بابل شهرستان برتر کشور در ساخت مسکن روستایی

ساری - ایرنا - بابل از معدود شهرهای کشور بود که توانست از تمام سهمیه یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی بهره مند شود و این استقبال سبب شد مسوولان کشوری سقف بندی ارائه تسهیلات سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی با کارمزد پنج درصد را برای این شهرستان برداشته و بدون هیچ محدودیتی آن را پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان ۵۵۰ هزار نفری بابل به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمالی کشور بعد از رشت، دارای ۶ بخش و هفت شهر به همراه بیش از ۶۵۰ روستا است.

حدود نیمی از جمعیت ۵۵۰ هزار نفری شهرستان بابل در شهر بابل ساکن هستند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و افزایش وام ساخت مسکن روستایی که از ۲ هزار میلیارد ریال به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است بابلی ها از این طرح به خوبی استفاده کردند و برای ساخت مسکن جدید روستایی یا مقاوم سازی مسکن روستایی خود اقدام کردند.

برای احداث مسکن در روستاهای شهرستان بابل یک هزار و ۵۰۰ واحد سهمیه مشخص شد که این شهرستان از معدود شهرستانهای کشور بود که توانست به طور کامل ۱۰۰ در صد ظرفیت خود را جذب کند.

این استقبال سبب شد مسوولان ارشد بنیاد مسکن در سفری که به بابل داشتند با ابراز خرسندی از استقبال بابلی ها از طرح حمایتی دولت برای ساخت و مقاوم سازی خانه روستایی تعیین سقف را برای این شهرستان برداشته و هر تعداد افرادی که شرایط دریافت وام کم بهره سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی را داشته باشند این تسهیلات را دریافت می کنند.

از طرف دیگر این شهرستان که در اجرای طرح هادی از عقب ماندگی مزمنی رنج می برد با شکل گیری دولت سیزدهم اجرای طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان از ۲۶ درصد به ۳۴ درصد افزایش یافته است.

بابل شهر برتر کشور در ساخت مسکن روستایی

در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اجرای طرح هادی در مازندران ۴۶ درصد و این آمار در کشور ۵۴ درصد بود، شهرستان بابل با وجود عقب ماندگی ها در اجرای طرح هادی در یک سال و نیم اخیر توانست با اجرای طرح های هادی مختلف میانگین آماری را از به ۲۶ درصد به ۳۴ درصد برساند.

متولیان امر یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی شهرستان بابل در اجرای این طرح را توزیع ناعادلانه اعتبارات این شهرستان در سال های گذشته دانستند.

در برخی از روستاهای بابل چند طرح هادی اجرا شده و این در حالی است که بسیاری از روستاهای بابل حتی یک طرح هادی هم اجرا نشد و این امر سبب شد که میانگین آماری بابل دراجرای طرح هادی پایین است.

مازندران دارای سه هزار و ۶۷۱ روستا است که از این تعداد دو هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار است و برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه شده است.

بابل شهر برتر کشور در ساخت مسکن روستایی

وام بدون محدودیت

معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن بیان داشت: با توجه به اینکه شهرستان بابل توانست در سال گذشته از تمام ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ واحد خود استفاده کند سقف سهمیه بندی برای این شهرستان که در کشور نمونه شد، برداشته شده است.

مجید جودی با بیان که هر روستایی که در این شهرستان برای احداث مسکن و یا مقاوم سازی آن اقدام کند تسهیلات سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی دریافت خواهد کرد، بیان داشت: این تسهیلات کم بهره برای ویلا سازی نیست بلکه برای افراد فاقد مسکن است.

وی با ذکر این مطلب که اگر افرادی که واجد شرایط دریافت مسکن در طرح نهضت ملی هستند و علاقمند به مهاجرت در روستا باشند، وام سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریالی با کارمزد پنج درصد و زمان بازپرداخت ۲۰ ساله دریافت می کنند، افزود: در طرح نهضت ملی مسکن در شهرها وام پنج هزار و ۵۰۰ میلیون ریالی با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت خواهد شد که پیش بینی ما آن است متقاضیان، طرح وام مسکن روستایی را ترجیح دهند.

جودی با بیان اینکه با حمایت دولت سیزدهم وام مسکن روستایی از ۲ هزار میلیارد ریال به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت، بیان داشت: پیش بینی می شود در سالجاری ۳۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی از این خدمات بهره مند شوند.

