۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7183836
T T
۰ نفر

عید غدیر خم روز میثاق با امیرالمومنین (ع)

۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7183836
عید غدیر خم روز میثاق با امیرالمومنین (ع) ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/03 فرهنگی.عید غدیر.ولایت حضرت علی (ع) قم- در بسیاری از روایات نام این عید در آسمان 'عهد موعود' بوده است و در زمین به عنوان روز 'میثاق با ولایت امیرمومنان (ع)' یاد شده است روز میثاق با آن مرد ناشناسی است که دیروز کوزه آب زنی را می آورد، صورتش را روی آتش تنور می گرفت، همان مرد ناشناسی که سر بر دیوار نیمه خرابی در دل شب می گذاشت و می گریست...
امروز نیز ما بی آنکه او را بشناسیم ، در همین نزدیکی ها نشسته ایم و تمرین می کنیم که با نامش شعر بگوییم و خط بنویسیم و آواز بخوانیم و از خود بی خود شویم...
هیجدهم ذی حجه عید غدیر خم، عید آل محمد، از بزرگترین اعیاد اسلامی است که خداوند تمام پیامبران را مامور کرد این روز را عید بگیرند و آنها نیز جانشین خود را امر به بزرگداشت عیدغدیر کردند.
در واقع روز غدیر، تنها روز انتخاب حضرت علی (ع) نبود، بلکه روز انتخاب آن حضرت به عنوان اولین حلقه امامت و عصمت بود و امامان بعد از آن حضرت به همین طریق انتخاب شدند یعنی به امر خدا و انتخاب امام قبل از خود برگزیده شدند.
محور سخن پیامبر(ص ) در روز غدیر، ولایت دوازده امام و شوون امامت ایشان است. حضرت در این سخنرانی از سه موضوع خارج نشدند، مواردی از خطبه صریحا درباره ولایت و امامت دوازده امام (ع) است. مواردی دیگر بعنوان مقدمه چینی و تمهید برای مسئله ولایت است، مواردی هم در بیان شوون امامت و حد ولایت امامان و فضایل ایشان و برنامه های اجتماعی آنان، و نیز درباره دشمنان ایشان و روسای ضلالت و انحراف است.
دراین سخنان ، نام امیرالمومنین (ع) 40 بار بعنوان 'علی ' تصریح شده کلمه ' ائمه ' (ع)10 بار صریحا آمده است ؟ نام 'امام زمان (ع)' چهار بار به عنوان 'مهدی (ع)' آمده است و البته بیشترین حجم خطبه، درباره امیرالمومنین و ائمه (ع) است که بصورت ضمیر یا اشاره یا عطف آمده است.
یقینا حماسه اعجاب آور و دلنشین غدیر نقطه عطفی در تاریخ اسلام است که به مذاق عده ای گوارا و شیرین و برای برخی ناگوار و تلخ است.
واقعه غدیر، بنابر مشیت الهی رنگ جاودانگی به خود گرفت و در بستر زمان با هه بدعت ها و تحریف ها که رنگ و حقیقت حوادث را عوض کرده ماندگار شد؟ یکی از علل این جاودانگی نزول دو آیه شریفه قرآن است که تا روزی که قرآن باقی است این واقعه تاریخی نیز باقی است.
در قرآن کریم نیز به واقعه عظیم غدیر اشاره شده است، آیاتی که در خطبه غدیر بعنوان شاهد یا تفسیر آمده 50 مورد است که اهمیت این سند بزرگ اسلام را جلوه گر می کند، در سوره مائده آمده است 'امروزه دین شما را کامل کردم ، نعمتم را بر شما تمام گردانیده ام و خرسند شده ام که اسلام کیش شما باشد در روایات آمده است که رویدادهای سرنوشت ساز در تاریخ انبیا در روز عید غدیر رخ داده است: خداوند توبه حضرت آدم را پذیرفت، خداوند حضرت ابراهیم را از آتش نجات داد، حضرت سلیمان از مردم بر جانشینی آصف بن برخیا گواه گرفت، حضرت موسی (ع) بر جادوگران پیروز شد و هارون را وصی خویش کرد. حضرت عیسی (ع) اعلان کرد که شمعون وصی من است. کشتی حضرت نوح (ع) بر کوه جودی ( آرارات ) قرار گرفت.
