۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7407954
T T
۰ نفر
نگاهی به عملکرد خبری ایرنا مرکز فارس در سفر رهبر فرزانه انقلاب ...............................................................
شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/2/87 داخلی.اجتماعی.سفر. رهبر انقلاب.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس با یاری جستن ازذات اقدس خداوند سبحان و با تکیه بر توان تخصصی و حرفه ای نیروهای خدوم و پر تلاش توانست در جریان سفر مقام معظم رهبری به استان فارس عملکردی درخشان و شایسته شان و جایگاه رهبر فرزانه انقلاب و متناسب با جیاگاه فرهنگی استان فارس در کارنامه خود ثبت کند و به یادگار بگذارد.
البته همه تلاش ها و مساعی که در حوزه خبر قبل از سفر، در طول سفر و بعد از سفر رهبر معظم انقلاب انجام شد را نمی توان در قالب آمار ارائه کرد و بسیاری ازآفرینش های خبری ایرنا در قالب آمار فقط یک رقم راافزایش می دهد اما در کارکرد و عرصه تاثیراین فعالیت هابسیار فراتر از بالا و پایین رفتن یک رقم نقش آفرینی کرده است.
در عین حال عملکرد ایرنا استان فارس در آینه آمار نیز چشمگیر و درخشان است به طوری که بر اساس آمارهای موجود همکاران ایرنا در جریان سفر مقام معظم رهبری توانستند 495 آفرینش خبری در قالب خبر،گزارش ، تحلیل و تفسیر خبری تولید کنند و در رسانه فراگیر خبرگزاری جمهوری اسلامی بازتاب دهند.
بازتاب اخبار،گزارش هاو آفرینش های خبری ایرنا استان فارس به حدی فراگیر بودکه در این مدت صدها رسانه مکتوب،رسانه مجازی و رسانه های صوتی و تصویری از آفرینش های خبری ایرنا بهره بردند و به انعکاس این مطالب پرداختند.
درمجموع بر اساس تصمیماتی که در شورای برنامه ریزی خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس گرفته شد می توان به ذکر چند نکته در جریان سفر مقام معظم رهبری اشاره کردکه این نکات درمجموع موجب دستیابی خبرگزاری جمهوری اسلامی به کارنامه ای درخشان در جریان این سفر گردید.
.................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس در تولید آفرینش های خبری اساس کار خود را بر مبنای سرعت ، صحت و دقت در کار گذاشت و بر اساس این سه مبنای اصلی کار خود را قبل از سفر مقام معظم رهبری با تشکیل ستاد خبری سفر در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس آغاز کرد، از این لحاظ می توان گفت همه آفرینش های خبری ایرنا درجریان سفر رهبر فرزانه انقلاب مبتنی بر صحت، درستی و واقعیت بوده است، خبرها و گزارشهای تولید شده در کمترین زمان ممکن و با سرعت بر روی خروجی ایرنا رفته و بیشترین دقت در تولید اخبار به خرج داده شده و از کمترین بی دقتی پرهیز شده است .
در عین حال که ایرنا استان فارس مبنای کار خود را بر اساس سرعت و صحت و دقت گذاشته است در جریان این سفر از مقوله کیفیت در خلق آثار غافل نماند و همه تولیدات خبری از سطح کیفی مطلوبی برخوردار بوده است.
تهیه اخبار و گزارش های لحظه به لحظه موضوع دیگری است که می توان به آن اشاره کرد ، دراین بخش فعالیت ایرنا استان فارس آنقدر چشمگیر و قابل توجه بوده است که می توان گفت درست چند دقیقه بعد از هر رویداد خبری ، یکی از آفرینش های خبری ایرنا روی خروجی قرار گرفت به عنوان مثال فاصله زمانی ورود حضرت آیت الله خامنه ای به استان فارس تا زمانی که خبر ورود ایشان روی خروجی ایرنا قرار گرفت کمتر از دو دقیقه است.
استفاده از پیش تیتر در همه اخبار مورد توجه قرار گرفت ، شورای برنامه ریزی مرکز فارس و ستاد خبری سفر مقام معظم رهبری در نشست هایی که برگزار شد پیش تیتر قبل از سفر ، حین سفر و بعد از سفر را به ترتیب " در انتظار رویت خورشید " ، " طلوع طلیعه خورشید " و " تا طلوعی دیگر " مصوب کرد و این سه پیش تیتر روی همه اخبار ایرنا نشست.
