۲ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7422579
T T
۰ نفر
همایش اندیشه های پروین اعتصامی در کرج برگزار شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/04/02 فرهنگی.همایش.پروین اعتصامی کرج - همایش بررسی آثار و اندیشه های پروین اعتصامی روز یکشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.
یک استاد دانشگاه در این همایش گفت: پروین اعتصامی نه تنها یک شاعره، بلکه فردی صاحب اندیشه است.
دکتر محمد شاهمرادی افزود: اعتصامی در روزگاری می زیست که بزرگان ادب فارسی مانند بهار، شهریار، زرین کوب ، دهخدا و ... خالق آثار گرانبهایی بودند، با وجود این او در میان آنها درخشید بطوریکه همه آنان زبان به تمجید او گشودند.
وی خاطرنشان کرد: اعتصامی نابسامانی های جامعه را با زبانی ساده و مردمی مورد نقد قرار داد و این مطالب را به مدد افسانه ها و مناظره ، گاه به شکل طنز و گاه بصورت کنابه به شعر در آورد.
شاهمرادی گفت: پروین یکی از عوامل و علل عقب ماندگی شرق را دوری از سنتهای دینی و اجتماعی و روشهای نیک اجدادی می دانست .
یک استاد دیگر دانشگاه نیز در این همایش به جلوه های زنانه در شعر پروین اعتصامی پرداخت و اظهار داشت: پس از چاپ اشعار پروین در مجله ادبی بهار، بسیاری از خوانندگان سراینده این اشعار را مرد می پنداشتند.
مریم خادم افزود: خردگرایی، موعظه گری ، استواری کلام در قصاید، عدم استفاده شخصی از عناصر زنانه و عشق نسبت به حقیقت در اشعار پروین از جمله مولفه هایی است که تا امروز برخی احساس می کنند سراینده این اشعار مرد بوده است .
وی یادآور شد: باوجود این، مایه های زنانه نیز در شعر پروین مورد بررسی قرار گرفته است .
خادم گفت: بیان مادرانه ، توصیف کودکان ، پیرزنان و بیوه زنان فقیر، استفاده از محسوسات زنانه ، نکته سنجی ، دفاع از حقوق زن ، ذکر وظایف زن نسبت به همسر در قطعات، مثنویات و مناظرات به عنوان جلوه های زنانه در کلام پروین برشمرده شده است .
در این همایش که در سالن شهید باهنر دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج برگزار شد، بیش از 200 نفر از دانشجویان ، استادان ، کارشناسان ادبیات فارسی و شاعران حضور داشتند. ک /2 561/7419/ 684 شماره 195 ساعت 12:27 تمام
۰ نفر