۱۳ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7390702
T T
۰ نفر
آیین سنتی " سیزده بدر " در چهارمحال و بختیاری برگزار شد .......................................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/01/87 داخلی. اجتماعی. مناسبتها. نوروز87 .
همزمان با روز سیزدهم فروردین،آیین سنتی و باستانی " سیزده بدر" روز سه شنبه در مناطق مختلف شهری و روستایی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
به گزارش ایرنا، مردم استان بر اساس یک سنت دیرین، در سیزدهم فروردین با خروج از منازل خود و گشت و گذار در دل طبیعت، مناطق تفریحی، زیارتی و سیاحتی، سال کاری جدید را با شادابی و نشاط آغاز می کنند.
برخی از مردم این دیار پس از برپا کردن چادر در دل طبیعت اقدام به طبخ غذاهای محلی نظیر " آش مچه " و " آش شنگ " می کنند.
این دو غذای محلی از گیاهان خوراکی و طبیعی " شنگ " و" مچه " به همراه افزودنی ها دیگر مانند " کشک " و پیاز داغ، طبخ و تهیه می شود.
مردم استان در این روز، پس از چیدن گیاهان طبیعی و خوراکی وپختن غذاهای گیاهی، با خواندن قرآن و دعا، به گشت و گذار خود پایان می دهند.
به همین مناسبت بسیاری از مردم شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری امروز با حضور در " پارک ملت " این شهر، در آیین سنتی " سیزده بدر" شرکت کردند.
همچنین مناطق توریستی و تفریحی سامان، بلداجی، چغاخور، گندمان، کوهرنگ، پیرغار، بابا پیراحمد، بارده، چشمه دیمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز، چشمه وقت و ساعت و پارک جنگلی شیاسی و 150 کانون گردشگری از مناطق تفریحی دیگر استان در سیزده بدر با استقبال گردشگران روبرو شده است.
به گزارش ایرنا، پل تاریخی زمان خان نیز با ازدحام بسیار زیادی از مردم که برای برپایی جشن سیزده بدر به منطقه سامان رفته بودند، همراه شد.ک/2 7359/542/587 شماره 020 ساعت 10:34 تمام
۰ نفر