۱۳ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7427240
T T
۰ نفر
83 درصد جایگاه های دام در خراسان شمالی سنتی است ...............................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/04/87 داخلی.اقتصادی.دامپزشکی.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 83 درصد جایگاه نگهداری دام در این استان سنتی است.
دکتر حمید رمضانی روز پنجشنبه به مناسبت هفته مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام در جمع خبرنگاران افزود: این استان هزار و 228 جایگاه دام دارد که هزار و 12 واحد آن سنتی اداره می شود.
وی نسبت به احتمال سرایت بیماریهای مشترک انسان و دام از دامداریهای سنتی هشدار داد و گفت: تنها یک درصد گاوداریهای شیری، هفت دهم درصد گوسفندداریهای شیری و چهار دهم گوسفندداریهای پرواری این استان صنعتی و 17 درصد نیز مرتعی است.
او یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام را تب مالت (برسلوز) ذکر و بیان کرد: خطر انتقال بیماری تب مالت از ناحیه واحدهای دامی روستایی و عشایری بیشتر به چشم می خورد.
وی ادامه داد: پارسال در 40 درصد از واحدهای نگهدارنده دام روستایی و عشایری طرح واکسیناسیون تب مالت از طریق بخش خصوصی انجام شد.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه تا پارسال تنها هفت درصد از دامها در زمینه تب مالت زیر نظارت دامپزشکی در کشور و به تبع در استان انجام می گرفت گفت: پارسال این رقم به 18 درصد خونگیری در دامداریهای صنعتی و کشتارگاه ها رسید.
او اضافه کرد: به 40 درصد دامداریهای عشایری و روستایی نیز خدمات مقابله علیه تب مالت ارایه شد.
وی خطر دیگر بیماریهای مشترک انسان و دام را کیست هیداتید عنوان کرد و گفت: خطر این بیماری در زنان به دلیل تماس بیشتر با سبزیجات آلوده بیش از مردان است.
او افزود: در سال 86 از 82 هزار راس دام سبک و سنگین کبد و ریه سه هزار و 600 راس آلوده به کیست هیداتید بوده است.
وی بروز این بیماری در خراسان شمالی را 38/4 درصد عنوان کرد و گفت: در سال 85 تعداد 16 هزار نفر و در سال 86 سه نفر در این استان به کیست هیداتید مبتلا شدند.
او گفت: از آنجا که این کیست فقط با عمل جراحی برداشته می شود باید برای جلوگیری از انتقال آن از طریق دام تلاش کرد.
استان خراسان شمالی با دو میلیون و 997 واحد دامی از قطبهای تولید دامی کشور محسوب می شود. ک/2 7186/626/660 شماره 242 ساعت 14:02 تمام
۰ نفر