استفاده از درخت موضوعی و سابقه واحد از دیگر موارد حرفه ای بود که در خبرها رعایت گردید ، این نکته را نیز نباید فراموش کرد که از جمله شاخص های حرفه ای بودن تولید خبر دستیابی آسان در مراحل بعدی به اخبار و ایجاد سیستم خودکار بایگانی و دسته بندی اخبار است ، شورای برنامه ریزی مرکز فارس در این زمینه درخت موضوع " داخلی.سفر.رهبر انقلاب." را با یک سابقه خبری واحد برای اخبار پیشنهاد داد و این مسئله سبب شد که همه خبرها و گزارشهای تولید شده در صفحه اول ایرنا در پنجره ای مخصوص سفر مقام معظم رهبری بنشیند و دسترسی آسان به آن فراهم باشد.
نقب به گذشته و تولید آفرینش های خبری با استفاده از دیدگاهها ، خاطرات ، رهنمودها و توصیه های مقام معظم رهبری که در سالهای گذشته بیان شده و روز آمد کردن این مباحث در قالب خبری ابتکار دیگری از ایرنا مرکز فارس ب،ود که اتفاق افتاد ، این موضوع سبب شد تا بسیاری از دیدگاههای حضرت آیت الله خامنه ای که در سالهای گذشته درباره دانشجو ، درباره امام راحل ، درباره نهضت حسینی ، درباره حکومت علوی و درباره موضوعات دیگر بیان شده است و همچنین بسیاری از خاطرات ایشان که در برهه های مختلف رخ داده و در پایگاه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری منتشر شده مجددا توسط ستاد خبری ایرنا روز آمد گردید و با به روز رسانی این دیدگاهها و مرتبط کردن آن به موضوع سفرهمه این رهنمودها در قالب خبر و گزارش عرضه شد و توسط مطبوعات در خبرهای روزانه و در ویژه نامه ها مورد استفاده قرار گرفت.
انجام مصاحبه تخصصی با صاحبنظران درباره اهمیت سفر مقام معظم رهبری به فارس نیز به خوبی انجام شد ، در این جایگاه ایرنا توانست نظر اصحاب فرهنگ و اندیشه ، نخبگان ، استادان دانشگاه ، ورزشکاران برجسته و صاحب مقام ، دانشجویان و اقشار مختلف مردم را درباره سفر ایشان بگیرد و در قالب اخبار و گزارشها استفاده کند.
برجسته سازی جایگاه شیراز و استان فارس با استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری هم موجب تثبیت جایگاه فرهنگی استان فارس شد ، در این مبحث کارشناسان خبری ایرنا با تولید آفرینش های خبری بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری که پیرامون جایگاه فارس و شیراز و مردم این منطقه بیان شد و در اخباررسمی کمتر به آن پرداخته می شد را با استفاده از قالب های جدید و تولیدات بیشتر خبری برجسته ساختند ، به عنوان مثال تعابیر بلندی که ایشان درباره تخت جمشید داشتند در ستاد خبری ایرنا به تحلیل تبدیل شد و بر روی خروجی های خبری رفت.
ارائه پیشنهاد برای استفاده بیشتر از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و همچنین برای تعالی جایگاه استان فارس نیز به عنوان یک نظر کارشناسی در ایرنا استان فارس موقعیت یافت ، در این مقوله دو پیشنهاد از سوی ستاد خبری ایرنا به مسوولان ذیربط ارائه شد که مورد توجه قرار گرفت اول نامگذاری 14 اردیبهشت روز دیدار دانشگاهیان فارس با مقام معظم رهبری بنام روز دانشگاه شیراز - چون ای دیدار بزرگ در محل دانشگاه شیراز انجام شد - و دیگر نامگذاری روز 19 اردیبهشت بنام روز تخت جمشید - چون در این روز رهبر معظم انقلاب آن تعابیر بلند را راجع به تخت جمشید ایراد فرمودند.
خبرگزاری ایرنا استان فارس در جریان سفر رهبر معظم انقلاب از شهرستانها و بخش های استان غافل نبود ، ستاد خبری ایرنا اگر چه محور اصلی کار خود را بر مبنای پوشش خبری سفر مقام معظم رهبری قرار داد و تولید خبر و آفرینش خبری حول محور دیدارها و فرمایشات رهبر معظم ادامه داشت اما از نمایندگان ایشان در شهرها و بخش ها هم غافل نشد و در کمترین زمان ممکن سعی شد تا سفر همه نمایندگان به شهرها و مناطق مختلف استان فارس پوشش داده شود.
