۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7403900
T T
۰ نفر
تاریخ هنر در هزاره های پیش از میلاد در همایش تمدن جیرفت بررسی می شود ..................................................................
کرمان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/02/87 داخلی.فرهنگی.میراث فرهنگی.همایش.
مدیر پژوهشهای فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران گفت: تاریخ هنر در هزاره های پیش از میلاد در همایش ملی و بین المللی تمدن جیرفت بررسی می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر مسعود ناصری عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در کرمان افزود: این همایش یکی از مهمترین برنامه های فرهنگی چند سال اخیر است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگستان هنر در صدر برنامه های خود متولی پژوهشهای مرتبط با هنر و فرهنگ است گفت: به همین سبب در طول مسیر پژوهشهای فرهنگی ایجاد منابع تاریخ هنری و فرهنگی را در اولویت کارهای خود قرار داده است.
وی با یادآوری اینکه سهم تاریخ هنر ایران از نوشته های فرهنگی در دنیا ناچیز است، افزود: یکی از دلایل این امر ایرانی نبودن تاریخ نویسان هنری است.
دکتر ناصری، پرداختن به حوزه های فرهنگی و تاریخی را در بازشناسی و معرفی تاریخ هنر کشور موثر ارزیابی کرد و افزود: در صورتی که پژوهشهای مرتبط در حوزه تمدنی هلیل رود به درستی شناخته شود می تواند منشاء تاریخ تمدن بشری را به جنوب شرق ایران و استان کرمان نسبت دهد.
مدیر پژوهشهای فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران اظهارامیدواری کرد که در سالهای آتی حوزه جنوب شرقی ایران به طور کامل در خصوص فرهنگ و هنر مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر ناصری ویژگی دیگر این همایش را بازشناسی قرار دادن رشته های بین رشته ای بین هنر و باستان شناسی در ایران و تحلیل و نتیجه گیری از تئوری های جدید ارزیابی کرد.
وی اطلاعات و کاوشهای جیرفت را برای کارشناسان ایرانی و خارجی بسیار نو دانست و افزود: محوطه های تاریخی جیرفت تنها محوطه هایی هستند که توسط باستان شناسان ایرانی در حال کاوش و تجزیه و تحلیل قرار دارند.
مدیر پژوهشهای فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران افزود: اسفند ماه پارسال ضمن برپایی یک نشست علمی، پژوهشی در تهران، گزارشهایی از فصل پنجم کاوش در محوطه های باستانی جیرفت ارایه شد.
وی اضافه کرد: پس از آن تدارک برنامه بزرگی در زمینه جیرفت پژوهی پیش بینی شد که امسال این برنامه به مرحله اجرا در آمده است.
دکتر ناصری گفت: در همایش ملی و بین المللی تمدن جیرفت 14 نفر از پژوهشگران خارجی از کشورهای اروپایی و آمریکایی و 16 باستان شناس و پژوهشگر ایرانی در مورد حوزه تمدن هلیل رود به ارایه مقاله می پردازند.
وی افزود: در طول برپایی همایش همچنین دو پانل در زمینه های بین رشته ای ارایه می شود که در این پانلها هنر در جیرفت مورد بازشناسی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: این همایش روزهای 16 تا 18 اردیبهشت ماه در تهران و 19 و 20 اردیبهشت در کرمان و جیرفت برگزار خواهد شد.
مدیر پژوهشهای فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: استان کرمان می تواند در هزاره های چهارم پیش از میلاد به عنوان شاهراه فرهنگی تمدن محسوب شود.
دکتر ناصری گفت: در این پژوهشها و استدلالهای مقالات به معرفی این شاهراه تمدنی پرداخته می شود.
وی اختصاص تمام مقالات به حوزه فرهنگی هلیل رود و جیرفت را از ویژگیهای این همایش برشمرد و افزود: این امر برای کرمان پژوهی و ایران پژوهی یک پیشرفت محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه تغییر دادن مبداء تاریخ تمدن و فرضیه های تاریخی به زمان زیادی نیاز دارد گفت: حضور باستان شناسان بین المللی در این همایش این مزیت را دارد که از این پس نمی توانند در مقالات خود جیرفت را نادیده بگیرند.
دکتر ناصری افزود: مقالات ارایه شده در این همایش ظرف شش ماه آینده ویرایش و در قالب مجموعه مقالات به زبانهای فارسی و انگلیسی چاپ خواهد شد.
او افزود: همچنین سایتی در اینترنت آماده می شود که در آن محوطه های تاریخی و مقالات پژوهشی در مورد تمدن جیرفت در آن قرار خواهد گرفت.
وی ارایه یک فیلم مستند 10 دقیقه ای را از دیگر برنامه های جانبی این همایش برشمرد. ک/2 657/507/659 شماره 428 ساعت 19:50 تمام
۰ نفر