۲۸ تیر ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7229388
T T
۰ نفر
بعثت،انقلاب بزرک برضد جهل وتباهی وسرآغاز هدایت انسانها به کمال # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/04/28 فرهنگی.مبعث.پیامبر اسلام (ص ) مشهد - اقراء بسم ربک الذی خلق ، خلق الانسان من علق .... حضرت محمد (ص ) حال و هوای دیگری دارد. آن حضرت تا زمانی که در سن 40 سالگی به پیامبری مبعوث شدند هر سال سه ماه رجب، شعبان و رمضان را در غار حرا ( کوهی در شمال مکه ) به عبادت می گذرانید. این بار جبرئیل فرشته الهی از جانب خداوند متعال و با نازل شدن این آیات آن حضرت را به پیامبری مبعوث کرد. این آیات اولین آیاتی بود که با نازل شدن آنها در غار حراء حضرت محمد (ص ) از سوی خداوند به پیامبری مبعوث شدند تا، انسانها را از اوج کفر و تباهی و پرستش بتها و ذلت به اوج عزت و بندگی پرودگار و رهنمون شوند. سر آغاز تاریخ اسلام از روزی شروع شد که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در خلوت با محبوب، در دل غاری که در دامن کوهی در شمال مکه بود، راز و نیاز می کرد. گویا غار حراء هنوز هم پژواک مناجات پیامبر اکرم (ص ) را در قطعه قطعه سنک ریزه های خود به یادگار حمل و در گوش عاشقان حضرت که در آن وادی قدم می گذارند؟ نجوا می کند. آن شب، شب بیست و هفتم رجب بود که محمد در غار حرا مشغول راز و نیاز با خالق محبوب بود، صدای خجسته و با صلابتی را شنید که او را امر به خواندن کرد و بعد از سه مرتبه پیامبر نیز با او خواند: بخوان، بخوان به نام پروردگارت که آفرید. همان که انسان را از خون بسته ای خلق کرد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان که به وسیله قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمیدانست، یاد داد. آری ! چه شروع زیبا و کاملی. این آیات از خواندن، خلقت، کیفیت خلقت، شکر و سپاس، علم و دانش و غیره سخن گفته است، گویی باور خلقت اگر با علم و دانش عجین شود، انسان را به اوج آگاهی می رساند. آری ! آن روز که در غار حرا این ندا بر پیامبر اکرم (ص ) آمد ، رسالت نبوی با پیام خروج انسان از ظلمات و حرکت به سوی نور آغاز شد و بعثت آن حضرت سر آغاز راهی شد تا انسانها از شرک، بی عدالتی، تبعیض، جهل و فساد بیرون آمده و به سوی توحید، معنویت، عدالت و کرامت حرکت کنند. وقتی که حضرت محمد (ص ) از غار حراء به خانه بازگشت ، حال و هوای معنوی دیگری داشت چون خدیجه علت را جویا شد آن حضرت در پاسخ جریان را تعریف کرد و گفت: امشب من از سوی خداوند به پیامبری برگزیده شدم . خدیجه ، در حالی که از شادمانی سر از پا نمی شناخت، گفت:من مدتها پیش در انتظار چنین روزی بودم و می دانستم که تو با دیگران بسیار فرق داری، اینک به پیشگاه خدا شهادت می دهم که تو آخرین رسول خدایی و به تو و دین مبین اسلام ایمان می آورم. پس از آن ، حضرت علی (ع) که در خانه حضرت محمد (ص ) بود نیز با پیامبر بیعت کرد و به دین اسلام ایمان آورد. رسول خدا (ص ) در روز 27 رجب در مکه مکرمه دعوت به خدا را آغاز کرد و سالها بعد در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل داد . بعد از آن ، پیامبر اکرم (ص ) از جانب خداوند ماموریت یافت تا خویشاوندان خود را به اسلام دعوت کند و بعد از مدتی با ابلاغ از سوی خداوند متعال آن حضرت ماموریت یافتند که مردم عربستان و به تدریج سایر بلاد را از اوج ذلت و بت پرستی به پرستش پروردگار یکتا دعوت کنند. آری ، مبعث نبوی با نهضت معنوی شروع شد و انقلابی در عالم بشری ایجاد کرد که هنوز دامنه آن ادامه دارد .این تحول روحی، مردم مادی بت پرست را به مبدا آفرینش راهنمایی کرد و از کردار زشت برحذر ساخت و به نیکویی دعوت نمود. پیامبر (ص ) پیروان خود را به این منقبت ستود که شما بهترین امت من هستید و می توانید دنیای بشریت را با اجرای قانون متین قرآن به سعادت مطلوب رهنمون شوید. حضرت محمد(ص ) دین مبین اسلام را به مردمی عرضه کرد که جملگی در آتش جهل می سوختند و دعوت او چنان دلنشین بود که به سرعت دیوارهای جهل و خرافات را فرو ریخت و مردم فوج فوج به اسلام گرویدند . با مطالعه در آیات قرآن ، هدف ارسال رسولان به خوبی مشخص می شود و آن دستیابی مردم به فهم و درک اجتماعی برای اقامه عدل و قسط ، از بین بردن شرک، احسان به والدین ، وفا به عهد الهی، عدم خیانت به مال یتیم، اجتناب از همه زشتی ها، ممانعت از آدم کشی، صدق و راستی و دوری از دروغ، ممانعت از فرزندکشی و غیره است. از ظواهر آیات قرآن می توان استفاده کرد که بعثت پیامبران الهی، به ویژه پیامبراسلام (ص ) دارای اهداف مهم و والایی است که یکی از مهمترین برنامه های پیامبر اسلام (ص ) تربیت انسانها است. تربیت به معنای فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است. بر این منبا ، پیامبر (ص ) باید زمینه ها را برای انسانها آماده کنند تا از نظر عملی بهترین رابطه را با خدای خود (عبادات )، با هم نوع خود (عقود و ایقاعات )، با قوانین و مقررات اجتماعی (حکومت و سیاسات )، با خانواده خود( حقوق خانوادگی ) و با نفس خود( اخلاق و تهذیب نفس ) داشته باشند. پیامبر اسلام (ص ) در مدتی کوتاه، انسان هایی بزرک، مانند علی (ع ) ، زهرا (س )، سلمان فارسی، ابوذر، مقداد و غیره را تربیت کرد. آری به راستی حضرت محمد (ص ) کاشف معدن های نهفته انسانیت بودند. اهمیت اخلاق و تزکیه نفس بر کسی پوشیده نیست و جوامع مختلف به آن نیازمندند، زیرا تنها راه نجات از گمراهی ها، فسادها، جهل، جنک و خونریزی ها در پرتو اخلاق صحیح و آراسته شدن به ارزشها و مکارم اخلاقی است. حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه ، هدف از بعثت خود را کامل کردن مکارم اخلاق بیان کرده اند: بعثت لا تمم مکارم الاخلاق ؟ من برای کامل کردن فضایل اخلاقی مبعوث شده ام. ک/4 7490/2713/1654/589 / 1645
۰ نفر