۱ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7160335
T T
۰ نفر

یک اخترشناس ایرانی:

۱ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7160335
یک اخترشناس ایرانی: میراث فرهنگی نسبت به مرمت بناهای تقویمی بیشتر توجه کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/01 فرهنگی.بناهای تقویمی.چارتاقی نیاسر.اظهارات یک اختر شناس کاشان- اختر شناس ایران وضعیت نگهداری و مرمت میراث فرهنگی به بناهای تقویمی را نگران کننده خواند و خواستار توجه مسئولان مربوط نسبت به اینگونه بناها شد.
رضا غیاث آبادی روز سه شنبه در حاشیه نشست چارتاقی از دریچه نجوم و شروع انقلاب تابستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بناهای باستانی و تقویمی همچون چارتاقی ها در ایران و دنیا مانند ندارد و تاریخ علم و پیشینه ایران زمین است که نابودی آن فاجعه علمی و نگهداری از آن لازم است.
وی به حدود 45 نمونه از این بناها در ایران اشاره کرد و افزود: برخی از آنها به طور کامل از بین رفته و مقداری از آنها هم تنها پایه ای از آنها باقی مانده و در حال تخریب است.
به گفته غیاث آبادی، میراث فرهنگی در اثر توجه نداشتن به موقعیت علمی و نجومی این بناهای تاریخی در مرمت این آثار رعایت نشده است.
غیاث آبادی، چارتاقی نیاسر را یک از سالم ترین از این بناها ذکر کرد و افزود: طبق فیلمبرداری ها و تحقیقاتی که انجام دادم، این بنا کاربرد تقویمی دارد.
به گفته وی، این بنا به گونه ای ساخته شده که می توان طلوع خورشید در اول فصل های سال را از یکی از روزنه های این بنا ملاحظه کرد.
وی، با اشاره به اینکه این بناهای تقویمی و یا خانه های باستانی که عمرشان حدود دو هزار سال است تا پیش از آن هیچ گونه شناسایی نشده بود، علاقمندان نجوم باستانی و تاریخ نجوم و علم در ایران در اول هریک از فصل های سال در این چارتاقی ها برای دیدن طلوع خورشید حضور می یابند و اندازه گیری و به ملاحظات معماری نجومی در دنیای باستان پی می برند.
غیاث آبادی افزود: واقع شدن چارتاقی نیاسر در کنار رصدخانه دانشگاه کاشان یکی از مزیت های این چارتاقی است که با تلاشهای کارشناسان این رصدخانه هر ساله نشست های علمی در کنار این بنا انجام و علاقمندان را با این رشته آشنا می کند.
وی با اشاره به اول تیرماه اول انقلاب تابستانی گفت: در این روز خورشید به بالاترین نقطه طلوع خود می رسد. ک/3 7429/554 شماره 154 ساعت 19:46 تمام
۰ نفر