نمایشگاه نقاشی های سعید رجبی امروز پایان می یابد
#
خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/01/19
اجتماعی.فرهنگی.اسپانیا
مادرید- نمایشگاه جدیدترین آثار سعید رجبی هنرمند و نقاش ایرانی که به
مدت سه هفته در گالری آرته مادا (mada arte ( مادرید به نمایش گذاشته و
با استقبال فراوان روبرو شد ، امروز خاتمه می یابد.
بنا برگزارش ایرنا ، دراین نمایشگاه تعداد 20 اثر تازه این نقاش هیپر
رئالیست به نمایش گذاشته شد.
رجبی که مدت 23سال است در مادرید زندگی می کند در مجتمع دانشگاه هنرتهران
تحصیل کرده و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کمپلوتنسه
مادرید است.
رجبی درهمه این تابلوها که حاصل دو سال کار متداوم این هنرمند است ،
مناظر شهری مادرید را با تکنیک رنک روغن و سیاه و سفید به نقش کشیده شده
و ابعاد آن از 40 در 120 سانتیمتر تا 80 در 240 سانتیمتر متغیراست.
با وجود اینکه نقاش 45 ساله ایرانی در آثار تازه خود همانند بیشتر
تابلوهایش از منطقه مرکزی مادرید بیرون نرفته، به خوبی می توان در آثارش
تکامل تکنیکی و ظرافتهای هنری را احساس کرد.
ازجمله نکات برجسته تابلوهای تازه رجبی ، گنجاندن زاویه های مختلف در یک
تابلو است به گونه ای که می توان آن را به دوربین متحرک سینما تشبیه کرد.
پرده ای که رجبی در این آثار نقش زده ، چشم را وادار می سازد تا با
وفاداری به خط افق حرکت کند و اینگونه مجموعه اثر را دریابد.
این ویژگی بیش از همه در تابلو سقف توپولینو ( Topolino ( با ابعاد 80
در 240 سانتیمتر به چشم می خورد که منظره ای با زاویه 180 درجه در سطح
صاف ( plan ( نقاشی شده است.
رجبی به خاطر خلق آثار ارزشمند خود تاکنون علاوه بر جایزه اول دانشکده
هنرهای زیبا مادرید ، جایزه اتحادیه نقاشان و مجسمه سازان اسپانیا و مدال
ملکه صوفیا را نیز بدست آورده است.
بازدیدکنندگان و منتقدانی که در برنامه گشایش نمایشگاه رجبی حاضر بودند ،
جذاب ترین نکات تابلوهای رجبی را تکیه بر نور عنوان می کردند.
سعید رجبی دراین باره می گوید که قصدش از خلق اینگونه آثار ، نمایان
ساختن نور خورشید در شهر مادرید به ویژه درفصل تابستان است.
بیشتر مناظری که در این تابلوها نقش زده شده، محل هایی است که هنرمند در
آنها تجربه زندگی داشته و به نوعی خاطرات خویش را در این آثار دخالت داده
است.
رجبی می گوید که در پی آن نیست تا از طبیعت و مناظر جلوی چشم اثری هنری
بیافریند، بلکه قصد دارد تا توسط هنر ، طبیعت و پیرامون زندگی را بهتر
بشناساند.
وی اضافه می کند که شهر و محل زندگی ، پر از خاطرات است و نقاشی می تواند
زمینه گفتمان با این خاطرات را فراهم سازد تا با محیط ، ارتباط عمیق تری
برقرار شود.
رجبی درباره استفاده از تکنیک سیاه و سفید نیز چنین بیان می کند که
دوری از رنک شاید واکنشی طبیعی و ناخودآگاه به جنک تبلیغاتی رنگی است که
همه محیط ما را در بر گرفته است.
وی همچنین معتقد است که سیاه و سفید بودن تابلوهایش می تواند، تاثیر
آلبوم های خانوادگی قدیمی باشد که به عنوان یکی از مهمترین منابع خاطرات
همه تحت تاثیر آن قرار دارند.
سعید رجبی تاکید می کند : با توجه به گستردگی و عمق هنر نقاشی در اسپانیا
حضور در این عرصه هنری در این کشور کار ساده ای نیست .
این هنرمند تهرانی که از 15 سالگی به طور جدی نقاشی را شروع کرده با بیان
اینکه تعالیم هنرمندان بزرک ایرانی و اسپانیایی مهمترین عامل موفقیت های
وی بوده است ، از ابراهیم جعفری و منوچهر معتبر به عنوان مهمترین اساتید
ایرانی خویش نام می برد .
وی : در اسپانیا نیز از راهنمایی های نقاشانی چون آگوستین اوبه دا
Ubeda ,Agustin آنتونیو لوپز Lopez Antonio و مونیز ورا Vera Munoz
بهره گرفته است.
آنتونیو لوپز اکنون شاخص ترین چهره مکتب مادرید در نقاشی هیپر رئالیسم
است و شیوه کار او در تابلوهای رجبی نیز بی تاثیر نیست.
سعید رجبی تاکنون دراسپانیا بیش از 50 نمایشگاه برپا کرده و شماری از
تابلوهای وی علاوه بر موزه شهر مادرید در برخی از کلکسیونهای خصوصی در
ایتالیا ، اسپانیا، فرانسه و آمریکا نگهداری می شود.
اروپام 1553**350**350**