۴ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7165475
T T
۰ نفر

کارنامه سفرهای استانی/مازندران

۴ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7165475
کارنامه سفرهای استانی/مازندران آسایش خیال روستاییان با مقاوم سازی مسکن ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/04 اقتصاد.کارنامه دولت.مازندران.اقتصاد حمایت های مالی دولت های نهم و دهم از نوسازی و بهسازی روستاها و خانه های روستائی در سال های اخیر سبب شده ضمن افزایش عمر مفید واحدهای مسکونی ومقام سازی آنها ، روستاها چهره ای نو به خود گرفته اند . مقام سازی مسکن سبب آسایش خیال روستاییان از حوادث غیرمترقبه هم شده است .
بر اساس آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، متوسط عمرخانه های روستایی در مازندران به 35 سال رسیده است که با توجه به عدم رعایت مسایل فنی مقاوم سازی و استفاده از مصالحهای غیر استاندارد خانواده ها از تخریب سرپناهای خود نگرانند.
ارزش بالای زمین مسکونی شهری در مازندران سبب شد تا حمایت دولت در ارایه تسهیلات بانکی برای بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده و ساخت واحد مسکونی جدید در روستاها با استقبال مواجه شود.
بسیاری از جوانان روستایی مازندران به جای اینکه بخش اعظمی از سرمایه خود را برای خرید زمین در شهرها هزینه کنند، از حمایت دولت برای دریافت وام مسکونی استقبال کردند واقدام به ساخت مسکن کرده اند که این نشانه مهاجرت معکوس جوانان و ماندن در روستاهاست.
داود محمودیان از روستای آقا ملک بخشلاله آباد شهرستان بابل با بیان اینکه چهار سال قبل با دریافت وام 50 میلیون ریالی با کارمزد چهاردرصد خانه ای نو ساخته ام، گفت: این وام که بازپرداخت آن پس از یک سال از پایان کار ساختمان آغاز شد، بهترین خدمت دولت نهم به روستاییان بود.
وی افزود : روستاییان شعار عدالت محوری آقای دکتراحمدی نژاد را به وضوح مشاهده و درک کردند.
این روستایی به افزایش وام مسکن روستایی به مبلغ یکصد میلیون ریال در سال جاری اشاره و تصریح کرد: خدمات و توجه دولت به روستاها سبب شد که جوانان روستایی در کنار خانه های پدران خود خانه مسکونی بسازند و در روستاها بمانند.
مهندس محمد خانی معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران در گزارشی از وضعیت مسکن روستایی گفت: از سال 1384 تا پایان سال 1387 ، از مجموع 76 هزار نفر واجد شرایط 55 هزار واحد مسکونی روستایی با دریافت وام مسکن با کارمزد چهار درصد بازسازی شده است.
وی افزود: با مصوبه دوردوم سفر دولت مبنی بر ساخت 12 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی در مازندران، جهش خوبی در بخش بهسازی و نوسازی مسکن روستایی بوجود آمد به طوری که چهره روستاها نو شد.
معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با اشاره به مصوبه ساخت 400 واحد مسکونی در روستایازباران شهرستان فریدونکنار مازندران خاطرنشان کرد: این مصوبه اجرایی و خانه های مسکونی تحویل متقاضیان شده است.
خانی با بیان اینکه سال گذشته 17 هزار و 500 نفر از روستاییان با تکمیل پرونده برای ساخت واحد مسکونی به بانک عامل معرفی شده اند، گفت: 70 درصد این افراد وام خود را دریافت کرده اند و امسال هم 14 هزار نفر برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی به بانک معرفی شدند.
به گفته این مقام مسئول در بنیاد مسکن استان مازندران، از سال 82 تا 88 مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستاییان مازندران 7 درصد رشد کرده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران به ایرنا گفت : هم اکنون 72 درصد واحدهای مسکونی روستایی مازندران از مصالح کم دوام و بی دوام ساخته می شوند.
سید مجید هاشمی افزود: دولت تسهیلات اعتباری چهار درصد برای مقاوم سازی و نوسازی بافت های فرسوده روستایی به روستاییان اختصاص می دهد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه هزار و 200 روستای دارای سکنه در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: تعداد واحدهای روستایی دارای سکنه مازندران 500 هزار واحد بوده که قریب به 350 هزار واحد آن نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران از تهیه 251 طرح هادی و اجرایی شدن 167 طرح هادی در روستاهای مازندران خبر داد و گفت: سال گذشته 24 هزار فقره سند مالکیت برای روستاییان مازندران صادر شده است.
هاشمی از ساخت هزار و 200 واحد مسکونی توسط خیرین مسکن ساز استان خبر داد و اظهار کرد: از محل حساب 100 امام (ره ) نیز ساخت واحدهای مسکونی برای محرومین در شهرهایرامسر، ساری و شهرهای دیگر استان آغاز شده است.
وی با بیان اینکه این نهاد قصد دارد در سال جاری 24 هزار جلد سند مالکیت برای روستاییان مازندران صادر کند، تصریح کرد: در حال حاضر 98 درصد روستاهای بالای یکصد خانوار مازندران دارای طرحهای هادی هستند.
شماره 081 ساعت 13:58 تمام
۰ نفر