۱۷ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7171446
T T
۰ نفر
گوجه کاران خراسان شمالی از قیمت پایین فروش این محصول گلایه مند هستند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/17 اقتصاد.کشاورزی.گوجه فرنگی بجنورد- شماری از گوجه فرنگی کاران خراسان شمال از قیمت پایین فروش این محصول گلایه مند هستند.
آنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشتند: با توجه به اینکه هزینه های زیادی در مراحل مختلف تولید گوجه فرنگی صرف کرده اند اما قیمت پایین فروش محصول، آنان را متضرر کرده است.
یکی از گوجه فرنگی کاران بجنوردی ضمن گلایه از سرمایه هایی که به باد می رود گفت: با پایین آمدن قیمت محصولات کشاورزی و به فروش نرسیدن محصول در حقیقت تنها یک کشاورز ضرر نمی کند بلکه سرمایه کشور در آب و خاک به هدر می رود.
حسین همایونی با اشاره به خشک شدن چشمه ها و کاهش آبدهی چاههای کشاورزی افزود: امسال برای آبرسانی به مزارع صیفی جات خود با مشکلات فراوانی رو به رو بوده است.
وی قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میدان میوه و تره بار را یک هزار تا دو هزار ریال عنوان و بیان کرد: قیمت پایین این محصول خستگی تن کشاورز را دو چندان می کند.
یک کشاورز مانه و سملقانی نیز گفت: به رغم زحمت و هزینه زیاد برای تولید محصول مشکل نبود مشتری و پایین آمدن قیمت، همچون سالهای گذشته تکرار شده است.
علی اکبر محمدی افزود: هرچه سرمایه داشتیم و وام گرفتیم برای کشت و تولید صیفی جات و بخصوص گوجه فرنگی در زمین ریخیتم اما اکنون که فصل برداشت و فروش محصول است، فروش زیر قیمت تمام شده است.
وی گفت: به علت نبود مشتری با قیمت مناسب محصول تولیدی روی دستمان مانده و اگر چاره اندیشیده نشود باید آنها را دور بریزیم.
وی خواستار حل این معضل کشاورزان از سوی مسوولان استان شدند.
یکی دیگر از کشاورزان روستای قره مصلی در مانه و سملقان که بیش از سه هکتار گوجه فرنگی کشت کرده است گفت: حدود 60 میلیون ریال در مراحل مختلف برای تولید این محصول هزینه کرده است.
سلمان رحیمی افزود: گرم شدن هوا باعث آفت محصول گوجه فرنگی شده و علاوه بر این خسارت، قیمت پایین فروش محصول نیز آنان را متضرر کرده است.
وی با بیان اینکه اکنون کار کشاورزی ضرر است، اظهار داشت: هر کیلوگرم گوجه فرنگی به قیمت دو هزار ریال توسط واسطه ها خریداری می شود.
یکی دیگر از کشاورزان خراسان شمالی گفت: با هزینه 100 میلیون ریال در سطح 10 هکتار زمین گوجه فرنگی کشت کرده ام اما اکنون با قیمت پایین روبه رو هستم.
مهدی صادقی افزود: از مسوولان استان درخواست داریم برای جبران خسارت به کشاورزان چاره ای اندیشیده شود.
رییس میدان میوه و تربار شهرستان بجنورد گفت: قیمت فروش گوجه فرنگی در این میدان از یک هزار تا دو هزار و 500 ریال است.
اسماعیل وحدانی افزود: محصول گوجه فرنگی که برای بازار مصرف استان های مازندران، زابل و زاهدان انبارگیری می شود به قیمت بیش از دو هزار ریال به فروش می رسد.
وی افزود: اما بیشتر گوجه فرنگی این استان برای فروش به کارخانه های رب سایر استان ها از جمله مشهد بارگیری می شود که متاسفانه به قیمت یک هزار و 100 ریال بفروش می رسد.
وی اظهار داشت: اکنون روزی 150 تن گوجه فرنگی وارد میدان میوه و تربار می شود که بیش از 100 تن آنرا واسطه ها برای کارخانه ها ی رب خریداری می کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه هرسال در این فصل بازار محصول گوجه فرنگی نوسان دارد و این محصول در بازار داخلی اشباع می شود نگرانی هایی برای کشاورزان گوجه کار این منطقه ایجاد شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال چهار هزار و 500 هکتار از زمین های زارعی استان به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافته است.
فرزاد عدالتیان پیش بینی کرد: از این میزان 150 هزار تن محصول گوجه فرنگی برداشت شود.
وی ظرفیت اسمی کارخانه های فرآوری گوجه فرنگی استان را 15 هزار تن ذکر کرد و گفت: این محصول مصرف تازه خوری داشته وعلاوه برآن بخش اعظم از آن برای فرآوری به کارخانجات رب استان و استانهای مجاور حمل می شود.
وی افزود: اکنون شش کارخانه رب گوجه فرنگی در سطح استان فعال هستند که 77 هزار تن گوجه فرنگی جذب می کنند و بدین ترتیب حدود 50 درصد گوجه فرنگی تولیدی جذب کارخانه ها خواهد شد.
وی افزود: کشاورزان باید قبل از کشت با کارخانه ها قرارداد ببندند و قیمت پایه ای را مشخص کنند تا بعد از کشت با مشکل افت قیمت مواجه نشوند.
وی همچنین با اشاره به اینکه کشاورزان باید سطح کشت را متعادل کنند تا با پایین آمدن قیمت محصول متضرر نشوند، گفت: برای کنترل بازار گوجه فرنگی تعاونی تخصصی گوجه کاران نیز تشکیل شده است.
وی بر بهره وری و افزایش تولید در واحد سطح تاکید کرد و گفت: کشاورزان باید هزینه های تولید را پایین بیاورند.
این مسوول افزود: متاسفانه اکنون بیشتر کشاورزان این استان به صورت سنتی کار می کنند که علاوه بر هزینه بر بودن نسبت به میانگین تولید نیز کمتر تولید می شود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.ک/3 7184/ 1645 شماره 032 ساعت 12:32 تمام
۰ نفر