۳۱ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7397279
T T
۰ نفر
رییس اورژانس 115 خراسان رضوی: با تامین مکان ،کمبود پایگاههادر شهر مشهد رفع می شود .....................................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/01/87 داخلی.اجتماعی.درمان.اورژانس.
رییس اورژانس 115 خراسان رضوی گفت: با فراهم شدن مکان استقرار پایگاه های اورژانس، کمبود 50 درصدی تعداد این پایگاهها در کلانشهر مشهد رفع خواهد شد.
دکتر محمدرضا کلانی روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: طی سالهای اخیر استقرار پایگاههای اورژانس جاده ای و شهری در سطح استان خراسان رضوی به وضعیت نسبتا مطلوبی رسیده اما شهر مشهد همچنان با کمبود پایگاه اورژانس مواجه است.
وی افزود: بر طبق استانداردها به ازای هر 60 هزار نفر جمعیت شهری باید یک پایگاه اورژانس در شهرها فعال باشد و با این احتساب مشهد به 60 پایگاه شهری اورژانس نیازمند است.
وی بیان کرد: این در حالی است که هم اکنون 31 پایگاه اورژانس با همین تعداد آمبولانس در مشهد خدمات رسانی به جمعیت انبوه را بر عهده داشته و از این بابت کمبودها وجود دارد.
کلانی نبود مکان جهت دایر کردن پایگاه اورژانس در مشهد را مشکل اصلی در این زمینه دانست و افزود: بر طبق ضوابط، با استقرار پایگاه اورژانس دو آمبولانس از سوی وزارت بهداشت تخصیص می یابد و مشکل کنونی ما فقدان فضای فیزیکی برای استقرار پایگاه است.
رییس اورژانس 115 خراسان رضوی گفت: بر طبق قوانین موجود، حتی اگر بودجه لازم برای خرید زمین وجود داشته باشد، دستگاههای دولتی حق خرید زمین و احداث مکان برای ارائه خدمات را ندارند و این امر فقط از طریق تغییر کاربری مکانهای متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد میسر است.
دکتر کلانی افزود: از سوی دیگر محل استقرار پایگاه اورژانس به لحاظ پراکندگی و جمعیت تحت پوشش و نیز شبکه ارتباطی از اهمیت بسزایی برخوردار است و تغییرات کاربری با مشکلات و چالش های مختلفی روبروست.
وی با قدردانی از شهرداری و آتش نشانی مشهد جهت فراهم کردن مکانی برای استقرار پایگاه اورژانس گفت: هم اکنون تنها سه پایگاه اورژانس در سطح کلانشهر مشهد متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
به گفته وی، در حال حاضر استقرار پایگاه اورژانس در فضایی به مساحت حدود 120 متر مربع میسر است و همکاری خیرین در فراهم کردن چنین فضایی یک اقدام شایسته و از راهکارهای نجات جان بیماران بدین طریق است.
وی اظهار داشت: هم اکنون 132 پایگاه جاده ای و شهری در استان خراسان رضوی فعال است که 24 مورد از این تعداد به دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار و گناباد تعلق دارند.
وی گفت: طی سال گذشته حدود 18 پایگاه اورژانس در سطح شهرها و جاده های استان خراسان رضوی احداث شده است.
وی متوسط زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار در خراسان رضوی را برای شهرها 5/10 دقیقه و در جاده ها 20 دقیقه عنوان کرد و افزود: بر اساس استانداردها این میزان به ترتیب در شهرها هشت و در جاده ها کمتر از 17 دقیقه تعریف شده است.
دکتر کلانی در پایان خاطر نشان کرد: طی سال گذشته 126 هزار ماموریت توسط اورژانس خراسان رضوی صورت گرفته است که از این تعداد 108 هزار مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و بقیه به دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار و گناباد تعلق دارد.ک/3 7487/663/589/659 شماره 349 ساعت 15:40 تمام
۰ نفر