به گفته جودی ،آمار متوسط مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور ۵۴ درصد است که این آمار برای استان مازندران ۵۷ درصد است.

بابل شهر برتر کشور در ساخت مسکن روستایی

طرح هادی در نیمه راه

در این پیوند مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران بیان داشت: نیمی از روستاهای بالای ۲۰ خانوار مازندران طرح هادی در آن اجرا شده است.

علی اصغر آسمانی مقدم با بیان این مطلب که مازندران دارای سه هزار و ۶۷۱ روستا است از این تعداد ۲ هزار و ۴۶۵ روستا بالای ۲۰ خانوار است، بیان داشت: از این تعداد یک هزار و ۲۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی در آن اجرا شده است.

وی با بیان این که در ۲ سال گذشته میانگین اجرای طرح هادی در مازندران ۴۶ درصد بود، بیان داشت: این آمار برای کشور ۵۴ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: شهرستان بابل در اجرای طرح هادی از عقب ماندگی رنج می برد و در ۲ سال گذشته اجرای طرح هادی در این شهرستان ۲۶ درصد بوده است که توانستیم این آمار را به ۳۴ درصد برسانیم.

مدیر کل بنیاد مسکن مازندران ادامه داد: در حال حاضر اجرای طرح هادی در روستاهای مازندران به بالای ۴۸ درصد رسیده است و این آمار در حال افزایش است.

این مقام مسوول با ذکر این مطلب که یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی بابل در اجرای طرح هادی توزیع ناعادلانه اعتبارات بود، بیان داشت: در برخی از روستاهای بابل چند طرح هادی اجرا شده بود اما در برخی از روستاها حتی یک طرح هادی هم اجرا نشد که این رویه را ما تغییر دادیم.

جذب اعتبار ۶ هزار میلیارد ریالی

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران هم بیان داشت: در سفر هیات دولت به مازندران برای شهرستان بابل ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که از این مقدار ۶ هزار میلیارد ریال جذب شد و بقیه در حال جذب است.

قاسم عزیز زاده گرجی با بیان این مطلب که سفر هیات دولت به مازندران قفل ۶۰ ساله برخی طرح ها در بابل را باز کرد، گفت: بازسازی چمن ورزشگاه هفت تیر بابل یکی از طرح ها بوده که بعد از ۶۰ سال بازسازی حرفه ای این چمن آغاز شد.

وی افزود: شهرستان بابل در برخی از حوزه ها پیشگام و عملکرد درخشانی دارد اما در بعضی از حوزه ها از جمله اجرای طرح هادی عقب ماندگی هایی وجود دارد که این دولت مصمم به جبران عقب ماندگی ها است.

وی با بیان این مطلب که دولت سیزدهم مردمی و در کنار مردم است؛ اظهار داشت: تجربه تاریخی ثابت کرد مشارکت مردم در کارها دستاورد خوبی به ارمغان می آورد و دولت در اجرای آن مصمم است.

این مقام مسوول تصریح کرد: سفر دور دوم هیات دولت به مازندران بدون تردید دستاوردهای خوبی برای مردم مازندران و شهرستان بابل به همراه خواهد داشت.

بابل شهر برتر کشور در ساخت مسکن روستایی

بابل پیشتاز در جذب تسهیلات

رییس بنیاد مسکن شهرستان بابل بیان داشت: این شهرستان توانست در سال گذشته تمامی سهمیه های اعلام شده را دیافت کند و در همین راستا مسوولان کشوری سقف ارائه تسهیلات کم بهره را برای بابل برداشتند.

بابک جان محمدی افزود: هر روستایی که برای ساخت مسکن اقدام کند، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پنج درصد با بازپرداخت ۲۰ ساله دریافت خواهد کرد.

این مقام مسوول بیان کرد: با توجه به حذف سهیمه بندی ارائه تسهیلات وام روستایی در شهرستان بابل، روستائیان می توانند بدون هیچ محدودیتی برای مقاوم سازی و یا احداث مسکن این تسهیلات را دریافت کنند.

شهرستان ۵۵۰ هزار نفری بابل دارای هفت شهر و ۶ بخش می باشد که راه روستایی سه کیلومتری مشهدی کلای بابل در بخش مرکزی با اعتبار یکصد و ۳۰ میلیارد ریالی به طول سه کیلومتر با حضور کشوری و استانی افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha