۱۰ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7166366
T T
۰ نفر

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به ثبت جهانی رسید

۱۰ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7166366
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به ثبت جهانی رسید ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/10 فرهنگی.داخلی.میراث فرهنگی.بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اردبیل- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان یازدهمین اثرجهانی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
بهروز ندایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اجلاس کمیته میراث جهانی که اخیرا دربرزیل برگزارشد، پرونده اثر تاریخی فرهنگی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بررسی و با تصویب اعضا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
وی گفت: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در استان اردبیل به عنوان یکی از نفیس ترین آثار معماری ایران و نماد گسترش فرهنگ شیعه و اهمیت بخشی به مکتب تشیع بوده است.
ندایی افزود: پیشتر 10 اثر از آثار تاریخی ایران از جمله تخت جمشید، طاق بستان، میدان نقش جهان اصفهان، چغازنبیل، سلطانیه زنجان، پاسارگاد و سازه های آبی شوشتر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده بود.
مجموعه بقعه شیخ صفی که در مرکز شهر اردبیل واقع است دارای هشت بخش اصلی شامل مسجد جنت سرا ، قندیل خانه ، حرم خانه ، چینی خانه ، چله خانه ، شربت خانه ، گنبد الله الله و شهیدگاه می باشد.
علاوه بر مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی جد صفویه و مرقد شاه اسماعیل اول بنیانگذار سلسله صفوی، آرامگاه های دیگری از شاهزادگان صفوی و سرداران قزلباش از جمله شهدای جنگ های چالدران و شروان در این بقعه و درمحل شهیدگاه قرار دارند.
پرونده این اثر بزرگ به همراه بازار تاریخی شهر تبریز در بهمن ماه سال 87 برای ثبت در فهرست آثار تاریخی جهان به یونسکو ارسال شد.
در سال 1386 شالوده دروازه اصلی مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که از یادگارهای دوران صفویه است و در جریان خیابان کشی 55 سال پیش توسط شهرداری وقت اردبیل ویران و بر روی ویرانه های آن میدان و خیابان احداث شده بود، در طرح ساماندهی حریم بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و حدف خیابان و میدان کنونی از دل خاک بیرون آورده و مرمت شد.
593/594/587 شماره 052 ساعت 11:19 تمام
۰ نفر