۸ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7401024
T T
۰ نفر
نگاهی به کارنامه درخشان سردار شهید شفیع زاده بنیانگذار توپخانه سپاه ..................................................................
تبریز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/02/87 داخلی.اجتماعی.ایثارگران.شهیدان هشتم اردیبهشت، سالروزشهادت سردارسرافراز سپاه اسلام سرلشکر شهید "حسن شفیع زاده" بنیانگذارفرماندهی توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
مرور کوتاه به کارنامه سراسر درخشان این سردار بزرگ اسلام گامی در جهت ایجاد خودآگاهی و تجلیل ازنمونه های وطن پرستی و دیانت است که توان اسوه شدن برای نسل جوان را دارند.
حسن شفیع زاده فرزند برومند شهر مذهبی و تاریخی تبریز مرداد 1336 در خانواده ای مذهبی و مقلد امام راحل (ره )درتبریز متولد شد و از همان اوایل کودکی در مجالس سوگواری امام حسین (ع) با روحیات ضد طاغوتی و ظلم ستیزی مردم این دیار آشنایی پیدا کرد.
این شهید بزرگواردراوایل دوران جوانی پدر خویش را از دست داد وبه عنوان فرزند ارشد خانواده پشتیبان دلسوز مادر فداکار و دلسوز خود شد.
وی همزمان با اوج گیری حرکت های توفنده انقلاب اسلامی که در خدمت سربازی بود، در سایه رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره ) با روحانیون معظم در تبعید، همچون آیت الله شهید مدنی وشهید آیت الله دستغیب در تماس بود و در همان حال به پخش اعلامیه ها و پیام های رهبر انقلاب اسلامی در داخل و خارج از پادگان در تبریز می پرداخت.
شهید شفیع زاده دردوران خدمت سربازی به دلیل ارتباطات خود بامحافل مذهبی، روحانیون و نیز قرار گرفتن در هسته یک عملیات فریب ماموران ساواک که قصد حمله به منزل آیت الله شهیدمدنی را داشتند به منطقه مرند تبعید شد.
شفیع زاده به دنبال تشکیل سپاه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر دوستان و همرزمان خود اولین هسته های مسلح سپاه را پی ریزی کرد و در سمت مسوول عملیات تبریز در سرکوبی خوانین و اشرار آذربایجان و حزب منحرف خلق مسلمان نقش فعال داشت. وی همچنین به همراه شهید باکری در سپاه ارومیه انجام وظیفه کرد و به عنوان مسوول عملیات برای ایجاد امنیت آن منطقه در درگیری های متعدد برای سرکوبی گروه های فاسد تلاش شبانه روزی کرد.
این شهید توانست در این دوران توانست در تشکیلات حزب منحله دمکرات نفوذ کند و باعث متلاشی شدن آن و دستگیری و اعدام تعداد زیادی از کادرهای آنان شود.
با شروع جنگ تحمیلی و محاصره آبادان با یک دسته خمپاره انداز که تحت مسوولیت شهید باکری اداره می شد به جبهه های جنوب شتافت. به اذعان رزمندگان باسابقه، وی نقش سازنده ای درشکستن حصر آبادان درزمان حضور خود در ایستگاه هفت در این ناحیه داشته است. وی پس از عملیات طریق القدس به عنوان رییس ستاد تیپکربلا که تازه تشکیل شده بود انجام وظیفه کرد و در شکل گیری انسجام و سازماندهی آن نقش اساسی داشت. در عملیات پیروزمندانه فتح المبین معاون تیپ المهدی بود و خاطره رشادت ها و جانفشانی های او در اذهان مسوولین جنگ و همرزمانش هرگز از یاد نمی رود.