سند غدیر در تاریخ قاطع و محکم آمده است: کسانی که حدیث غدیر را از پیامبر(ص ) نقل کرده اند و نامشان در کتاب ها آمده است، 110 نفر از صحابه (کسانی که پیامبر(ص ) را دیده و از محضرش استفاده کرده اند)84 نفر از تابعین (کسانی که فقط صحابه را دیده اند) و 360 نفر از بزرگان و دانشمندان اهل تسنن.
به علاوه عده ای دیگر از آنان، پیرامون حدیث غدیر و مساله امامت امیرالمومنین علی (ع) کتاب های جداگانه ای نوشته اند که 26 جلد می شود و ده نفر از شعرای نامی عرب هم اشعار و قصایدی درباره غدیر سروده اند.
ماجرای غدیر از نظر کثرت راوی و روایت در حدی است که کسی قدرت انکار آن را ندارد، لیکن برخی از علمای اهل سنت در دلالت حدیث خدشه کرده، لفظ 'مولی ' را به معانی مختلفی غیر از سرپرست و صاحب اختیار گرفته اند.
آنان از جمله گفته اند: 'مولا' یه معنای محب و ناصر است یعنی پیغمبراکرم (ص ) به مردم توصیه کردند: علی بن ابی طالب را دوست بدارید یا این که سفارش کردند که یار و یاور او باشید.
آیت الله جواد آملی با آوردن دلایلی این معانی را رد کرده و بیان داشته است: معنا ندارد که انسان عاقلی مانند پیامبر اکرم (ص ) آن جمعیت فراوان ا در بیابان سوزان حجاز جمع کند و بگوید: علی را دوست داشته باشید یا این که بگوید: یار و یاور علی باشید، مگر دوست داشتن و یاری کردن، اختصاص به علی بن ابی طالب (ع)دارد؟ هر مسلمانی موظف است سایر مسلمانان را دوست داشته، یار و یاور آنها باشد؟ افزون بر این لزوم دوست نیاز به بیعت داشته باشد چنان که تبریک گفتن ابوبکر و عمر پس از آن اعلان عمومی نیز در این صورت معنا نداشت.
همچنین پیامبراکرم (ص ) در ماجرای غدیر، آخرین روزهای عمر شریف خود را سپری می کرد به مردم نیز، اعلام فرمود که بزودی دعوت حق را لبیک خواهد گفت ؟ انتظار طبیعی مردمی که این خبر سنگین، اندوهبار و اضطراب آور را می شنوند این است که پیغمبر تکلیف آینده آنان را روشن کند. از درایت و عطوفت پیغمبر اکرم (ص ) نسبت به امت نیز انتظاری غیر از تعیین تکلیف آینده نمی رود.
آیت الله آملی با ارایه دلایلی می افزاید: علی (ع) در دوران زمامداری وقتی نزاع و مخالفت برخی را با خلافت خویش دید، در فضای باز قصر یا مسجد کوفه، مردم را قسم داد که چه کسی از شما در بازگشت از حجه الوداع از پیامبرخدا( ص ) شنید که فرمود:' من کنت مولاه فعلی مولاه '؟ دوازده نفر برخاستند و شهادت دادند.
در کتاب های دیگری نیز آمده است: دوستی با حضرت علی (ع) و یاور مردم بودن آن قدر مهم نبود که خداوند با لحن قاطع به رسولش بگوید:' اگر انجام ندهی رسالتت را به پایان نرسانده ای '.
براساس تاکید صاحبنظران و کارشناسان دینی: موضوع دوستی، احتیاجی به بیعت گرفتن از مردم، تبریک گفتن به حضرت علی (ع) با مراسم مخصوص ندارد آیا این عاقلانه است که به خاطر یک دوستی ساده در بیابانی گرم و سوزان خیمه درست کنند و به مردم دستور دهند که با یک دوست بیعت کنند.
پیامبر در مراسم حج از جدایی با مردم و ملاقات با خدا سخن گفت و به آنها گوشزد کرد که به فکر آینده خود باشند و از قرآن و عترت جدا نشوند و پس از آن نیز حدیث ثقلین را بارها و بارها تکرار کرد.
قطعا همه این مسایل نشان می دهد که موضوع ' غدیرخم ' بسیار با اهمیت تر از سخنانی است که برخی مطرح می کنند، موضوع غدیر ، رهبری آینده حکومت اسلامی و جانشینی پیامبر (ص )است زیرا به فرموده خود پیامبر، بعد از رحلت پیامبر (ص ) اولین رهبر مسلمان ، قرآن و دومین آن عترت است. ک/4 /7406/ /380 شماره 138 ساعت 14:44 تمام
۰ نفر