بعثت،انقلاب بزرک برضد جهل وتباهی وسرآغاز هدایت انسانها به کمال
#
خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/04/28
فرهنگی.مبعث.پیامبر اسلام (ص )
مشهد - اقراء بسم ربک الذی خلق ، خلق الانسان من علق .... حضرت محمد (ص )
حال و هوای دیگری دارد. آن حضرت تا زمانی که در سن 40 سالگی به پیامبری
مبعوث شدند هر سال سه ماه رجب، شعبان و رمضان را در غار حرا ( کوهی در
شمال مکه ) به عبادت می گذرانید.
این بار جبرئیل فرشته الهی از جانب خداوند متعال و با نازل شدن این آیات
آن حضرت را به پیامبری مبعوث کرد.
این آیات اولین آیاتی بود که با نازل شدن آنها در غار حراء حضرت محمد (ص )
از سوی خداوند به پیامبری مبعوث شدند تا، انسانها را از اوج کفر و تباهی
و پرستش بتها و ذلت به اوج عزت و بندگی پرودگار و رهنمون شوند.
سر آغاز تاریخ اسلام از روزی شروع شد که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
در خلوت با محبوب، در دل غاری که در دامن کوهی در شمال مکه بود، راز و
نیاز می کرد. گویا غار حراء هنوز هم پژواک مناجات پیامبر اکرم (ص ) را در
قطعه قطعه سنک ریزه های خود به یادگار حمل و در گوش عاشقان حضرت که در
آن وادی قدم می گذارند؟ نجوا می کند.
آن شب، شب بیست و هفتم رجب بود که محمد در غار حرا مشغول راز و نیاز با
خالق محبوب بود، صدای خجسته و با صلابتی را شنید که او را امر به خواندن
کرد و بعد از سه مرتبه پیامبر نیز با او خواند:
بخوان، بخوان به نام پروردگارت که آفرید. همان که انسان را از خون بسته
ای خلق کرد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان که به وسیله
قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمیدانست، یاد داد.
آری ! چه شروع زیبا و کاملی. این آیات از خواندن، خلقت، کیفیت خلقت، شکر
و سپاس، علم و دانش و غیره سخن گفته است، گویی باور خلقت اگر با علم و
دانش عجین شود، انسان را به اوج آگاهی می رساند.
آری ! آن روز که در غار حرا این ندا بر پیامبر اکرم (ص ) آمد ، رسالت نبوی
با پیام خروج انسان از ظلمات و حرکت به سوی نور آغاز شد و بعثت آن حضرت
سر آغاز راهی شد تا انسانها از شرک، بی عدالتی، تبعیض، جهل و فساد بیرون
آمده و به سوی توحید، معنویت، عدالت و کرامت حرکت کنند.
وقتی که حضرت محمد (ص ) از غار حراء به خانه بازگشت ، حال و هوای معنوی
دیگری داشت چون خدیجه علت را جویا شد آن حضرت در پاسخ جریان را تعریف کرد
و گفت: امشب من از سوی خداوند به پیامبری برگزیده شدم .
خدیجه ، در حالی که از شادمانی سر از پا نمی شناخت، گفت:من مدتها پیش در
انتظار چنین روزی بودم و می دانستم که تو با دیگران بسیار فرق داری، اینک
به پیشگاه خدا شهادت می دهم که تو آخرین رسول خدایی و به تو و دین مبین
اسلام ایمان می آورم.
پس از آن ، حضرت علی (ع) که در خانه حضرت محمد (ص ) بود نیز با پیامبر
بیعت کرد و به دین اسلام ایمان آورد.
رسول خدا (ص ) در روز 27 رجب در مکه مکرمه دعوت به خدا را آغاز کرد و
سالها بعد در مدینه
حکومت اسلامی را تشکیل داد .
بعد از آن ، پیامبر اکرم (ص ) از جانب خداوند ماموریت یافت تا خویشاوندان
خود را به اسلام دعوت کند و بعد از مدتی با ابلاغ از سوی خداوند متعال آن
حضرت ماموریت یافتند که مردم عربستان و به تدریج سایر بلاد را از اوج ذلت
و بت پرستی به پرستش پروردگار یکتا دعوت کنند.
آری ، مبعث نبوی با نهضت معنوی شروع شد و انقلابی در عالم بشری ایجاد کرد
که هنوز دامنه آن ادامه دارد .این تحول روحی، مردم مادی بت پرست را به
مبدا آفرینش راهنمایی کرد و از کردار زشت برحذر ساخت و به نیکویی دعوت
نمود.
پیامبر (ص ) پیروان خود را به این منقبت ستود که شما بهترین امت من هستید
و می توانید دنیای بشریت را با اجرای قانون متین قرآن به سعادت مطلوب
رهنمون شوید.
حضرت محمد(ص ) دین مبین اسلام را به مردمی عرضه کرد که جملگی در آتش جهل می
سوختند و دعوت او چنان دلنشین بود که به سرعت دیوارهای جهل و خرافات را
فرو ریخت و مردم فوج فوج به اسلام گرویدند .
با مطالعه در آیات قرآن ، هدف ارسال رسولان به خوبی مشخص می شود و آن
دستیابی مردم به فهم و درک اجتماعی برای اقامه عدل و قسط ، از بین بردن
شرک، احسان به والدین ، وفا به عهد الهی، عدم خیانت به مال یتیم، اجتناب
از همه زشتی ها، ممانعت از آدم کشی، صدق و راستی و دوری از دروغ، ممانعت
از فرزندکشی و غیره است.
از ظواهر آیات قرآن می توان استفاده کرد که بعثت پیامبران الهی، به ویژه
پیامبراسلام (ص ) دارای اهداف مهم و والایی است که یکی از مهمترین برنامه
های پیامبر اسلام (ص ) تربیت انسانها است.
تربیت به معنای فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و
شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است.
بر این منبا ، پیامبر (ص ) باید زمینه ها را برای انسانها آماده کنند تا
از نظر عملی بهترین رابطه را با خدای خود (عبادات )، با هم نوع خود (عقود
و ایقاعات )، با قوانین و مقررات اجتماعی (حکومت و سیاسات )، با خانواده
خود( حقوق خانوادگی ) و با نفس خود( اخلاق و تهذیب نفس ) داشته باشند.
پیامبر اسلام (ص ) در مدتی کوتاه، انسان هایی بزرک، مانند علی (ع ) ، زهرا
(س )، سلمان فارسی، ابوذر، مقداد و غیره را تربیت کرد. آری به راستی حضرت
محمد (ص ) کاشف معدن های نهفته انسانیت بودند.
اهمیت اخلاق و تزکیه نفس بر کسی پوشیده نیست و جوامع مختلف به آن
نیازمندند، زیرا تنها راه نجات از گمراهی ها، فسادها، جهل، جنک و خونریزی
ها در پرتو اخلاق صحیح و آراسته شدن به ارزشها و مکارم اخلاقی است.
حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه ، هدف از بعثت خود را کامل کردن مکارم
اخلاق بیان کرده اند: بعثت لا تمم مکارم الاخلاق ؟ من برای کامل کردن فضایل
اخلاقی مبعوث شده ام. ک/4
7490/2713/1654/589 / 1645