۸ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7202588
T T
۰ نفر
مصرف حبوبات در کاهش فشار خون و رفع بی خوابی موثر است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/08 علمی آموزشی.ارزش غذایی حبوبات.هرم غذایی اصفهان- متخصصان تغذیه معتقدند: مصرف حبوبات به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم در کاهش فشار خون و رفع بی خوابی های شبانه تاثیر مثبت دارد.
به گزارش ایرنا، حبوبات به دلیل داشتن کلسیم برای کاهش پوکی استخوان در میانسالی و بویژه در دوران یائسگی زنان و همچنین استحکام استخوانها در دوران رشد کودکان بسیار مفید می باشد.
تحقیقات انجام شده در مورد خواص حبوبات حاکی از آن است که مواد غذایی ویژه ای در حبوبات وجود دارد که مصرف آنها به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی در کنار منابع پروتئین حیوانی، می تواند یک الگوی غذایی سالم را برای افراد ایجاد کند.
حبوبات علاوه بر داشتن پروتئین ها سرشار از کربوهیدرات های پیچیده اند و همین موضوع اهمیت این ماده غذایی را افزایش داده است.
کربوهیدرات های پیچیده موجود در این گروه غذایی برای افرادی که همیشه احساس ضعف، گرسنگی و افت قند خون دارند، بسیار مفید می باشد، زیرا می تواند قند خون را در حد مناسبی تنظیم کند.
یک متخصص تغذیه روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ارزش غذایی پروتئین حبوبات را می توان به کمک غلات کامل تر کرد و این موضوع از قدیم در رژیم غذایی ایرانیان مورد توجه بوده است.
دکترشایان حقیقی افزود: به طور مثال در غذایی مانند دلمه که از برنج، سبزیجات، لپه و نخود تهیه می شود، پروتئین گیاهی کاملی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: فواید پروتئین های گیاهی اگر با یک ماده غذایی با منشاء پروتئین حیوانی مانند ماست یا گوشت همراه شود، با کیفیت بسیار بالاتری به بدن مصرف کننده می رسد.
حقیقی اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، بیماریهای قلبی- عروقی و دیابت نوع دو در افرادی که دو بار یا بیشتر در هفته از حبوبات استفاده می کنند، کمتر از افرادی است که یک بار در هفته از آن استفاده می کنند یا برنامه غذایی آنها سرشار از غذاهای پرچرب، سرخ شده، غلات تصفیه شده مانند نان های سفید و شیرینی هاست.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه، حبوبات در ردیف سوم هرم غذایی در کنار گوشت ها، تخم مرغ، آجیل ها(مغزها ) قرار می گیرد، گفت: مصرف روزانه دو تا سه واحد این گروه بویژه برای کودکان در حال رشد توصیه شده است.
حقیقی، هر واحد این گروه که شامل یک لیوان حبوبات پخته شده است را معادل 60 تا 90 گرم گوشت قرمز، مرغ یا ماهی پخته شده، یک عدد تخم مرغ، 20 عدد بادام زمینی، 12 عدد بادام، سه قاشق غذاخوری کنجد یا 12 عدد آجیل مخلوط ذکر کرد.
وی به این نکته اشاره کرد که، مصرف روزانه حبوبات دررژیم غذایی مردم مناطق مدیترانه ای مانند پرتغال، اسپانیا، یونان، جنوب فرانسه، سوریه و فلسطین باعث شده که مردم این مناطق کمتر از مردم شمال اروپا، آمریکا و دیگر کشورهای در حال توسعه، دچار بیماریهای قلبی- عروقی و برخی سرطان ها شوند.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: مصرف حبوبات به دلیل داشتن فیبر زیاد و اشغال حجم زیادی از معده، احساس سیری زود رس ایجاد کرده و به دلیل اینکه قند موجود در آن بتدریج آزاد می شود، فرد دیرتر گرسنه می شود.
وی با بیان اینکه مصرف حبوبات، مقاومت بدن را در برابر بیماریها زیاد کرده و فعالیت روزانه و حافظه را افزایش می دهد،عنوان کرد: آهن موجود در حبوبات به مقدار زیاد از بروز کم خونی جلوگیری کرده و ویتامین های گروه B آن نیز در رفع افسردگی و اختلالات عصبی و بلوغ گویچه های قرمز خون موثر است.
حقیقی تصریح کرد: مصرف حبوبات به دلیل داشتن مواد فیبری در رفع یبوست، بواسیر و کاهش کلسترول خون نیز بسیار توصیه می شود.
وی خاطر نشان کرد: جذب و هضم حبوبات خشک در صورتی که زیاد کهنه باشند بسیار مشکل خواهد شد و مقدار زیادی از مواد مغذی موجود در آن نیز کاسته می شود، بنابراین بهتر است حبوبات در بسته بندی های بهداشتی و تاریخ دار تهیه شود.
م.ا/ 607 شماره 016 ساعت 09:48 تمام
۰ نفر