در این مدت همچنین کارشناسان خبری ایرنا به تولید آفرینش های خبری ناب همت گماشتند ، کارشناسان ایرنا در ستاد خبری ضمن آنکه گزارشها و اخبار روزمره سفر را پوشش می دادند به خلق آفرینشهای خبری ناب نیز همت گماشتند به طوریکه می توان گفت در این سفر بهترین و ناب ترین دل نوشته ها و واژه ها و کلمات لطیف که باراحساسی فراوانی داشت و بر خواننده اثر می گذاشت در ایرنا تولید و منتشر شد.
تلاش برای تکرار و تعمیق توانمندی های شیراز و استان فارس برای بهره گیری بیشتر و توجه به نیازها و محرومیت ها برای رفع این نیازها موضوعی دیگر بود که در آفرینش های خبری ایرنا به آن پرداخته شد بطوریکه ستاد خبری ایرنا توانست هم توانمندی های فارس را برجسته سازد و هم به محرومیت ها و عقب ماندگی ها بپردازد.
تعریف سه محور اساسی و تولید اخبار و گزارشها حول این محورها که این می تواند با پیگیری ها بعدی به برنامه تبدیل شود و با سیاستگذاری درست جایگاه فارس را ارتقا دهد نیز در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس به عنوان یک سیاست کلی مورد توجه قرار گرفت محور اول : توجه به جایگاه فرهنگی فارس و شیراز ، محوردوم : توجه به موقعیت مذهبی شیراز به عنوان سومین شهر مذهبی ایران ، محور سوم : توجه به محرومیت های فارس و شیراز.
آوردن وزرا و اعضای کابینه به مباحث خبری مرتبط با سفر ، پرسش و مصاحبه با وزرا و مطرح کردن آمادگی هر کدام از وزارت خانه ها برای پیگیری مصوبات سفر هم با ظرافت خاصی انجام شد ، این موضوع به حدی به صورت کامل و پررنگ مطرح شد که می توان گفت هر کدام از وزرایی که در خلال سفر به فارس آمدند حد اقل دو بار با پرسش های خبرنگاران ایرنا رو برو شدند و پاسخگویی آنان توانست به مستندسازی سفر برای پیگیری های بعدی کمک نماید.
ایرنا استان فارس در این مدت از ارائه نظر مشورتی به سایر رسانه ها نیز دریغ نکرد ، ستاد خبری ایرنا در عین حال که مشغله عظیم پوشش اخبار و تولید آفرینشهای خبری را بر دوش داشت اما در عین حال در مقابل در خواست هایی که برای ارائه نظر مشورتی پیرامون سفر مطرح می شد نیز بی مسوولیت عبور نکرد و تا آنجا که امکان داشت تجربیات خود را در اختیار سایر رسانه های ملی و استانی قرار داد.
در مجموع می توان گفت ایرنا استان فارس نقشی بی بدیل در هدایت خبری سفر مقام معظم رهبری در راستای توسعه بیشتر و بهره گیری مناسب از سفر رهبر معظم انقلاب داشت خبرگزاری ایرنا استان فارس با تکیه بر الطاف خداوند سبحان و با تاکید بر توان حرفه ای نیروهای متخصص می کوشد تا با پیگیری مصوبات و یاد آوری برکات معنوی سفر رهبر فرزانه انقلاب ، برکات این سفر فرخنده را دستمایه ای برای رسیدن به توسعه مطلوب و همه جانبه در فارس تبدیل نماید و اطلاع رسانی جامع و تاثیر گذار از همه مراحل بعد از سفر رهبر فرزانه انقلاب به استان فارس نیز داشته باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب 11 اردیبهشت ماه با ورود به شیراز سفر خود به استان فارس آغاز کردند و با حضور ایشان در فارس شمیم گل های بهاری در پایتخت فرهنگی ایران زمین دو چندان گردید.
سفر 9 روزه رهبر فرزانه انقلاب به فارس 19 اردیبهشت ماه پایان یافت و ایشان استان فارس را ترک کردند، اما خاطره این حضور سبز برای همیشه در حافظه مردم ولایت مدار، فرهیخته و فرهنگمدار فارس جاویدان ماند.ک/4 677/675 شماره 154 ساعت 12:33 تمام
۰ نفر