سقز - میاندوآب و بیجار - دیواندره را مصوب کرده است.
ایجاد پروازهای بین المللی در فرودگاه سنندج، احداث فرودگاه سقز و مطالعه و احداث فرودگاهمریوان از جمله مصوبات سفر استانی دولت به کردستان بوده است.
یکی از بزرگترین طرحهای ملی راهسازی در مصوبات سفرهای استانی هیات دولت به استان کردستان تامین اعتبار برای احداث باند دوم بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب به عنوان کریدورشمالغربی به جنوب غربی کشور است.
سهم استان کردستان از این طرح ملی و بزرگ ایجاد 280 کیلومتر راه است که در محور کوهستانی کامیاران، سنندج، دیواندره و سقز احداث می شود که با25 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است و طبق برنامه باید تا سال 92 به اتمام برسد.
مدیر کل راه و ترابری استان کردستان گفت: 20 کیلومتر ازاین بزرگراه در استان کردستان به بهره برداری رسیده است و عملیات اجرایی 50 کیلومتر دیگر هم در دست اقدام است.
عطاالله قادری به خبرنگار ایرنا گفت:در سال 89 عملیات اجرایی یک قطعه 30 کیلومتری از این بزرگراه آغاز خواهد شد.
احداث بزرگراه160 کیلومتری همدان - سنندج از دیگر مصوبات مهم دولت در کردستان است که با 45 درصد پیشرفت فیزیکی نویدبخش توسعه استان است که 60 کیلومتر از این مسیر در حوزه دواستان کردستان و همدان به اتمام رسیده است وباقیمانده آن در دست اجراست.
به اعتقاد کارشناسان هزینه ساخت یک کیلومتر جاده در استان کردستان، 35 درصد بالاتر از میانگین هزینه ساخت یک کیلومتر جاده در کشوراست .
شرایط سخت و کوهستانی، گردنه های سخت گذر ، برفگیر و شیبدار، کوه های بلند ،دره های عمیق و وجود چند رودخانه دائمی و فصلی عملیات راه سازی را در استان کردستان با مشکلات خاصی مواجه می کند هرچند سختی کار و مشکلات موجود مانع از توسعه و عمران این استان به ویژه در بخش راه نشده است و این حرکت همچنان ادامه دارد.
با تمام شدن طرحهای عظیم و ملی راهسازی در استان کردستان بسیاری از مشکلات ناشی از فرسودگی راه های استان، ترافیک سنگین و تصادفات ناشی از ایمن نبودن راه های استان از بین خواهد رفت.
در استان کردستان علاوه بر پنج هزار و 800 کیلومتر راه روستایی، یک هزار و 748 کیلومتر راه اصلی و فرعی وجود دارد که از این تعداد 51 کیلومتر آن بزرگراه، 303 کیلومتر راه اصلی و بقیه نیز راه فرعی است .
شماره 111 ساعت 13:58 تمام
۰ نفر