۲ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7178497
T T
۰ نفر
کنگره ملی بابا افضل مرقی کاشانی در کاشان برگزار می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/02 فرهنگی.مشاهیر.باباافضل مرقی.کاشان کاشان- رییس دانشگاه کاشان از برگزاری کنگره ملی بزرگداشت عارف بزرگ بابا افضل مرقی کاشانی در کاشان خبر داد.
سید جواد ساداتی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این کنگره با حضور شخصیتهای علمی مذهبی و فرهنگی کشور هجدهم ماه آبان ماه امسال به مدت دو روز در این دانشگاه و روستای مرق زادگاه این عارف بزرگ برگزار می شود.
وی اظهار داشت: از زمان فراخوانی مقالات تاکنون 110 اثر، با موضوعهای شخصیت ، افکار، اندیشه، عرفان و اخلاقیات باباافضل الدین مرقی کاشانی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
به گفته وی، افضل الدین محمد بن حسن مرقی کاشانی معروف به بابا افضل از حکما و علمای بزرگ نیمه دوم قرن ششم و نیمه نخست قرن هفتم هجری قمری است.
ساداتی نژاد تصریح کرد: این عارف بزرگ با نگارش کتب و رساله های مختلف در فلسفه، حکمت، منطق، کلام، تصوف، اخلاق و سرودن اشعار نغز و حکیمانه و تربیت شاگردان برجسته در رونق و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی گام برداشته است.
وی خاطر نشان کرد: بابا افضل علاوه بر حکمت و فلسفه در ادبیات فارسی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است به گونه ای که برخی محققان وی را از بزرگترین شاعران در میان حکمای مسلمان و جزو برجسته ترین رباعی سرایان زبان فارسی دانسته اند.
مدارج الکمال یا گشایش نامه، ارزنامه، جاودان نامه، جامع الحکمه، منهاج المبین یا رساله در علم منطق، ساز و پیرایه شاهان پرمایه، ره انجام نامه، ترجمه رساله نفس ارسطو، ینبوع الحیات، رساله تفاحه از جمله آثار علمی این فیسلوف و حکیم ایرانی است.
آرامگاه افضل الدین محمد مرقی کاشانی در روستای مرق ازتوابع کاشان قرار دارد.
روستای مرق در 30 کیلومتری غرب کاشان واقع است.
7429 /562 شماره 029 ساعت 11:28 تمام
۰ نفر