پس ازاین عملیات با اندیشه بلندی که در سر داشت و تجربیاتی که کسب کرده بود متوجه شد که باگسترش سازمان رزمی مردمی، برای انجام عملیات بزرگ نیاز به تشکیلات پشتیبانی آتشی به نام توپخانه می باشد. با همفکری تنی چــند از فرماندهان ضمن پی ریزی و سازماندهی اولین آتشبارهای توپخانه مســــوولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در قرارگاه فتح در عملیات بیت المقدس را برعهده گرفت و به خوبی از عهده این وظیفه برآمد.
او با برخورداری ازقدرت ابتکار، خلاقیت و آینده نگری همواره طرحهای دراز مدت که مبتنی بر واقع بینی در کارها و برنامه ها بود ارائه می داد.
این شهید، با پشتکار و تلاش بی وقفه، توپهای غنیمتی از ارتش دشمن را در قالب توپخانه های لشکری و گردان های مستقل توپخانه را به سرعت سازماندهی کرد و در عملیات رمضان علیه دشمن بعثی بکار برد.
در این مرحله در ادامه با به دست آوردن توپهای غنیمتی بیشتر، گروه های توپخانه را به استعداد چندین گردان شکل داد. در نبردهای خیبر، والفجر 8 ، کربلای یک، کربلای چهار، کربلای پنج که سپاه به لحاظ عملیاتی مسوولیت مستقلی داشت پشتیبانی آتش کل منقطه عملیات با رهبری و هدایت وی انجام گرفت.
اوج هنرنمایی و شکوفایی خلاقیت ایشان در عملیات والفجر هشت تجلی یافت.
آتش پرحجم و متمرکزی که با برتری کامل علیه دشمن اجرا نمود به اعتراف فرماندهان اسیر عراقی درطول جنگ کسی که به خود ندیده بود، زیرا قسمت اعظم یگان های دشمن قبل از رسیدن به خط مقدم و درگیری با رزمندگان اسلام منهدم می شدند. شهیدشفیع زاده ضمن شرکت درکلیه صحنه های عملیاتی، مسوولیت فرماندهی توپخانه و طرح ریزی و هدایت آتش پشتیبانـی را در قرارگاه های مختلف برعهده داشت و آخرین مسوولیت وی فرماندهی توپــخانه نیروی زمینی سپاه و مسوولیت قرارگاه خاتم الانبیا(ع) بود.
سردار محسن رضایی فرمانده کل سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دریاد شهید شفیع زاده گفته است: "توپخانه سپاه را آذربایجانی ها درست کردند و نقش موثر توپخانه را شهید شفیع زاده ایفا می کرد. برای دنیا خیلی مهم بود که آیا سپاه دسترسی به توپ پیدا می کند یانه ؟ چون تا زمانی که سپاه با کلاشینکف می جنگید، آنها می گفتند اینها چیزی نیستند خوب کلاشینکف یک سلاح انفرادی است، صد سال پیش با این سلاح می جنگیدند، اما وقتی سپاه مجهز به توپخانه شد دنیا خیلی وحشت کرد، مخصوصا در عملیات فاو، دشمن از بصره حرکت می کرد تا فاو تا با ما بجنگد، یعنی باید 12 کیلومتر مسافت طی می کرد. اما همین که ماشین های عراقی از بصره فاصله می گرفتند، توپخانه ما روی آن ها آتش می ریخت و تا می رسیدند به خط فاو دیگر توان جنگی خود رااز دست می دادند و دچار شکست می شدند. این توپخانه را سردار شهید حسن شفیع زاده بنیانگذاری کرده بود." این شهید در هشتم اردیبهشت 66 در منطقه عملیاتی کربلای 10 در شمالغرب کشور (منطقه عمومی ماووت ) در حالی که عازم خط مقدم جبهه بود، خودروی وی مورد اصابت ترکش گلوله توپ دشمن قرار گرفت و به آرزوی دیرینه خود نایل شد و با بدنی قطعه قطعه و غرق در خون به دیدار معشوق شتافت. ک/4 612/586/546 شماره 086 ساعت 11:06 تمام
۰ نفر