سردبیر سی نما رسانه: نقد نویسی باعث اعتلای سینمای ایران می شود
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/10/23
فرهنگی.سینما.گردهمایی
سردبیر سی نما رسانه با بیان اینکه نقد نویسی سبب اعتلای سینمای ایران می
شود گفت: به طور کلی هیچ جامعه ای را نمی توان متصور شد که به پالایش دست
یابد مگر اینکه در آن جریان نقد موجود باشد.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، محمد تقی فهیم، منتقد سینما در آستانه
برگزاری گردهمایی سالانه منتقدان و نویسندگان کشور ضمن بیان مطلب فوق
افزود: در عرصه هنر و سینما وجود نقد را به هیچ وجه نمی توان نادیده گرفت
و نقد یکی از ملزومات سینماست. زیرا در بحث فرهنگی آسیب شناسی از اهمیت
ویژه ای برخوردار است و از طریق نقد آثار هنری می توان مشخص کرد که آیا
محصولات فرهنگی جوابگوی نیازهای جامعه هست و یا خیر؟
وی افزود: به تجربه هم ثابت شده است که زمانی که نقد نویسی در سینما به
نوعی بالندگی و رشد رسیده و به جایگاه بهتری رسیده سینما نیز در کنار آن
پیشرفت کرده و سطح کیفی فیلم ها رشد کرده است. در غیر این صورت فیلم ها
به سمت ابتذال و بی محتوایی پیش رفته است.
وی افزود: این موضوع تنها در ایران نمود ندارد بلکه در سینمای بسیاری از
کشورها این اتفاق افتاده است و از همین روی در بسیاری از کشورها جهان به
نقد نویسی بسیار اهمیت می دهند.
فهیم در خصوص نقش منتقد در ارتباط مخاطب با سینما بیان داشت: منتقد در
واقع حلقه واسط میان مخاطب و سینماست و بسیاری از مردم بر اساس ارزیابی
منتقدان از سینماست که به تماشای بسیاری از فیلم ها می روند.
وی در ادامه گفت: اگر ما خواهان سینمای خوب و متعالی هستیم باید به جریان
نقد و نقد نویسی اهمیت ویژه ای دهیم. در بسیاری از موارد نیز نقد خوب می
تواند به یک جریان فرهنگی بیانجامد و اثرات بسیار بلند مدتی را بر روی
آثار هنری از جمله سینما داشته باشد. این منتقد سینما نقد نویسی را متاثر
از شرایط اجتماعی دانست و گفت : نقد نویسی نباید به دور از شرایط
اجتماعی باشد. البته این به این معنا نیست که منتقد باید تابع شرایط باشد
. بلکه منتقد خوب منتقدی است که با جریان سازی به شکلی سوار بر شرایط شود
و اجازه ندهد که نوشته هایش تاریخ مصرف داشته باشد.
محمد تقی فهیم روند نقد نویسی در ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت:
نقد نویسی در ایران طی سال های گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است و
همین موضوع باعث شده که سینمای ایران نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.
وی افزود: نگاهی به فیلم های سی سال اخیر سینمای ایران و مقایسه آن با
فیلم های قبل از انقلاب به خوبی نشان دهنده رشد قابل ملاحظه سینمای ایران
است. طی این مدت شاهد فیلم های بسیار خوبی بوده ایم که در سینمای قبل از
انقلاب بسیار انگشت شمار بودند و تعداد کارگردانانی که این جرات را داشتند
که فیلم هایی با مفهوم بالا بسازند نیز در آن دوران بسیار اندک بود.
وی در ادامه بیان داشت: در واقع ما در تمامی زمینه ها تکامل داشته ایم و
به طور مثال تعداد افراد تحصیلکرده و با سواد در سینمای ما طی این سال ها
بسیار زیاد شده است و از لحاظ تکنیکی نیز پیشرفت های چشم گیری داشته ایم
. افزایش چشمگیر تعداد نشریات و خصوصا نشریات تخصصی سینما خود موید این
گفته است.
این منتقد سینما در خصوص آینده نقد نویسی در ایران گفت: آینده نقد نویسی
در ایران را بسیار امیدوارکننده می دانم چون تعداد منتقدان جوانی که
وارد این عرصه می شوند روند خوبی دارد و در آینده شاهد خواهیم بود که
بسیاری از آنان تبدیل به منتقدان مطرح سینمای ما خواهند شد.
وی جریان نقد نویسی را دارای نقاط ضعفی هم دانست و گفت: این کثرت گرائی
در نقد نویسی در کنار نکات مثبتی که دارد نقاط ضعفی هم دارد و آن پائین
آمدن سطح کیفی کار در برخی موارد است.
وی افزود: البته این می تواند شبیه به مثال بازاری باشد که در آن از یک
نوع کالا به مقدار زیادی موجود است و همین باعث می شود که انتخاب برای
مخاطب سخت شود که با سیاست گذاری درست می توان این مشکل را هم مرتفع کرد.
این منتقد برگزاری برنامه هایی چون شب منتقدان را بسیار مثبت ارزیابی کرد
و گفت: انجمن منتقدان نیاز به خود نمایی بیشتری دارد و طی این سال ها
خوشبختانه این اقدام تا حد زیادی انجام شده است. با توجه به اینکه
منتقدان خودشان از خانواده رسانه ها هستند برای شناساندن نقد و نقد نویسی
به مردم و همچنین یک جمع بندی در ارتباط با اقدامات خود نیاز به برگزاری
چنین برنامه هایی دارند.
گردهمایی سالانه منتقدان و نویسندگان سینمای ایران دوشنبه 28 دیماه ساعت
18 در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می شود. این مراسم با عنوان شب
منتقدان به همت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و با همکاری
انجمن سینمای جوانان ایران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بنیاد
سینمایی فارابی، خانه سینما به اجرا درمی آید.